To swąd z przypalonego sprzęgła! W skrajnym przypadku może okazać się, że auto nie będzie chciało ruszyć. Nowoczesne auta, szczególnieturbodiesle, mają potężny moment obrotowy. Sprzęgła stosowane w nich fabrycznie ledwo sobie z nim radzą. Jeżelidodamy kilka koni, montując tuningowego chipa, problemy są nieuniknione. Warto wtedy pomyśleć o wytrzymalszym sprzęgle. Wybór jest spory, tego typu produkty sprzedają zarówno rynkowi giganci, tacy jak Sachs czy Valeo, jak również mniejsze firmy oferujące części typowo tuningowe lub wyczynowe.Można też skorzystać z oferty firm rzemieślniczych naprawiających sprzęgła. Fachowcy przy okazji regeneracji potrafią przerobić dostarczone zużyte sprzęgło tak, żeby mogło przenieść wyższe momenty obrotowe.Wyczynowe tylko dla zawodowcówPrawdziwe, sportowe sprzęgła nie nadają się do zwykłej, codziennej jazdy. Amatorowi bardzo trudno byłoby się przyzwyczaić do ich specyficznych właściwości. Łączą one silnik ze skrzynią biegów właściwie bez żadnego poślizgu. Działają zero-jedynkowo, albo przekazują napęd na koła, albo nie. Oznacza to, że aby ruszyć autem, trzeba wkręcić silnik na wysokie obroty. Kierowca, który nie ma wprawy w sportowej jeździe, startując, na pewno zdusi silnik. Nawet osoba doświadczona podczas jazdy po drogach publicznych nie uniknie robienia "kangurzych skoków",precyzyjne manewry np. na parkingu są niemożliwe. Zastosowanie wyczynowego sprzęgła wymaga poważnych modyfikacji całego układu przeniesienia napędu. Seryjne półosie, koło zamachowe, docisk, a nawet skrzynia biegów mogą bardzo szybko rozsypać się na skutek większych, gwałtownych obciążeń. Szczególnie nieprzystosowane do codziennej jazdy są sprzęgłapozbawione tłumika drgań skrętnych - można je poznać po braku sprężynek na tarczy.W przypadku zastosowań "cywilnych" najlepiej sprawdzają się sprzęgła tylko nieznacznie zmodyfikowane.Lekki tuning dobry dla każdegoW porównaniu z seryjnymi wymagają nieco większej siły nacisku na pedał, działają trochę ostrzej, ale na tym kończą się ich wady. Można je montować bez żadnych modyfikacji, w miejsce elementu seryjnego. Warto je założyć nie tylko do aut wyczynowych, lecz także w samochodach używanych do ciągnięcia przyczep. Ceny takich sprzęgieł oferowanych u niezależnych dostawców są zazwyczaj zbliżone do cen części oferowanych w autoryzowanych serwisach. StandardoweSprzęgła ze standardowymi tarczami znoszą tylko normalną eksploatację. W przypadku aut eksploatowanych ,nieco ostrzej np. w górach lub do ciągnięcia przyczep, nie wytrzymają długo. WzmocnioneWzmocnione sprzęgła mogą być montowane w każdym aucie. Są zbudowane jak sprzęgła standardowe, ale mają lepsze okładziny. Są droższe o 20-30 proc. od standardowych. Ceny od ok. 500 zł.SportoweSprzęgła z okładzinami ceramiczno-metalowymi lub organicznymi nadają się do sportu. Mogą wymagać modyfikacji przeniesienia napędu. Ceny za komplet ok.1000-2500 zł.WyczynoweSprzęgła sportowe bez tłumika drgań skrętnych nie nadają się do normalnej eksploatacji. Przenoszą duże momenty obrotowe, ale nie zapewniają nawet szczątkowego komfortu. Zadanie dla fachowcaWymiana sprzęgła to zadanie wykraczające poza możliwości zwykłego majsterkowicza, należy wykonać ją w profesjonalnym warsztacie. Jeżeli mamy szczególne wymagania co do wytrzymałości tego elementu, zależy nam na określonej charakterystyce pracy, czylina tym, jak sprzęgło "ma brać", to warto skorzystać z usług firmy wyspecjalizowanej w tuningu i regeneracji sprzęgieł. Specjaliści pomogą dobrać elementy, które będą najlepszym kompromisem, jeśli chodzi o sposób użytkowania pojazdu. Zazwyczaj powinno się wymieniać sprzęgło kompletne, czyli tarczę, docisk i łożysko. Przy elementach tuningowych cz'sto wartozastoswaç nawet inne koło zamachowe. Nie warto słuchać rad mechaników mówiących, że wystarczy wymienić samą tarczę, bo reszta jest jeszcze dobra. Efekt bywa taki, że nieco później trzeba demontować skrzynię i wymieniać "na raty" kolejne elementy. Mechanik się ucieszy, bo drugi raz na nas zarobi. Naszym zdaniemZastosowanie wzmocnionego sprzęgła ma sens nawet w przypadku aut używanych na co dzień. Przemawia za nim większa trwałość, możliwość przenoszenia większych obciążeń np. w czasie dynamicznej jazdy lub też ciągnięcia przyczep. Wadami są potrzeba użycia większej siły do operowania pedałem i nieco wyższa cena od zwykłych zamienników.