RDW oznacza Tire Pressure Warning System. Zgodnie z tym, co napisaliśmy wyżej oznacza to dosłownie system, którego zadaniem jest sprawdzanie, jakie jest ciśnienie w oponach. Czujnik RDW cały czas sprawdza ogumienie i informuje kierowcę, czy jest prawidłowe ciśnienie. Ten czynnik zdecydowanie wpływa na prowadzenie pojazdu oraz na nasze bezpieczeństwo i zużycie paliwa w trasie.

Jeśli mamy za małe ciśnienie w oponach i zignorujemy komunikaty RDW, często może dojść do dyskomfortowego prowadzenia samochodu oraz niezrozumiałych zachowań pojazdu w trakcie awaryjnego hamowania, czy nie planowanego manewru, np. gdy ktoś wyskoczy nam na tor jazdy. Zbyt niskie ciśnienie to także wyższe spalanie. Niestety, zazwyczaj początkujący kierowcy nie wyczuwają, że w oponach jest zbyt niskie ciśnienie. Warto jednak nauczyć się, by regularnie sprawdzać ogumienie samochodu. Pozwoli to nam zachować najlepsze właściwości jazdy samochodem. Kierowcy chętnie korzystają z RDW, ponieważ nie muszą się martwić o dodatkowe aktywności w ramach oględzin samochodu. System ten informuje kierowcę, że już czas wybrać się do kompresora.

RDW - rodzaje i ich działanie

Zasadniczo, czujniki RDW dzielą się na dwa rodzaje: czujniki RDW bezpośrednie oraz czujniki ciśnienia RDW pośrednie. Te pierwsze są zazwyczaj umieszczane w pobliżu zaworów powietrza w oponach. System bezpośredni składa się z czujników, nadajników radiowych oraz zasilania. Komputer pokładowy naszego samochodu odbiera informacje od RDW o tym, jaka jest aktualna wartość ciśnienia w oponach i informuje kierowcę na intuicyjnym ekranie multimedialnym lub monochromatycznym, zależnie od modelu samochodu. Pamiętajmy, że po każdej wizycie u wulkanizatora lub samodzielnej wymianie opon, powinniśmy także zresetować czujnik RDW.

Czujniki pośrednie RDW współpracują z układami ABS oraz ESP. Systemy te otrzymują informacje od czujników, dotyczącą liczby obrotów poszczególnych kół naszego samochodu. Tutaj występuje taka zależność - im wyższe ciśnienie, tym większa jest średnica koła. Czujniki pośrednie przeliczają obroty kół i informują kierowcę o nieprawidłowym ciśnieniu poprzez świecenie żółtej kontrolki na desce rozdzielczej.

RDW - zalety posiadania systemu monitorowania ciśnienia w oponach

Występowanie czujników ciśnienia RDW w naszym samochodzie ma wiele korzyści. Wśród najważniejszych z pewnością należy wymienić to, że czujniki pomagają utrzymać odpowiednie ciśnienie w oponach przez cały czas i mogą zwiększyć nasze bezpieczeństwo na drodze. Czujniki RDW zmniejszają także nadmierne zużycie opon i poprawiają naszą drogę hamowania. Odpowiednie ciśnienie opon sprzyja także poprawie zużycia paliwa na każdej trasie.

RDW bezpośredni - ile kosztuje utrzymanie takiego czujnika?

Posiadanie opon w samochodzie z czujnikiem bezpośrednim RDW będzie kosztować nas znacznie więcej niż z czujnikiem pośrednim. Wyższa cena utrzymania wynika głównie z tego, że takie opony potrzebują więcej pielęgnacji, aby czujnik działał prawidłowo.

Niestety, często wiąże się to także z dodatkowymi kosztami napraw, bowiem czujnik RDW bezpośredni często ulega awarii w trakcie wymiany, demontażu opon. Kolejnym kosztem zaliczanym do eksploatacji opon z bezpośrednim RDW jest ich kalibracja. Musimy kalibrować czujniki przy każdej wymianie opony, jak i zmianie położenia koła. Czujniki te są bardzo podatne na awarie.

Warto jednak korzystać z systemu bezpośredniego, ponieważ ułatwia on naszą jazdę i prawidłową eksploatację samochodu. Przekazywane informacje w sposób natychmiastowy na naszym ekranie na desce rozdzielczej pozwolą nam szybko reagować na zmieniające się ciśnienie opon, które może być szkodliwe dla naszego samochodu.