Można je łatwo formować w niemal dowolnych kształtach, mają niewielką masę, są elastyczne i lepiej pochłaniają energię w przypadku kolizji. W dodatku nie rdzewieją. A co z wadami? Przez wiele lat panowała opinia, że części plastikowe to "jednorazówki". W razie jakichkolwiek uszkodzeń nadają się wyłącznie do wyrzucenia. Nic bardziej błędnego! Większość tworzyw wykorzystywanych w konstrukcji auta to termoplasty. Dzięki swoim specyficznym właściwościom doskonale nadają się do naprawy poprzez spawanie. Oczywiście w przypadku plastików przebiega ono zupełnie inaczej, niż ma to miejsce podczas łączenia elementów wykonanych z metalu. Zamiast elektrody lub palnika acetylenowego wykorzystywane są do tego gorące powietrze i drut plastikowy. Co można spawać?Przy pomocy specjalnej spawarki do plastiku można naprawiać deformacje, pęknięcia, zarysowania, a nawet znaczne ubytki tworzywa. Technologia ta doskonale sprawdza się przy naprawach zderzaków i spoilerów. Warto jednak przemyśleć, czy nakład pracy potrzebny do uzyskania optymalnego efektu w konkretnym przypadku nie przekracza wartości nowego elementu.Najważniejszą czynnością poprzedzającą naprawę jest zidentyfikowanie tworzywa, z którego wykonany został uszkodzony element. Większość producentów umieszcza stosowne informacje na częściach. Wymagają tego obowiązujące aktualnie przepisy ekologiczne - oznakowanie ułatwia nie tylko naprawy, lecz także sortowanie odpadów przy utylizacji auta. W przypadku starszych pojazdów specjalista wykonujący naprawę często musi zdać się na własne doświadczenie i samodzielnie rozpoznać, z czego wyprodukowano konkretny element. Jeżeli nie da się tego określić na podstawie wyglądu i innych widocznych na pierwszy rzut oka właściwości, można posłużyć się tzw. próbą ogniową. Polega ona na podpaleniu niewielkiego kawałka badanego tworzwa. Każdy rodzaj plastiku spala się w inny sposób - na podstawie koloru płomienia oraz dymu można określić, czy część wykonano z PCV, polietylenu, poliamidu czy poliwęglanu. Prawidłowa ocena to warunek sukcesu, bo spoinę trzeba wykonać z takiego samego materiału, co uszkodzony element. Poza tym każde tworzywo musi być obrabiane w innej temperaturze. W przeciwnym razie spaw nie będzie miał odpowiedniej wytrzymałości ani trwałości, nawet jeśli uda się go wykonać. Niedostatecznych efektów należy się również spodziewać po naprawach elementów wzmacnianych włóknami szklanymi.Ważne przygotowaniaPo określeniu rodzaju tworzywa przychodzi kolej na przygotowanie elementu do naprawy. Końcówki pęknięć muszą zostać nawiercone tak, żeby uszkodzenia nie powiększały się. Jeżeli np. zderzak był zdeformowany, to należy go rozgrzać oraz na ciepło przywrócić mu pierwotny kształt. Krawędzie rysy lub ubytku frezuje się. Następnie tworzywo łączy się za pomocą samego gorącego powietrza. Na tym etapie można jeszcze korygować położenie spawanych powierzchni - potem będzie już za późno. Dopiero po tych wszystkich przygotowaniach przychodzi pora na właściwe spawanie. Efekt zależy od umiejętności spawacza, właściwej temperatury, szybkości spawania, siły docisku oraz rozdzaju spoiwa. Jeżeli wszystkie parametry zostaną dobrane prawidłowo, to można liczyć na to, że po naprawie element nie będzie się różnił niemal niczym od części nowej. Po spawaniu trzeba jeszcze tylko przywrócić części jej pierwotny wygląd. To należy z reguły do lakiernika. Powierzchnia łączenia jest polerowana, szpachlowana, pokrywana odpowiednim podkładem i lakierowana.Nowe czy naprawiane?Czy warto więc spawać uszkodzony zderzak, skoro wymaga to aż tylu zabiegów? Zazwyczaj tak, bo mimo wszystko koszt naprawy jest mniejszy od ceny zakupu nowej części. W zależności od uszkodzeń na samo spawanie trzeba wydać od 30 do 150 złotych. Nowy, plastikowy zderzak kosztuje zazwyczaj przynajmniej pięć razy więcej. Najczęściej należy doliczyć oczywiście do tej kwoty koszt lakierowania, jest on jednak taki sam w przypadku elementu "po przejściach", jak i części fabrycznie nowej.Przy uszkodzeniu spoilerów lub innych elementów nietypowych klejenie lub spawanie bywa jedynym sposobem przywrócenia autu pierwotnego wglądu. Tego typu części są bowiem wytwarzaneczęsto w małych seriach i już po kilku latach znikają z oferty producentów. Poza spawaniem przy naprawach plastików często stosowane są też metody polegające na klejeniu i uzupełnianiu ubytków przy pomocy klejów i żywic syntetycznych. Pozwala to na łączenie tworzyw nietermoplastycznych oraz wzmacnianych włóknem szklanym. Niestety tak naprawione elementy mają zazwyczaj inne właściwości mechaniczne niż części nowe.
Ratunek dla zderzaka
Trudno sobie wyobrazić współczesne auto bez elementów wykonanych z tworzyw sztucznych. Tradycjonaliści tęsknią za chromami, masywną stalą, drewnem i skórą, jednak w dziedzinie nadwozi samochodowych zalety plastików są niezaprzeczalne.
Auto Świat
Ratunek dla zderzaka