• Półosie i przeguby, czyli ważne elementy układu przeniesienia napędu
  • Objawy usterki da się łatwo zauważyć
  • Uzdolniony mechanik amator może spróbować usunąć awarię samemu

Na początek kilka słów teorii. Wygląd półosi zna chyba każdy – to te wałki napędowe, zazwyczaj zakończone z obu stron przegubami (odpowiednio – wewnętrzny i zewnętrzny; nie dotyczy np. aut ze sztywnym mostem – jeden przegub), ukrytymi pod gumowymi manszetami. Zadaniem półosi jest przekazywanie siły napędowej z mechanizmu różnicowego do kół – zazwyczaj elementy te noszą taką samą nazwę niezależnie od napędu auta, jednak dawniej – w przypadku tylnonapędówek – mówiło się raczej o wale Kardana. Nie jest to jednak do końca prawidłowy termin, radzimy więc go jednak unikać.

Jakie jest zadanie półosi/przegubów?

Najtrudniejszym zadaniem jakiemu muszą sprostać półosie w aucie z napędem na przód/4x4, jest jednoczesne przeniesienie napędu i sił generowanych przez układ kierowniczy. Mimo trudnych warunków pracy moment obrotowy przekazywany na koła musi cały czas być taki sam – kierowca nie może odczuwać żadnych szarpnięć ani wibracji. Zjawiskiem znanym z niektórych mocnych samochodów przednionapędowych bez blokady dyfra jest natomiast tzw. torque steer, czyli lekkie szarpnięcia na kierownicy po wciśnięciu gazu w podłogę.