Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Solidne turbo Toyoty – silnik 1.2 D-4T

Solidne turbo Toyoty – silnik 1.2 D-4T

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Silnik Toyoty 1.2 D-4T ma 4 cylindry, doładowanie i wtrysk bezpośredni. To dość skomplikowana jednostka, ale – przynajmniej na razie – odznacza się trwałością. Nie jest jednak zbyt popularna.

Silnik 1.2 turbo Toyoty ma 4 cylindry, wtrysk bezpośredni i doładowanie. To dobra jednostka podstawowa.Źródło: Prasowe / Toyota
  • Silnik 1.2 turbo znany jest jako 8NR-FTS lub D-4T – pierwsze oznaczenie wskazuje na typoszereg, drugie jest oznaczeniem handlowym
  • Opisywany silnik pojawił się w Aurisie II, później trafił też do modelu C-HR oraz do Corolli
  • Na razie silnik trapią jedynie drobne usterki osprzętu, ale poważniejsze naprawy mogą być drogie
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Mówisz: Toyota – myślisz: hybryda. Firma ta ma bez wątpienia największe osiągnięcia, jeśli chodzi o popularyzację napędu spalinowo-elektrycznego. Ale przecież nie każdy chce od razu sięgać po hybrydę, która podnosi koszty i – mimo wielu zalet – ma też wady. Przez lata rolę podstawowego silnika w palecie kompaktów odgrywał motor 1.33, zaś średniego – 1.6 Valvematic. Jednak zaostrzające się normy emisji spalin skłoniły firmę do opracowania nowszego silnika – typowo downsizingowego, osiągającego zadowalające parametry z małej pojemności skokowej.

Przeczytaj też:

Na warsztat wzięto jednostkę serii NR, która przeszła wiele zmian. Średnica cylindra to 71,5 mm, skok tłoka wynosi 74,5 mm. Z pojemności 1197 cm3 osiągnięto moc 116 KM. Wzmocniono kadłub silnika (dodatkowe użebrowania), zastosowano wtrysk bezpośredni i turbinę. Pojawiła się też duma Toyoty – system sterowania zaworami VVT-iW. Oba wałki są sterowane elektrozaworami (stąd "i" jak intelligent), ssący zaś dodatkowo ma szeroki (wide) kąt regulacji – wydechowy może obracać się w zakresie 50-55°, zaś ssący nawet 80°. Po co taki zakres? Dzięki temu jednostka może pracować w cyklu Otto przy wysokich obrotach oraz w cyklu Atkinsona przy niskich. Opóźnione zamknięcie zaworu dolotowego powoduje, że właściwe sprężanie zaczyna się później, nawet dopiero w połowie suwu sprężania – silnik ma gorsze osiągi, ale dzięki mniejszym stratom na sprężaniu jest też oszczędniejszy. Przy niskim obciążeniu zyskują ekonomika i emisja spalin.

Powiązane tematy:ToyotaSilnik12Używane