ASIC to po angielsku Application Specific Integrated Circuit. W języku polskim można nazwać go specjalizowanym lub dedykowanym układem scalonym. Stosuje się go w samochodach - w przypadku niektórych marek - już od 1970 roku. Jego zadaniem jest wykonywanie określonych poleceń, z góry wyznaczonych przez producenta oprogramowania. Układy scalone znajdują się w każdym układzie elektronicznym, w który wyposażony jest samochód, na przykład w przeciwblokującym układzie hamulcowym ABS, systemie stabilizacji toru jazdy ESP, systemie kontroli trakcji TCS.

Cym jest ASIC?

Gdy myślimy o samochodzie, widzimy wiele jego różnych części, które wspólnie tworzą jeden wielki organizm. Jedno naciśnięcie pedału gazu wywołuje reakcję całego pojazdu i nagle poruszamy się do przodu. Podobnie, rozpędzony samochód po gwałtownym wciśnięciu hamulca będzie zapobiegał zablokowaniu się kierownicy i całkowitej utracie kontroli kierowcy. W jaki sposób auto wie, że ma się zachować w określony sposób właśnie w tej chwili? To wszystko przez elektronikę, która jest w nim zamontowana, monitorującą nieustannie wiele czynników ruchu i funkcjonowania pojazdu.

Układ scalony ASIC wspomaga takie właśnie „myślenie” całego samochodu, powodując, że dokonywane obliczenia i określone czynniki wpływające na zachodzące reakcje, skupione są w jednym ogólnym systemie. Nie potrzeba wielu mniejszych układów, które będą przeznaczane do wykonywania zbliżonych zadań. Zastępuje się je jednym chipem. Taki zabieg powoduje większą niezawodność i umożliwia kompaktowe wyposażenie układów samochodowych z powodu zaoszczędzenia miejsca.

ASIC - zalety i wady

Niewątpliwie, do zalet ASIC można zaliczyć skupienie większej ilości zadań w jednym urządzeniu. Ponadto, dedykowany układ scalony jest bardzo niewielkich rozmiarów - jego powierzchnia może zajmować jedynie kilka milimetrów kwadratowych. Obniżone są koszty związane z projektowaniem, testowaniem, produkcją i montażem większej płytki drukowanej, która przeznaczona jest do ulokowania na niej podzespołów elektronicznych. Ponadto, istotna jest jego duża prędkość pracy, niezawodność i oszczędność energii. ASIC to przede wszystkim wyspecjalizowanie do wykonywania określonych zadań, które zostają starannie dobrane i zaprogramowane przez projektanta.

ASIC nie jest jednak rzeczą produkowaną masową, a co za tym idzie, koszty jego utworzenia nie są mimo wszystko najniższe. Warto dodać, iż w związku z tym, że układ jest dedykowany, charakteryzuje się on długim czasem projektowania i małą uniwersalnością - jeżeli skupia tak wiele różnych rozwiązań, muszą one być dopracowane szczegółowo, więc nie będą elastyczne.

ASIC w dobie samochodów elektrycznych

W związku z rosnącym zainteresowaniem odchodzeniem od konwencjonalnych źródeł energii - w tym postrzegania ropy naftowej, jako kluczowego paliwa zasilającego pojazdy - zwraca się coraz większą uwagę na rozwój i popularyzowanie pojazdów elektrycznych. Skoro całe samochody są naszpikowane elektroniką, można domyślić się jak ważną rolę odegra ASIC. Muszą one być bardziej wszechstronne, umożliwiając prowadzenie takich czterokołowców. Ponadto, bezpieczeństwo kierowców i pasażerów jest szczególnie związane z funkcjonowaniem systemów reagowania na zagrożenia.

Dobrym przykładem może być chip ASIC, który podczas wypadku, wyłącza automatycznie zasilanie pojazdu, umożliwiając ratownikom pracę w bardziej dogodnych warunkach. Inne zastosowania dedykowanego układu scalonego to precyzyjna kontrola wielu zaworów hydraulicznych w automatycznych skrzyniach biegów lub monitorowanie napięcia zasilania w sterowniku, co może zapobiec uszkodzeniu skrzyni biegów w przypadku wystąpienia usterki.