km łańcuch rozrządu nadaje się do wymiany. Jak to możliwe? Co roku wymieniałem olej, więc to na pewno nie jest związane z eksploatacją. Dowiedziałem się, że ten problem ma znacznie więcej właścicieli Yarisów. Dlaczego Toyota nie poinformowała mnie o tak poważnej usterce? Radosław ŚwistOd-po-wiedź ToyotyZbyt luźny łańcuch rozrządu nie zwiększa niebezpieczeństwa eksploatacji silnika, gdyż nie ma tutaj mowy o zerwaniu łańcucha, a to dopiero może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Serwis Toyoty nie ma oddzielnej procedury wymiany tego elementu przewidzianej dla silników Yarisa. Z tego wynika, że wymiana rozrządu nie wynika z przebiegu kilometrów!Podczas każdej wizyty auta w serwisie mechanik powinien sprawdzić, czy napęd rozrządu nie pracuje zbyt głośno (prawidłowo napięty łańcuch działa właściwie bezszelestnie). Głośność pracy jest tu podstawowym kryterium oceny. Jeśli po odsłonięciu mechanizmu dodatkowo zauważymy wysunięty do końca napinacz, wtedy dopiero decydujemy się na wymianę rozrządu. Szybkość zużycia łańcucha zależy głównie od sposobu eksploatacji pojazdu. Toyota nigdy nie prowadziła kampanii serwisowej związanej z ponadplanową wymianą napędów rozrządu w Yarisach. Zapraszam klienta z Yarisem do najbliższej autoryzowanej stacji Toyoty. Szybko uporamy się z zaistniałym problemem.Robert MularczykOd redakcjiDziwi nieco fakt, że w Yarisie już po 87 tys. km łańcuch rozrządu nadaje się do wymiany. W Warszawie koszt takiej czynności wynosi ok. 1200 zł. W serwisie Toyoty dowiedzieliśmy się, że zdarzają się Yarisy, w których łańcuch nie wytrzymuje nawet 50 tys. km, ale wtedy najczęściej auto ma jeszcze gwarancję.Decyzja należy do dileraW 2002 r. kupiłem nowego Forda Focusa. Auto nie miało żadnej kolizji i było serwisowane w ASO. W maju, 6 miesięcy po przeglądzie dostrzegłem korozję na komorze silnika oraz na wszystkich drzwiach. Serwis chce oczyścić i pomalować elementy karoserii. Wydaje mi się, że powinni je raczej wymienić na nowe.Mirosław CydzikOd-po-wiedź FordaDecyzję o sposobie wykonania naprawy podejmuje diler na podstawie oględzin pojazdu. Technologia naprawy elementów, na których wystąpiły zmiany korozyjne, wyraźnie określa, kiedy panele mają być oczyszczone, zabezpieczonei pomalowane, a kiedy wymienione. Naprawa wykonana zgodnie z technologią Forda nie obniża wartości pojazdu. Udziela się na nią rocznej gwarancji. Ponadto nie wpływa na dalszy bieg gwarancji na perforację nadwozia (przy zachowaniu dorocznych przeglądów nadwozia). Monika DobrolubowWymienili panel klimatyzacjiSzanowna Redakcjo, dziękuję za pomoc w sprawie naprawy układu klimatyzacji w moim Renault Lagunie. Po wymianie panelu klimatyzacji układ działa prawidłowo. Zastanawiający jest jednak fakt, iż w okresie tak małej sprzedaży nowych aut trzeba było poruszyć przysłowiowe "niebo i ziemię", aby serwis Renault skutecznie usunął usterkę. Maciej Barczyk
Interwencje
Za miękkie łańcuchy w Toyocie Yaris?Jeżdżę 6-letnią Toyotą Yaris. Po przebiegu 87 tys.