- Check engine nie zawsze oznacza poważne kłopoty i zapowiedź dużych wydatków
- Kierowcy, w których samochodach włączyła się kontrolka check engine i w żaden sposób nie wpłynęła na działanie ich aut, a byli zwyczajnie poirytowani świecącą się kontrolką, znaleźli sposób na jej wyłączenie
- Sposób z TikToka nie wymaga wizyty w serwisie i jest bardzo prosty do samodzielnego wykonania
Kontrolka check engine może sygnalizować szeroki wachlarz problemów - od drobnych, takich jak wilgoć czy zaśniedziałe styki, po poważniejsze usterki związane z turbosprężarką, zaworem EGR, sondą lambda czy katalizatorem. Zanim jednak zaczniemy panikować, warto znać kilka sposobów na samodzielne zdiagnozowanie i potencjalne wyłączenie tej kontrolki.
Kontrolka check engine - jak wyłączyć samodzielnie w starszych autach
Użytkownicy TikToka dzielą się prostym trikiem, który pozwala samodzielnie, bez wizyty w serwisie, pozbyć się świecącej kontrolki check engine. Wystarczy odłączyć akumulator na minimum 10 sekund, a potem podłączyć go z powrotem. Ta metoda może być skuteczna w starszych modelach samochodów, które nie zapisują błędów w pamięci sterownika. Pamiętajmy jednak, że to nie naprawia usterki, a jedynie usuwa komunikat.
Jak wyłączyć kontrolkę check engine w nowszych autach
Dla samochodów wyprodukowanych po 2001 r., wyposażonych w system diagnostyczny OBD-II, potrzebne będą bardziej zaawansowane narzędzia. Proste skanery OBD-II dostępne na rynku pozwalają na odczytanie kodów błędów i mogą być dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą samodzielnie zdiagnozować problem. Ceny takich urządzeń zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych.
Warto jednak mieć na uwadze, że niektóre błędy wymagają profesjonalnej diagnozy i naprawy. Jeśli nie jesteśmy pewni, co oznacza wyświetlony kod błędu, zaleca się skonsultowanie się z doświadczonym mechanikiem, który za około 100 zł pomoże nam rozwiązać problem.
Kontrolka check engine – nie zawsze należy usuwać ten błąd
Dlaczego nie zawsze warto/należy usuwać kontrolkę check engine? Bo błędy zapisywane w sterowniku dzielą się na te, które pojawiają się na jakiś czas w wyniku wystąpienia chwilowego problemu, jednak same ulegają skasowaniu, jeśli problem nie wróci w określonym okresie (np. przez 10 uruchomień silnika), i te, które pozostają aż do usunięcia ich komputerem, niezależnie od tego, czy układ wrócił do równowagi, czy też nie. Są wreszcie takie błędy, które powodują wprowadzenie silnika w tryb awaryjny, żeby wymusić na właścicielu pilną naprawę (ma to uzasadnienie m.in. wtedy, gdy jazda z usterką może spowodować kolejne awarie albo znaczne zanieczyszczenie środowiska).
Kasowanie błędów tymczasowych nie ma sensu, bo i tak same ulegają skasowaniu, a jeśli nie kasują się same (bo problem się powtarza), to wyłączenie kontrolki w warsztacie pomoże na bardzo krótko. To nawet źle powiedziane: skasowanie błędu w niczym nie pomoże, bo nie usuwa usterki, lecz jedynie zaciera jej ślady.
W przypadku błędów stałych skasowanie ich przed naprawą mocno utrudnia znalezienie usterki, chyba że awaria jest na tyle poważna, że za chwilę znów system wykryje i zapisze błąd (o ile silnik pracuje). Z kolei kasowanie błędów w celu wyłączenia trybu awaryjnego doraźnie bywa przydatne, jednak może prowadzić do dalszych, poważnych awarii.
- Więcej o kontrolce chceck engine przeczytacie tutaj: Kontrolka check engine