Auto Świat Porady Eksploatacja Półosie napędowe: działanie, eksploatacja, usterki

Półosie napędowe: działanie, eksploatacja, usterki

Siła napędowa musi pokonać długą drogę, zanim trafi z silnika do kół – po drodze są jeszcze m.in. skrzynia biegów, mechanizm różnicowy, półosie. Te ostatnie mają dodatkowo utrudnione zadanie, bo „pracują” razem z zawieszeniem, a w samochodach przednionapędowych i z 4x4 muszą też zmierzyć się z siłami generowanymi przez układ kierowniczy... Jak rozpoznać usterki, ile kosztują naprawy?

Wymiana manszety przegubu
Auto Świat
Wymiana manszety przegubu
  • Półosie i przeguby, czyli ważne elementy układu przeniesienia napędu
  • Objawy usterki da się łatwo zauważyć
  • Uzdolniony mechanik amator może spróbować usunąć awarię samemu

Na początek kilka słów teorii. Wygląd półosi zna chyba każdy – to te wałki napędowe, zazwyczaj zakończone z obu stron przegubami (odpowiednio – wewnętrzny i zewnętrzny; nie dotyczy np. aut ze sztywnym mostem – jeden przegub), ukrytymi pod gumowymi manszetami. Zadaniem półosi jest przekazywanie siły napędowej z mechanizmu różnicowego do kół – zazwyczaj elementy te noszą taką samą nazwę niezależnie od napędu auta, jednak dawniej – w przypadku tylnonapędówek – mówiło się raczej o wale Kardana. Nie jest to jednak do końca prawidłowy termin, radzimy więc go jednak unikać.