Alternator to generator prądu zmiennego. Jest podstawą działania układu elektrycznego w samochodach. Element ten składa się ze stojanu, wirnika oraz systemu prostującego z regulatorem w pojazdach. Jego awaria może spowodować poważne problemy z działaniem akumulatora i podzespołów w samochodzie. W jaki sposób zostanie przeprowadzona regeneracja alternatora?
Awaria alternatora — warto sprawdzić co jest tego przyczyną
Jeżeli doszło do uszkodzenia generatora, można zauważyć problemy z ładowaniem akumulatora, m.in.: szybkie rozładowywanie się. Dodatkowo nie działają poprawnie podzespoły elektryczne. Warto również zwrócić uwagę na:
- migającą lub stale świecącą kontrolkę ładowania akumulatora,
- niejednostajne działanie świateł, które prowadzi do ich szybkiego wypalenia,
- hałasy silnika, które są głośniejsze wraz ze wzrostem obrotów,
- niskie napięcie podawane do akumulatora.
Przyczyn nieprawidłowości może być wiele: zwarcie akumulatora, przemagnesowanie lub odłączenie obwodów, zalanie alternatora, zużycie paska napędowego, łożyska lub szczotki, nadmierne zanieczyszczenie i brud, pęknięta obudowa czy utlenienie przewodów. Nie warto jednak sprawdzać tego na własną rękę, lepiej oddać samochód do mechanika.
Regeneracja alternatora powinna być powierzona fachowcom. Jeżeli nigdy nie przeprowadzaliśmy takich działań, nie warto zabierać się za układ elektryczny w samochodzie. Mechanicy w warsztacie nie tylko posiadają kompetentną wiedzę, ale i sprzęt. Specjaliści potrafią wykryć źródło problemu i zreperować uszkodzenie.
Regeneracja alternatora a wymiana na nowy
Regeneracja alternatora polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych elementów. Wykonuje się pomiary i sprawdza przyczynę problemu. Mechanizm rozkłada się na pojedyncze części, czyści zabrudzenia oraz wymienia podzespoły. Jeżeli zepsuł się sprzęt, można również zakupić nowy, sprawny model.
Regeneracja alternatora w kilku krokach
Regeneracja alternatora polega zwykle na wymianie uszkodzonych elementów oraz wyczyszczeniu podzespołów.
- W pierwszej kolejności mechanik wymontuje alternator z samochodu (umieszczony jest w komorze silnika). Należy odłączyć pasek napędowy, przewody generatora, a następnie wyjąć go z mocowań. Wszelkie powiązane podzespoły trzeba wymontować.
- Regeneracja zaczyna się od momentu zdjęcia obudowy i sprawdzenia, czy nie jest uszkodzona. Potrzebny jest to tego kluczyk, a czasami nawet młotek i imadło, ponieważ śruby mogą się zapiec. Łożysko z wirnika zdejmuje się za pomocą tzw. ściągacza.
- Wirnik można wymienić na nowy albo odłączyć od niego element przełączający kierunek prądu w uzwojeniach wirnika, czyli komutator. W drugim przypadku szlifuje się część na tokarce lub poleruje.
- W razie potrzeby można dodatkowo wymienić zestaw prostowniczy lub uzwojenie. Prócz tego należy zwrócić uwagę na pozostałe podzespoły i czy nie wymagają one wymiany, m.in.: pierścienie, szczotki, łożysko, czy sprzęgiełko.
- Należy również dokładnie oczyścić wszystkie elementy z zanieczyszczeń.
- Kolejnym działaniem jest przeprowadzenie regeneracji gniazda mocującego.
- Zużyte części trzeba naoliwić oraz nałożyć pastę, ułatwiającą przewodzenie prądu. Obudowę poddaje się piaskowaniu i malowaniu.
- Cały generator ponownie przykręca się nowymi śrubami. Podpina się zakupione koła pasowe, styki zostają przylutowane, a mostek prostowniczy zostaje podłączony.
- Na koniec zakłada się osłony i podpina regulator napięcia.
Ile kosztuje regeneracja alternatora?
Samodzielna wymiana generatora oraz zadbanie o resztę podzespołów może okazać się czasochłonne i dosyć skomplikowane. Regeneracja alternatora u mechanika to koszt od 70 zł do 100 zł. Cena zależy od specjalistów oraz lokalizacji stacji. Dodatkowo warto przygotować się na opłaty związane z wymianą poszczególnych podzespołów, jeżeli zostały one uszkodzone. Zakup nowego alternatora to koszt ok. 500 zł, natomiast zamiennika od 100 zł do 200 zł.
W przypadku awarii alternatora możliwa jest wymiana na całkiem nowy, oryginalny lub tańszy zamiennik. Dodatkowo można przeprowadzić regenerację lub naprawę. Nie należy jednak lekceważyć pierwszych oznak problemów z urządzeniem, bo może to bardzo negatywnie odbić się na pracy naszego samochodu.