Auto Świat Porady Eksploatacja RDW - znaczenie i rodzaje

RDW - znaczenie i rodzaje

Autor Turbo SEO
Turbo SEO

Czujnik RDW, często jest także nazywany czujnikiem TMPS , który widoczny jest zawsze na desce rozdzielczej naszego samochodu. To nic innego jak system, który przez cały czas monitoruje ciśnienie w oponach. Warto wiedzieć, że od 2014 roku, wszystkie samochody przygotowane do sprzedaży w Unii Europejskiej muszą mieć aktywny czujnik ciśnienia w oponach.

RDW - znaczenie i rodzaje
Piotr Szypulski / Auto Świat
RDW - znaczenie i rodzaje

RDW oznacza Tire Pressure Warning System. Zgodnie z tym, co napisaliśmy wyżej oznacza to dosłownie system, którego zadaniem jest sprawdzanie, jakie jest ciśnienie w oponach. Czujnik RDW cały czas sprawdza ogumienie i informuje kierowcę, czy jest prawidłowe ciśnienie. Ten czynnik zdecydowanie wpływa na prowadzenie pojazdu oraz na nasze bezpieczeństwo i zużycie paliwa w trasie.

Jeśli mamy za małe ciśnienie w oponach i zignorujemy komunikaty RDW, często może dojść do dyskomfortowego prowadzenia samochodu oraz niezrozumiałych zachowań pojazdu w trakcie awaryjnego hamowania, czy nie planowanego manewru, np. gdy ktoś wyskoczy nam na tor jazdy. Zbyt niskie ciśnienie to także wyższe spalanie. Niestety, zazwyczaj początkujący kierowcy nie wyczuwają, że w oponach jest zbyt niskie ciśnienie. Warto jednak nauczyć się, by regularnie sprawdzać ogumienie samochodu. Pozwoli to nam zachować najlepsze właściwości jazdy samochodem. Kierowcy chętnie korzystają z RDW, ponieważ nie muszą się martwić o dodatkowe aktywności w ramach oględzin samochodu. System ten informuje kierowcę, że już czas wybrać się do kompresora.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

RDW - rodzaje i ich działanie

Zasadniczo, czujniki RDW dzielą się na dwa rodzaje: czujniki RDW bezpośrednie oraz czujniki ciśnienia RDW pośrednie. Te pierwsze są zazwyczaj umieszczane w pobliżu zaworów powietrza w oponach. System bezpośredni składa się z czujników, nadajników radiowych oraz zasilania. Komputer pokładowy naszego samochodu odbiera informacje od RDW o tym, jaka jest aktualna wartość ciśnienia w oponach i informuje kierowcę na intuicyjnym ekranie multimedialnym lub monochromatycznym, zależnie od modelu samochodu. Pamiętajmy, że po każdej wizycie u wulkanizatora lub samodzielnej wymianie opon, powinniśmy także zresetować czujnik RDW.

Czujniki pośrednie RDW współpracują z układami ABS oraz ESP. Systemy te otrzymują informacje od czujników, dotyczącą liczby obrotów poszczególnych kół naszego samochodu. Tutaj występuje taka zależność - im wyższe ciśnienie, tym większa jest średnica koła. Czujniki pośrednie przeliczają obroty kół i informują kierowcę o nieprawidłowym ciśnieniu poprzez świecenie żółtej kontrolki na desce rozdzielczej.

RDW - zalety posiadania systemu monitorowania ciśnienia w oponach

Występowanie czujników ciśnienia RDW w naszym samochodzie ma wiele korzyści. Wśród najważniejszych z pewnością należy wymienić to, że czujniki pomagają utrzymać odpowiednie ciśnienie w oponach przez cały czas i mogą zwiększyć nasze bezpieczeństwo na drodze. Czujniki RDW zmniejszają także nadmierne zużycie opon i poprawiają naszą drogę hamowania. Odpowiednie ciśnienie opon sprzyja także poprawie zużycia paliwa na każdej trasie.

RDW bezpośredni - ile kosztuje utrzymanie takiego czujnika?

Posiadanie opon w samochodzie z czujnikiem bezpośrednim RDW będzie kosztować nas znacznie więcej niż z czujnikiem pośrednim. Wyższa cena utrzymania wynika głównie z tego, że takie opony potrzebują więcej pielęgnacji, aby czujnik działał prawidłowo.

Niestety, często wiąże się to także z dodatkowymi kosztami napraw, bowiem czujnik RDW bezpośredni często ulega awarii w trakcie wymiany, demontażu opon. Kolejnym kosztem zaliczanym do eksploatacji opon z bezpośrednim RDW jest ich kalibracja. Musimy kalibrować czujniki przy każdej wymianie opony, jak i zmianie położenia koła. Czujniki te są bardzo podatne na awarie.

Warto jednak korzystać z systemu bezpośredniego, ponieważ ułatwia on naszą jazdę i prawidłową eksploatację samochodu. Przekazywane informacje w sposób natychmiastowy na naszym ekranie na desce rozdzielczej pozwolą nam szybko reagować na zmieniające się ciśnienie opon, które może być szkodliwe dla naszego samochodu.

Autor Turbo SEO
Turbo SEO
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków