Auto Świat Porady Eksploatacja Jak poprawić hamulce w aucie?

Jak poprawić hamulce w aucie?

Autor Piotr Szymański
Piotr Szymański

Czyli odpowiemy na pytania: co zrobić by nasz samochód skuteczniej hamował i jak sprawdzić czy układ hamulcowy nie jest zużyty lub uszkodzony

Jak poprawić hamulce w aucie?
Auto Świat
Jak poprawić hamulce w aucie?

Przed modyfikacjami hamulców powinniśmy przystąpić do sprawdzenia, czy nasz układ hamulcowy jest w pełni sprawny. Wiele osób chcąc polepszyć siłę hamowania od razu myślimy o wymianie podzespołów na lepsze. Nie zawsze jest to konieczne, nieraz wystarczy naprawić lub zastąpić nowymi jego zużyte/zepsute elementy.Od czego powinniśmy zacząć sprawdzanie hamulców? Najłatwiejszym i jednocześnie najpewniejszym rozwiązaniem jest odwiedzenie stacji kontroli pojazdów i sprawdzenie siły hamowania na wszystkich kołach. Wyniki dostaniemy wydrukowane na kartce, a specjalista powie nam czy wszystko działa tak jak powinno. Pamiętajmy, że za skuteczność hamowania ponosi odpowiedzialność wiele elementów, nie tylko przychodzące na pierwszą myśl Klocki hamulcowe i tarcze. Dlatego warto sprawdzić stan zużycia amortyzatorów, geometrię zawieszenia i opony.Układ hamulcowy to dość prosty system, ale im samochód nowocześniejszy, tym bardziej skomplikowana jest jego konstrukcja. Systemy ABS, asystent hamowania i wiele innych to elementy, które są dodatkowymi podzespołami mogącymi ulec awarii.Gdy samochód słabo hamuje powinniśmy najpierw sprawdzić stan zużycia klocków hamulcowych, oraz ich jakość.Zużyte klocki generują szum lub piski. W większości nowych samochodów o ich kiepskim stanie poinformuje nas czerwona kontrolka na desce rozdzielczej. Piski mogą być także spowodowane złym ułożeniem klocka w zacisku hamulcowym. Słabe działanie hamulców może być spowodowane ich przegrzaniem. Przepalenie rozpoznamy po zabarwionych na jasno brązowy lub szary kolor krawędzie okładzin, a ich powierzchnia będzie zwęglona.Zużycie tarcz sprawdzimy mierząc ich grubość, minimalną wartość odczytamy w katalogu producenta samochodu lub tarcz. Powierzchnia robocza tarczy może być też pokrzywiona, co odczujemy nierównomiernym huczeniem przy hamowaniu lub/oraz wibracjami na kierownicy. Po zdjęciu tarczy powinniśmy sprawdzić, czy nie ma na niej pęknięć oraz stan powierzchni przylegającej do piasty – np. rdza spowoduje nierówne przyleganie, a w efekcie wibracje.Gdy do hamowania musimy używać dużej siły - skontrolujmy działanie układu hydraulicznego. Ciemny kolor płynu lub drobinki brudu w pojemniku to wskazówka mówiąca o konieczności wymiany. Przy zakupie nowego sprawdźmy jaki typ powinniśmy zastosować do naszego auta. Stary płyn traci swoje właściwości oraz utlenia się – pamiętajmy o jego regularnej wymianie. Powinniśmy go wymieniać, co najmniej co dwa lata.Twardy pedał hamulca to w wielu przypadkach zapowietrzony układ hamulcowy, ale przyczyną takiego stanu może być też nieszczelność w układzie podciśnienia lub za miękki przewód (kurczy się on pod wpływem wytwarzanego podciśnienia zmniejszając siłę wspomagania) odpowiedzialny za utrzymanie podciśnienia w układzie wspomagania. W starszych samochodach zużyciu ulegają pompy oraz tłoczki w zaciskach. Popękana guma uszczelniająca tłoczek to prawie 100% pewność, że uległ on zniszczeniu. Powoduje je przedostający się bród do układu oraz wilgoć. W wyspecjalizowanym sklepie możemy kupić nowe tłoczki oraz ich uszczelki tzw. o-ringi. Przy okazji sprawdzania układu hamulcowego zainteresujmy się stanem przewodów hamulcowych, sztywne rurki korodują, a elastyczne przy zaciskach lub bębnach pękają i kruszą się ze starości.Co sprawdzić w przypadku bębnów?Okładziny podobnie jak w przypadku klocków przy tarczach mogą być uszkodzone na skutek przegrzania, przedostania się zanieczyszczeń do układu lub zbrudzenia smarem. Objawy będą analogiczne do tych opisywanych przy klockach hamulcowych. Za złe hamowanie mogą być tez odpowiedzialne cylinderki, wymiana ich przebiega szybko, a koszt nowych jest niewielki. Przy okazji warto sprawdzić stan sprężyn i linek od hamulca ręcznego. Przetarty pancerz lub/oraz rozwarstwiająca się linka powodują zacinanie się hamulca, które doprowadza do przegrzania układu. Bębny podobnie jak tarcze zużywają się lub psują.Nierównomierne hamowanie auta jest nieraz spowodowane przez niedziałający właściwie korektor siły hamowania – zlećmy specjalistycznemu zakładowi jego sprawdzenie.Usprawniamy hamulceDo najporywistszych, a jednocześnie najtańszych rozwiązań zaliczamy wymianę tarcz oraz klocków na lepsze. Firmy zajmujące się tuningiem oraz dobrze wyposażone specjalistyczne sklepy mają bogatą ofertę części zamiennych. Szukając wydajniejszych klocków dopilnujmy by zakupione posiadały homologację drogową. Zwrócimy też uwagę na temperaturę ich pracy, wyczynowe klocki wymagają odpowiedniego rozgrzania. Użytkując samochód w ruchu ulicznym nie możemy sobie pozwolić na takie rozwiązanie! Wielu producentów oferuje klika modeli klocków do jednego samochodu, sprawdźmy dokładnie czy nasze auto nie jest już w serii wyposażone w klocki o większym współczynniku tarcia (ten problem dotyczy samochodów usportowionych z mocnymi silnikami). Zakup niższego modelu spowoduje pogorszenie hamowania.

Autor Piotr Szymański
Piotr Szymański