Jednak choć meteorolodzy nadal nie są zgodni, czy mamy już za sobą ostatnie opady śniegu, to warto już na pewno zastanowić się nad wyborem opon letnich. Kiedy na dobre zawita do nas wiosenna pogoda, opony zimowe powinny bowiem pójść jak najszybciej w odstawkę, bo na nieośnieżonej nawierzchni nie mają żadnych szans z ogumieniem letnim. Oto przykład: na oponach letnich przeciętne nowe auto potrzebuje do zatrzymania się z prędkości 100 km/h około 40 m. Nawet na dobrych oponach zimowych dystans ten może się wydłużyć o mniej więcej dwie długości samochodu. Nie brzmi to zbyt dramatycznie, ale tylko do czasu, kiedy policzymy, jaka jest prędkość auta na oponach zimowych w momencie, kiedysamochód na ogumieniu letnim już stoi. Kolizja ze sztywną przeszkodą przy prędkości ok. 40 km/h z reguły oznacza dla auta szkodę całkowitą! Siedemnaście modeli, aż osiem nowości U progu sezonu letniego przetestowaliśmy 17 modeli opon, spośród których aż8 wprowadzono do sprzedaży w tym roku, a 2 to ogumienie całoroczne. Sprawdziliśmy zarówno opony klasy premium, jak i tanią, wyprodukowanąw Chinach oponę marki Kenda, znanej raczej z ogumienia do... rowerów. Uchylając rąbka tajemnicy -akurat ta firma powinna przy wytwarzaniu opon rowerowych pozostać...Aquaplaning na zakrętach Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z aquaplaningiem występującym na zakrętach są szerokie kanały odprowadzające wodę na zewnętrznej płaszczyźnie bieżnika. Zamknięty bieżnik opon całorocznych wypada tu kiepsko.Aquaplaning Szerokie opony są bardziej podatne na aquaplaning niż wąskie. Jako pierwsze kontakt z podłożem tracą opony Kenda oraz całoroczne Vredestein Quatrac. Uniroyal Rain Sport wygrywa, zgodnie ze swoją deszczową nazwą.Hamowanie Opony, które nie sprawdzają się w czasie hamowania na mokrej nawierzchni, wypadają z gry. W tej dyscyplinie kiepsko wypadły opony całoroczne, ale skandaliczny jest wynik letnich Kenda - aż o 13 metrów więcej od Hankooka.Jazda po okręgu Wzorowa przyczepność na wilgotnej nawierzchni zapewnia letnim oponom Goodyear i Vredestein miejsca w czołówce. Opony całoroczne tych samych producentów niestety nie są w stanie nadążyć,gorzej wypada tylko chińska Kenda.Prowadzenie Dzięki najlepszej przyczepności na mokrej nawierzchni i dobremu prowadzeniu bocznemu w tej konkurencji wygrywa Goodyear F1 Asymetric. Ceniona za prowadzenie opona Pirelli P Zero Nero nadal wypada doskonale.Komfort jazdy W przypadku nowego Mercedesa klasy C opony w testowanym rozmiarze (225/45 R 17) zapewniają wystarczający komfort jazdy oraz odpowiednie właściwości jezdne. Według subiektywnych ocen testujących na specjalnych odcinkach o nierównej nawierzchni najprzyjemniej jeździ się na oponach marek Michelin, Continental, Hankook oraz Goodyear.Test prędkości Ze względu na to, że test prędkości prowadzony według normy ECE jest naszym zdaniem zbyt łagodny, próby wykonujemy według zaostrzonych kryteriów opracowanych przez techników redakcji "Auto Bilda". Podczas naszych badań Kumho Ecsta osiągnęła kres swoich możliwości, a taniaKenda odpadła przed czasem.Hamowanie na suchym Podczas hamowania awaryjnego liczy się każdy centymetr. Michelin, Hankooki Dunlop zapewniają największy margines bezpieczeństwa. Opony Hankook i Kenda wypadają dużo gorzej, a jeszcze słabsze są tylko opony całoroczne.Hałaśliwość zewnętrzna W naszym teście mierzyliśmy hałas emitowany przez przejeżdżające auto. Najcichsze są opony marek Vredestein, Hankook, Kenda oraz Firestone, dzięki czemu oszczędzają nie tylko nasze uszy, lecz także środowisko naturalne.Opory toczenia Rzeczywiste możliwości oszczędzania paliwa oraz zmniejszania emisji spalin są ograniczone. Teoretyczna różnica w zużyciu paliwa między autem na najgorszych i najlepszych pod względem oporów toczenia oponach w teście to ok. 4. proc.Prowadzenie Prędkość to nie wszystko - ale w tym przypadku bezpieczeństwo oraz przyjemność z jazdy idą ze sobą w parze. Ogumienie marek Goodyear i Michelin zapewnia najlepszą przyczepność do nawierzchni drogi.Podsumowanie Niekwestionowanymi zwycięzcami tegorocznego testu są nowe modele Goodyear Eagle F1 Asymmetric i Hankook Ventus V 12 Evo oraz sprawdzone już modele marek Bridgestone i Continental. W przypadku opon całorocznych nie najlepsze wynikiw próbach hamowania uniemożliwiły uzyskanie oceny lepszej niż dostateczna - trzeba jednak pamiętać, że opony te są wynikiem świadomego kompromisu. Kenda udowadnia, że opony są albo bardzo tanie, albo dobre.
Test opon - Przyczepność przede wszystkim
20 marca, przynajmniej teoretycznie, zaczęła się wiosna.Doświadczenia ostatnich dni, jak choćby "białe" święta wielkanocne,wskazują, że kwestię wymiany opon na letnie należy jeszcze starannieprzemyśleć.