MapaMap Travel PL zadebiutowała jako drugi polski program nawigacyjny na platformę iOS. Producent miał wystarczająco dużo czasu by śledzić debiut swego konkurenta AutoMapy i wyciągnąć wnioski. Czyżby jednym z nich było wprowadzenie programu do sprzedaży bez większego rozgłosu?
Niewykluczone. MapaMap Travel PL działa na telefonach iPhone z systemem iOS 4.1 lub nowszym. To oznacza, że mogą z niej skorzystać nie tylko użytkownicy iPhone 4 ale także wcześniejszych modeli 3G i 3GS. I taki też 3GS trafił do nas, byśmy mogli sprawdzić jak polski program radzi sobie na co dzień.
Pierwsze wrażenie było pozytywne. Choć na co dzień nie używam telefonu Apple, to nie miałem większych problemów z obsługą aplikacji. Menu jest wystarczająco przejrzyste by szybko zaplanować trasę a także sprawdzić ustawienia programu i dostosować do własnych potrzeb. Uznanie za grafikę menu jak i wyświetlanej mapy. Jest na tyle przejrzysta, że trudno mieć zastrzeżenia.
Powody do narzekania pojawiają się dopiero wówczas gdy zaczniemy korzystać z trybu aktywnego prowadzenia do celu. Ale zanim to nastąpi, trzeba wybrać cel. Z programowaniem jak i planowaniem trasy nie ma kłopotów. Co ważne w 3GS program radził sobie wystarczająco szybko z wyznaczeniem trasy. Dobrze również współpracował z fabrycznym odbiornikiem.
Nie było bowiem większych problemów ze zlokalizowaniem pozycji a następnie utrzymaniem sygnału w trakcie jazdy. Ma to ogromny wpływ na sytuację, gdy jesteśmy zmuszeni do zjazdu z wcześniej obranej trasy. Program szybko reagował na zmianę trasy, jakkolwiek częściej wskazywał zawracanie niż kalkulował trasę od nowa. Przy okazji nieplanowanego zjazdu z trasy: przydałoby się poprawić czytelność dostępu do funkcji ominięcia korka.
Logika wyznaczania tras nie różni się szczególnie od programu MapaMap dla nawigacji z systemem Windows CE. Program wyznacza trasę krótką lub szybką. Na co dzień lepszym rozwiązaniem jest trasa szybka, gdyż podróżujemy głównymi drogami a rzadziej podrzędnymi o gorszej nawierzchni. Ale coś za coś. Mamy większe szanse wjechać w korek, tym bardziej, że MapaMap nie obsługuje TMC ani systemów unikania korków opartych o dane statystyczne.
Niezależnie od trybu wyznaczania trasy czasami zdarzały się zaskakujące błędy. W Warszawie program prowadził od centrum do ulicy Karowej przez drogę z zakazem wjazdu (Krakowskie Przedmieście). W Alejach Jerozolimskich przy dworcu zachodnim zamiast prowadzić wiaduktem wyznaczył trasę tuż obok przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.
Niemniej to były jedyne wpadki w trakcie jazd, więc nie jest źle, tym bardziej, że pokrycie map jest wystarczająco dobre. Wyświetlanie map i wskazówek początkowo bardzo przypadło mi do gustu, aż do czasu gdy na ekranie pojawiła się ikona skrętu na rondzie. Wówczas nie trudno o pomyłkę w odczytaniu danych: numer zjazdu jest tuż obok danych o odległości do wykonania manewru (wyrażana w metrach i kilometrach).
Ponarzekać można także na wyróżnienie przebiegu trasy na mapie: czerwony kolor zlewa się barwami innych dróg, co najbardziej doskwiera w aglomeracjach a mniej przeszkadza na trasie poza miastem. Ale za to uznanie za wyświetlanie danych o dopuszczalnych prędkościach. Czasami można się zapomnieć, więc wtedy nawigacja służy pomocą.
MapaMap Travel nie jest drogim programem. Aplikacja kosztuje w AppStore 29,99 euro i jest oferowana z licencją LIFE TIME, więc używanie nie jest ograniczone w czasie. Na dodatek pierwsza aktualizacja map i programu do wersji 1.2.0 jest bezpłatna, więc aplikacja jest warta swojej ceny i godna polecenia.
To jest OK.- Przejrzyście rozplanowane menu ułatwiające obsługę- Czytelne wskazanie mapy- Łatwe planowanie trasy z punktami pośrednimi- Szybkie wyznaczanie trasy- Szybka reakcja na zjazd z trasy- Program dalej działa po wygaśnięciu z licencji- Wskazanie dopuszczalnej prędkości w trakcie jazdy- Dobre pokrycie map
Słabsze strony- Zaznaczony przebieg trasy jest słabo widoczny- Błędy w prowadzeniu- Czytelność dostępu do funkcji omijania korka- Częste zachęcania do zawracania po zjechaniu z trasy- Niedopracowany pasek informacyjny na dole ekranu- Brak informacji o ruchu drogowym