Typowe alternatory można i warto regenerować nawet wtedy, gdy do użytku nadaje się jedynie obudowa. Co więcej – nawet pękniętą obudowę można pospawać. „Oryginał” po dobrej naprawie jest zwykle lepszy od zamiennika!
Przekładnia: sprawdzić ceny
Fachowcy są zgodni: skrzynia biegów po profesjonalnej naprawie jest tak samo dobra, jak fabrycznie nowa przekładnia. Problem tylko w znalezieniu fachowca, który potrafi dobrze naprawić skrzynię, bo coraz więcej jest mechaników, którzy nauczyli się tylko wymieniać podzespoły. Dobre rozwiązanie to zakup części regenerowanej przez producenta. Nie polecamy za to kupowania używanej – zwykle też nadaje się do naprawy.
Rozrusznik: regenerować!
Koszt regeneracji zawiera się zwykle w granicach 300-800 zł. Tylko nieco droższe są zamienniki, ale ich trwałość jest zawsze niewiadomą. Tymczasem podzespół po naprawie może być nawet lepszy od nowego, gdyż jest regułą, że warsztaty usuwają wady konstrukcyjne i fabryczne regenerowanych części.
Silnik i elementy: sprawdzić ceny
Kilkanaście lat temu naprawy elementów silnika były codziennością, ale dziś o wiele lepsza jest dostępność części, których zakup bywa bardziej opłacalny. Naprawy mogą być jedynym wyjściem dla posiadaczy aut nietypowych, np. oldtimerów. Co ciekawe, usługi warsztatów mechanicznych są stosunkowo tanie, np. regeneracja wału korbowego kosztuje ok. 200 zł. Uwaga – jeśli decydujemy się na naprawę silnika, sprawdźmy wszystkie jego elementy. Naprawy cząstkowe są zwykle nieskuteczne!
Sterownik silnika: szukać fachowca
Awaria elektroniki sterującej pracą silnika to zdarzenie bardzo przykre. Pół biedy, jeśli auto jeździ i tylko lampka na desce rozdzielczej sygnalizuje awarię. Gorzej, jeśli jest unieruchomione, a mechanik rozkłada ręce i każe wymienić „komputer”. Konieczność zakupu podzespołu, którego koszt sięga kilku (a nawet kilkunastu) tysięcy złotych może oznaczać wyrok śmierci dla pojazdu. Jednak nie panikujmy – sterownik zwykle można naprawić o wiele taniej (przeważnie w granicach 500-1000 złotych). Problemem dla mieszkających poza większymi miastami może być tylko znalezienie fachowca (działania amatorów są bardzo niewskazane!), jednak wpisanie w przeglądarkę internetową: „elektronika samochodowa” zwykle rozwiązuje problem. Naprawiać można także inne układy, z jednym wszakże wyjątkiem – zdecydowanie odradzamy ingerowanie w sterowniki airbagów!
Turbo: regenerować, jeśli się uda
To nie są tanie usługi: już podstawowe uszczelnienie turbosprężarki kosztować może 1000 zł, a za kompleksową regenerację zapłacić trzeba więcej, nawet 3000 zł. Jednak i tak regeneracja turbiny będzie o wiele tańsza od zakupu nowej, a solidne warsztaty udzielają wielomiesięcznej gwarancji. Uwaga – kompleksowa ocena stanu turbosprężarki, niezbędna do tego, by zdecydować, czy regeneracja będzie opłacalna, możliwa jest zazwyczaj dopiero po wymontowaniu jej z samochodu i demontażu. Trzeba więc liczyć się z ryzykiem. Z tego samego względu zdecydowanie odradzamy kupowanie sprężarek używanych – może to oznaczać wyrzucenie pieniędzy w błoto (przeszłość własnej znamy!). Uwaga – nie wszystkie turbosprężarki można naprawiać (nie nadają się do tego np. turbiny tuningowe).
Podsumowanie
Jak widać, części zamienne można kupować na wiele sposobów. Decydują na ogół zasobność portfela i ilość czasu, jaki można przeznaczyć na poszukiwanie zadowalającej oferty. Moja rada: jeśli zaufany mechanik proponuje, że kupi nam części, zwykle warto z tego skorzystać. On zarobi na tym dodatkowo, ale jeśli jest uczciwy, uwzględni to przy wyliczaniu kosztów robocizny, traktując nas znacznie łagodniej. Jego doświadczenie pozwoli też uniknąć zakupu części niskiej jakości. Choć mechanik z oczywistych względów nie ma interesu w kupowaniu produktów tanich, zwykle warto zaznaczyć, że chodzi nam o części dobre. Większość klientów prosi bowiem (tego nie polecamy!) o najtańsze.