Kompleksowe mycie silnika to dość kontrowersyjna operacja. Bezpośrednio po myciu silnik może nie odpalić lub nierówno pracować, a wilgotne złącza zaczną później korodować.
Z drugiej strony miejsca zapocone olejem, do którego przylega kurz i różne brudy wzbijane z jezdni, również zatrzymują wilgoć i powodują korozję. Poza tym czasami kompleksowe umycie silnika jest jedynym sposobem zlokalizowania wycieku oleju.
Co zrobić, by umycie silnika nie miało złych konsekwencji?
Najlepiej powierzyć je profesjonalistom,którzy zrobią to za 30 do 100 zł. Niestety, niektóre myjnie nie biorą odpowiedzialności za komplikacje zaistniałe po umyciu.Silne środki przyspieszają korozję Jeśli myjemy samodzielnie, pamiętajmy, by nie używać zbyt agresywnych środków myjących (na bazie silnych rozpuszczalników).
Dają one doskonały i szybki efekt, ale mogą uszkodzić elementy plastikowe i gumowe oraz powodują przyspieszoną korozję metali – potem aluminiowe części silnika bieleją, ich powierzchnia wyraźnie się utlenia.
Myjąc wodą pod wysokim ciśnieniem, trzeba uważać, aby jej strumienia nie kierować bezpośrednio na urządzenia elektryczne, czujniki, chłodnice (łatwo je uszkodzić!), a także na wygłuszenia (np. maski). Trzeba pamiętać też, aby zapewnić sobie dostęp do sprężonego powietrza do osuszenia silnika – można kupić sprej.
Mycie przy użyciu środka myjącego i wody
Efekt końcowy mycia zależy przede wszystkim od środka czyszczącego. Niestety, najskuteczniejsze preparaty na bazie silnych rozpuszczalników są groźne dla plastików i metali, np. powodują silne utlenianie aluminium.
Dlatego zawsze dokładnie czytajmy etykietę i jeśli nie chcemy, aby silnik szybko nam się zestarzał, korzystajmy z tych delikatniejszych detergentów.
Mycie za pomocą zmywacza uniwersalnego
Zmywacz uniwersalny jest powszechnie używany w serwisach dilerskich do miejscowego mycia silnika. Wystarczy nim spryskać zabrudzoną część i po odczekaniukrótkiej chwili przedmuchać ją sprężonym powietrzem.
Efekty użycia zmywacza uniwersalnego są doskonałe: skutecznie usuwa on smary i oleje, po jego użyciu czyszczona powierzchnia jest czysta, ale wcale nie wygląda na świeżo mytą.
Ponadto dobry zmywacz nie niszczy elementów gumowych. Podobne działanie jak zmywacz uniwersalny mają spreje do czyszczenia tarcz hamulcowych.
Jak sobie radzą handlarze samochodów
Handlarze samochodów są mistrzami w myciu silników. Ich sposób polega na użyciu najsilniejszych środków, i to w dużej ilości – to, że po kilku miesiącach aluminium pokryje się tlenkami, a złącza elektryczne – korozją, nie jest już ich problemem.
Potrafią też umyć zaolejony silnik, prysnąć go Plakiem, a następnie przykurzyć workiem z odkurzacza.
Preparaty do mycia silnika
Na rynku dostępnych jest wiele preparatów przeznaczonych do mycia silnika, a nawet do jego konserwacji. Różnią się one nie tylko opakowaniem, ale przede wszystkim agresywnością.
Niektóre działają bardzo intensywnie i muszą zostać spłukane w odpowiednim czasie. Środków, które należy spłukać w ciągu np. 30 sekund, lepiej w ogóle nie używać – ryzykujemy utlenienie aluminiowych części silnika.
Galeria zdjęć
Przed myciem należy szczelnie zabezpieczyć wrażliwe elementy elektryczne, takie jak sterownik czy syrena alarmu.
Silne zabrudzenia należy spryskać specjalnym preparatem lub zmiękczyć naftą bądź benzyną ekstrakcyjną.
Cały przedział silnikowy można umyć nieagresywnym detergentem, używanym np. do mycia karoserii.
Jeśli użyliśmy silnego środka myjącego, trzeba go spłukać czystą wodą, i to po czasie określonym na etykiecie.
Suszenie sprężonym powietrzem pozwala usunąć wilgoć z miejsc trudno dostępnych i zapobiega rozwojowi korozji.
Dla utrwalenia świeżego wyglądu warto na koniec zabezpieczyć plastikowe elementy sprejem do kokpitów.