Walkę z nadmiernym parowaniem szyb warto zacząć od porządnego umycie szkła od wnętrza kabiny. Zwykle o tym zapominamy, a to błąd. Tłuste osady zbierające się na powierzchni przyspieszają zachodzenie jej parą. Solidne umycie szyb od środka kabiny może dać zaskakująco dobre efekty – szczególnie w autach palaczy. Najlepsze efekty daje czyszczenie zwykłym płynem do mycia szyb, takim jakiego używacie w np. w domu (najlepiej bezbarwnym z dodatkiem alkoholu) i papierowymi ręcznikami lub... gazetą. Tak, to nie żart. Umyciu szyb można też przetrzeć je preparatem antyroszeniowym – kupić go można w marketach lub na stacjach paliwowych.
Jeśli po umyciu szyb nadal szyby będą parować (choć z pewnością w mniejszym stopniu) radzimy zajrzeć do filtra kabinowego. Zbierający się tam brud i resztki liści, podczas deszczowej pogody skutecznie gromadzą i zatrzymują wilgoć, która po uruchomieniu nawiewu zamienia się w parę wodną osadzająca się na powierzchni szyb. W większości samochodów wymiana tego elementu jest prosta – instrukcje jak to zrobić zwykle dołączane są do opakowania nowego filtra powietrza. Filtr najczęściej umieszcza się na podszybiu (dostęp od strony komory silnika) lub za schowkiem pasażera.
Sposób 3: Pozbądź się wilgoci i odkurz wnętrze
Źródło: Auto Świat
W okresie wzmożonych opadów, na butach i ubraniu, do wnętrza samochodu wznosimy spore ilości wody. Wilgoć zostaje wchłonięta przez tapicerkę i dywaniki – dlatego podczas jesieni i zimy radzimy używać dywaników gumowych. Jeśli podróżujesz głównie na krótkich trasach, gdzie samochód nie ma szans porządnie się nagrzać, zebrana woda nie odparuje.
W pozbyciu się jej z auta mogą pomóc specjalne skraplacze dostępne np. w marketach budowlanych, ale tańszym i szybszym sposobem są grube warstwy gazet (najlepiej sprawdzi się papier używany do druku gazet codziennych) włożone na 2-3 dni pod dywaniki, do bagażnika i na tylną kanapę. Warto też co pewien czas podczas podróży mocno nagrzać wnętrze, a po dojechaniu na miejsce porządnie przewietrzyć auto otwierając na 2-3 minuty wszystkie drzwi auta.
Kolejnym krokiem powinno być też porządne odkurzenie wnętrza. Tak, tak, to nie żart – piasek, kurz, stare ściereczki do szyb poupychane pod fotelami i w schowkach idealnie kumulują wilgoć.
Sposób 4: Użyj klimatyzacji
Źródło: Onet
Jeśli masz w aucie klimatyzację, używaj jej nawet jeśli w samochodzie uruchomione jest ogrzewanie. W większości pojazdów już po kilkunastu sekundach pracy układu klimatyzacji, z szyb znika para. Układ o ile jest tylko sprawny, szybko eliminuje nadmiar wilgoci przyczyniającej się do nadmiernego parowania szyb. Po za tym włączając klimatyzacje zimą chronisz sprężarkę przed zużyciem i kosztownymi w naprawach awariami.