- W zależności od producenta na zegarach znajdują się różne informacje i kontrolki. Jedną z nich jest symbol płatka śniegu
- To nieoczywiste i niecodzienne oznaczenie wśród kontrolek, jednak ma spore znaczenie
- Jej barwa może mylnie oznaczać awarię samochodu, jednak jej znaczenie jest zgoła inne, związane z bezpieczeństwem jazdy
W samochodach jedną z najważniejszych informacji są kontrolki wyświetlane na desce rozdzielczej. Wygląd większości z nich jest uniwersalny i jasny dla odbiorcy, jednak niektórzy producenci stosują jeszcze dodatkowe oznaczenia, które nie zawsze są oczywiste. Co więcej, mogą być oznaczone kolorem czerwonym, zazwyczaj zarezerwowanym dla awarii, które natychmiast powinny skutkować zatrzymaniem pojazdu i odholowaniem go do warsztatu. Z taką sytuacją możemy się spotkać, widząc płatek śniegu wyświetlający się na desce rozdzielczej. Po co on się tam znajduje i co może sygnalizować?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTa kontrolka jest istotna, ale możesz jechać dalej
Płatek śniegu jednoznacznie kojarzy się z mrozem i oczywiście śniegiem, jednak nie oznacza on tego, że pada śnieg lub zaraz zacznie. Nie jest też sygnalizacją tego, że z samochodem dzieje się coś złego czy jest mu zimno. Mimo że może przybierać czerwoną barwę, dalsza jazda autem niczemu nie grozi i jest w pełni bezpieczna pod kątem sprawności mechanicznej pojazdu. Może mieć jednak wpływ na bezpieczeństwo.
Lampka tego rodzaju jest połączona z termometrem temperatury zewnętrznej, a jej pojawienie się na zegarach oznacza po prostu, że na dworze jest zimno, ale oczywiście nie po to, by poinformować kierowcę o tym, że musi się ciepło ubrać. Chodzi o gołoledź i inne niebezpieczne zjawiska związane z niską temperaturą zewnętrzną.
Dla jasności nie jest ona jednoznaczna z tym, że na drodze pojawił się lód, samochody nie mają bowiem takich czujników. To bardziej informacja dla kierowcy, aby uważał i zwracał uwagę na stan nawierzchni.
Widzisz płatek śniegu? Sprawdź nawierzchnię!
Pojawia się ona z reguły, gdy termometr zarejestruję temperaturę około 3-4 st. C. Co ważne, im niższa temperatura, tym gwiazdka może zmienić barwę z żółtej na czerwoną, tak jest m.in. w niektórych Fordach. Taka zmiana to informacja, że na dworze jest już poniżej zera.
Dlaczego jednak kontrolka pojawia się, gdy na dworze jest jeszcze powyżej zera? Ponieważ w zależności od wysokości nad ziemią temperatura może się różnić i mowa tu o kilku metrach. Często przy gruncie jest nieco chłodniej niż na wysokości termometru. Z tego powodu producenci aut umieszczają tę sygnalizację.
Płatek śniegu w dzisiejszych autach jest niemal zawsze na wyposażeniu auta. Może on jednak przybierać formę na przykład informacji na komputerze pokładowym lub wyświetlaczu multimediów. Kontrolka na desce rozdzielczej ma dokładnie tę samą funkcję.
Kiedy więc następnym razem ją ujrzysz, rozpędź się samochodem do 10-20 km na godz. i z całej siły naciśnij hamulec. Jeśli droga jest oblodzona, od razu to zauważysz. Oczywiście należy to robić w warunkach całkowicie kontrolowanych i przy pewności, że nie spowodujesz zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Przy dłuższej trasie warto to weryfikować co kilkanaście kilometrów. Zawsze jednak trzeba to robić przy zachowaniu bardzo szczególnej ostrożności i przy niewielkich prędkościach.