Czujniki parkowania PDC określają odległość samochodu od danej przeszkody, np. muru, kamienia, krawężników. W tym celu wykorzystują fale ultradźwiękowe. Zasada działania jest niezwykle prosta — czujnik wysyła falę o bardzo wysokiej częstotliwości w stronę przeszkody i mierzy jej czas powrotu do sprytnego urządzenia. Warto jednak zachować szczególną ostrożność i zasadę podwójnego zaufania, ponieważ czujniki PDC mogą nie zauważyć małego słupka lub potraktują deszcz jako przeszkodę.

Moduł PDC, czyli asystent parkowania, któremu możesz zaufać

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, czujniki PDC zawsze mogą się pomylić, dlatego są traktowane jako system wspomagający naszą widoczność i manewrowanie, np. w ciasnym miejscu parkingowym. Zawsze dobrze jest jeszcze rozejrzeć się wokół samochodu i spojrzeć w lusterko wsteczne, jak i boczne, by ocenić, czy parkowanie będzie w pełni bezpieczne. W nowszych samochodach, dzięki modułowi PDC, kierowca jest nie tylko akustycznie informowany o przeszkodzie, ale także wizualnie, za pomocą wyświetlacza LED.

Park Distance Control to nie zawsze PDC

Warto wiedzieć, że producenci samochodów różnie nazywają asystenta parkowania. Zebraliśmy dla was popularne oznaczenia systemu:

  • APS, czyli Acoustic Parking System (Audi)
  • PDC — Park Distance Control (Volkswagen, Seat, Skoda, BMW, Toyota, Ford, Mazda, Range Rover, Volvo)
  • PAM — Parking Assist Module (Ford)
  • Parktronic (Mercedes Benz)
  • PAS — Parking Assist System (Volvo)

Prosta budowa i intuicyjne działanie PDC

Asystent PDC, który wspiera nas w trakcie parkowania, składa się ze sterownika oraz czujników ultradźwiękowych i nadajnika sygnałów akustycznych. Sterownik PDC kieruje czujnikami i określa odległość auta od przeszkody.

Czujniki ultradźwiękowe zbudowane są z elementu rozdzielającego, membrany, złącza elektrycznego oraz obudowy. Każdy czujnik PDC ma własny układ elektroniki. Nadajnik natomiast sterowany jest przez sterownik i wytwarza częstotliwość akustyczną za pomocą specjalnej płytki ceramicznej.

Działanie PDC jest niezwykle proste. Czujniki aktywują się wraz z włączeniem biegu wstecznego. Akustyczne ostrzeżenie pojawia się, gdy odstęp pomiędzy przeszkodą a samochodem wynosi 160 cm. Jeśli odległość ta jest mniejsza niż 20 cm, będziemy cały czas słyszeć intensywny sygnał dźwiękowy. Jeśli zignorujemy takie ostrzeżenie, to prawdopodobnie uderzymy tylnym zderzakiem w przeszkodę.

Prosty montaż PDC wymaga precyzji

Czujniki PDC, które wspierają nas w parkowaniu pojazdu, montowane są z przodu, jak i z tyłu auta. W starszych samochodach możemy zainstalować specjalne sensory, które ułatwią nam cofanie. Jeśli chcemy samodzielnie zamontować asystenta parkowania, to nie powinniśmy oszczędzać na tych podzespołach. Najprostsze czujniki kosztują nawet 50 zł. Warto jednak wybrać takie, które będą miały już wyświetlacz — koszt rzędu 250 zł.

Czujniki PDC są zamontowane w specjalnych otworach w tylnym zderzaku samochodu. Powinno się dokładnie przeczytać instrukcję od producenta, by idealnie wymierzyć odległość między nimi. Montaż jest bardzo łatwy. Wystarczy tylko mieć odrobinę wiedzy o mechanice, budowie pojazdu i o elektryce. Jeśli jednak nie czujecie się pewni w samodzielnym montażu, można to zlecić specjaliście.

Podłączenie PDC zaczynamy od wybrania miejsca, w którym umieszczony zostanie wyświetlacz. Najczęściej kierowcy wybierają lewą stronę deski rozdzielczej. Aby dobrze zamontować PDC, będziemy musieli zdemontować podsufitkę, osłonę tylnego słupka oraz tapicerkę bagażnika. Wszystkie przewody zintegrujemy z centralką czujników.

W przypadku awarii asystenta PDC na desce rozdzielczej lub na wyświetlaczu LCD zobaczymy lampkę, która będzie sygnalizować usterkę. Ponadto w sterowniku czujników zapisze się kod błędu. Czujniki parkowania przestają działać najczęściej w przypadku, gdy dojdzie do zewnętrznego uszkodzenia zderzaka, a także awarii sterownika, nadajnika lub sensora ultradźwiękowego.