Choć czasami zdarza się, że powodem awarii przepustnicy jest jej czujnik bądź silniczek krokowy, to najczęściej przyczynę stanowi zanieczyszczenie całego mechanizmu. Nie musi to wynikać z usterki innej części pojazdu – zabrudzenie jest naturalnym następstwem pracy silnika. Z czasem filtry ulegają zużyciu i tym samym przekazują dalej nieczyste powietrze. Z tego powodu czyszczenie przepustnicy powinno się przeprowadzać regularnie, zwłaszcza jeśli dostrzeżemy kilka charakterystycznych, niepokojących objawów. Wówczas niezbędna będzie wizyta u mechanika.

Jak działa przepustnica?

Przepustnica jest odpowiedzialna za przekazywanie powietrza do tłoków. Jest ona wykonana ze stali i umieszczona najczęściej w obudowie z wysokiej jakości tworzywa sztucznego. Zamontowana w kanale dolotowym silnika benzynowego, odpowiada za zasysanie powietrza, które wcześniej zostaje przepuszczone przez filtr powietrza. Ponieważ jest ona połączona z pedałem gazu, czyszczenie przepustnicy może być konieczne w sytuacji, gdy po jego naciśnięciu odczuwamy słabsze przyspieszenie pojazdu niż zwykle.

W momencie naciskania pedału gazu mechanizm przepuszcza powietrze z przepustnicy do silnika, powodując zwiększenie prędkości obrotowej silnika. Awarii może ulec także czujnik zamontowany w mechanizmie, który informuje sterownik silnika o tym, jak duża ilość paliwa powinna zostać dostarczona do silnika. Taką usterkę można zaobserwować poprzez znacznie zwiększone zużycie benzyny. W takiej sytuacji będzie konieczne zarówno czyszczenie przepustnicy, jak i wymaina przepływomierza.

Kiedy należy oczyścić przepustnicę?

Czyszczenie przepustnicy warto przeprowadzać profilaktycznie co kilkanaście miesięcy. Są jednak sytuacje, gdy zabieg ten będzie trzeba wykonać częściej. Na szczęście tego typu problem można dość łatwo zidentyfikować – nieprawidłowości w pracy przepustnicy będą bowiem odczuwalne przez kierowcę w trakcie jazdy. Konieczność przeprowadzenia czyszczenia może mieć miejsce w momencie, gdy podczas jazdy dostrzeżemy zmniejszoną moc silnika przy jednoczesnym większym zużyciu paliwa.

Co więcej, usterkę można odczuć, stojąc na biegu jałowym – wówczas praca silnika może być nierówna. Oprócz gwałtownych skoków mocy czasami może dojść również do zgaśnięcia pojazdu na wolnych obrotach. Wielu kierowców obawia się tego typu awarii, gdyż nie wie, ile kosztuje czyszczenie przepustnicy. Na szczęście nie jest to drogi zabieg – całość kosztuje około 100-200 złotych w zależności od miasta i warsztatu. Jeśli potrafimy samodzielnie wykonać takie zadanie, wystarczy wyposażenie się w specjalne preparaty.

Jak wyczyścić przepustnicę bez demontażu?

Wielu kierowców, którzy dobrze orientują się na temat motoryzacji, może podjąć się tego zadania samodzielnie. Jak wyczyścić przepustnicę bez demontażu? Na szczęście nie jest to skomplikowany proces. W pierwszej kolejności należy zlokalizować pod maską ten element. Wbrew pozorom nie jest to oczywista sprawa, ponieważ w zależności od modelu pojazdu, przepustnica może znajdować się w innym miejscu. Do jej wyczyszczenia niezbędne będą specjalne preparaty. Czym umyć przepustnicę? Najlepiej sprawdzi się zmywacz do gaźników lub specjalny płyn do mycia części silnikowych.

Pamiętajmy, że cały proces musi odbywać się przy wyłączonym samochodzie i po jego ostygnięciu. Aby czyszczenie przepustnicy było skuteczne, rozpylamy wybrany preparat po całej powierzchni elementu. Najlepszym rozwiązaniem jest dokładne przeczytanie zaleceń producenta sprayu. Czasami bowiem może być konieczne uruchomienie pojazdu lub wykorzystanie specyfiku w kilku seriach. Należy jednak mieć świadomość, że samodzielne czyszczenie przepustnicy bez demontażu będzie mniej precyzyjne niż przeprowadzone w warsztacie.

Czy warto regularnie czyścić przepustnicę?

Jeżeli nie zadbamy o regularne czyszczenie przepustnicy, najlepszym rozwiązaniem będzie powierzenie tego zadania fachowcom, ponieważ może okazać się konieczne zdemontowanie kolektora ssącego. Jest to prawdopodobne zwłaszcza w przypadku mocno zabrudzonych części. Ile trwa czyszczenie przepustnicy? Całość nie powinna zająć mechanikowi więcej niż dwie czy trzy godziny.

Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji na drodze i ustrzec swój samochód przed usterkami, warto dbać o regularne czyszczenie przepustnicy. Po przejechaniu około 50 tysięcy kilometrów należy zajrzeć pod maskę i przekonać się, że części silnikowe są w dobrym stanie.