Nagrzewnica — co to jest, jak działa?

Większość dzisiejszych samochodów osobowych jest wyposażona w funkcję ogrzewania kabiny. Co ciekawe, ciepłe powietrze we wnętrzu pochodzi bezpośrednio z układu chłodzenia. Układ chłodzący wraz z chłodnicą nie dopuszcza do przegrzania się silnika. Chłodnica, podobnie jak nagrzewnica, jest wymiennikiem ciepła.

Nagrzewnica oddaje ciepło do wnętrza samochodu dzięki rozgrzanemu płynowi chłodniczemu, który do niej trafia, zanim zostanie schłodzony w chłodnicy. Jest zbudowana z bloku użebrowanych rurek, gdzie gorąca ciecz przepływa z układu chłodzenia. Zimne powietrze z zewnątrz przechodząc przez nagrzewnice, zostaje rozgrzane i trafia prosto do wnętrza pojazdu. Taki przepływ powietrza może być również wspomagany wentylatorem.

Dodatkowa nagrzewnica do samochodu

W wielu przypadkach fabryczny system ogrzewania w samochodzie stosunkowo długo się nagrzewa. Jest to uzależnione od temperatury silnika i płynu chłodniczego. Aby nasza jednostka napędowa była w pełni rozgrzana, musimy pokonać czasem nawet kilka kilometrów. Szczególnie długo trwa to w przypadku silników diesla, które emitują mniej ciepła.

Gdy temperatura na zewnątrz jest niezbyt sprzyjająca komfortowej jeździe, warto zaopatrzyć się w dodatkową nagrzewnicę do samochodu. Jest to uniwersalne urządzenie, które bez problemu zamontujemy wewnątrz auta. Jego moc jest niewielka (ok. 150-300 W), lecz w zupełności wystarczy do rozgrzania wnętrza kabiny pojazdu lub rozmrażania szyb w zimne dni. Spośród dostępnych na rynku elektrycznych nagrzewnic mamy do wyboru sprawdzone egzemplarze w przystępnej cenie, które dobrze spełnią swoje zadanie.

Jeszcze większy komfort zapewnia ogrzewanie postojowe w aucie. Jest to świetne rozwiązanie, jeśli na co dzień towarzyszy nam chłodniejszy klimat. Działa ono niezależnie od uruchomionego silnika. W ten sposób jesteśmy w stanie podnieść temperaturę wnętrza pojazdu jeszcze przed podróżą.

Awaria nagrzewnicy — objawy

Jeżeli podczas jazdy do wnętrza nie dostaje się ciepłe powietrze, może oznaczać to usterkę układu ogrzewania bądź samej nagrzewnicy. Powodów może być wiele, jednak warto przyjrzeć się tym najbardziej powszechnym, jak zapowietrzenie oraz zapchanie urządzenia.

Czym charakteryzuje się zapowietrzenie nagrzewnicy? Objawy są typowe i dotyczą niedostatecznego lub całkowicie niedziałającego ogrzewania. Jeżeli silnik jest ciepły, a wentylatory sprawne i z dmuchawy cały czas wieje na nas zimne powietrze, nagrzewnica nie oddaje ciepła przepływającemu powietrzu. Może również dojść do wycieku płynu chłodniczego i zalania okolic wnętrza kokpitu. Powoduje to wzmożone parowanie szyb oraz szczególny, słodki zapach powietrza wydobywającego się z nawiewu.

Oprócz zapowietrzenia urządzenia może również dojść do zablokowania przepływu cieczy chłodzącej przez żebra nagrzewnicy np. z powodu rdzy oraz zanieczyszczeń. Po czym poznać zapchanie nagrzewnicy? Objawy będą skutkowały oczywiście niedostarczaniem ciepłego powietrza do wnętrza pojazdu. Ten rodzaj usterki może również wywołać zbyt rzadka wymiana płynu chłodniczego lub przedostawanie się spalin i oleju do układu chłodzenia.

Co możemy zrobić, aby temu zaradzić?

W przypadku zapchanej nagrzewnicy możemy podjąć próbę jej oczyszczenia. Zarówno rdzę, jak i wszelkiego rodzaju brud możemy z łatwością usunąć. Skomplikowane może okazać się wymontowanie samego urządzenia. Nagrzewnica znajduje się pod podszybiem i jest głęboko zabudowana w kokpicie samochodu. W takim przypadku często niezbędne jest niestety rozebranie całej deski rozdzielczej.

Istnieje także metoda na czyszczenie nagrzewnicy bez konieczności wyjmowania jej z auta np. poprzez usunięcie płynu chłodniczego i wlanie specjalnego detergentu, który pozbędzie się brudu. W takim wypadku należy pozostawić silnik na około 15-20 minut i dolać nowej cieczy chłodzącej. W ten sposób jesteśmy w stanie nie tylko pozbyć się zanieczyszczeń z samej nagrzewnicy, a także wyczyścić pozostałe elementy układu chłodzenia. Doprowadzenie nagrzewnicy do stanu użyteczności to koszt około kilkunastu złotych za chemię czyszczącą.

Jeżeli czyszczenie nagrzewnicy nie jest możliwe lub jej stan jest bardzo zły, należy wymienić element na nowy. W tym celu konieczne jest udanie się do wykwalifikowanego warsztatu samochodowego i skorzystanie z profesjonalnej obsługi. Demontaż urządzenia jest dosyć skomplikowany i nie ma potrzeby ryzykować samemu. Profesjonalne maszynowe czyszczenie kosztuje od 100 do 150 złotych. Wymiana całego elementu na zupełnie nowy kosztować będzie od 200 do 500 złotych.