Auto Świat Porady Wszystko o silniku Silnik 1.6 THP - poznaj jego słabe punkty

Silnik 1.6 THP - poznaj jego słabe punkty

Zwycięstwa w plebiscytach to jedno, a niezawodność konstrukcji to drugie. Niestety, wielokrotnie nagradzany silnik 1.6 THP ma kilka słabych punktów.

Silnik 1.6 THP - poznaj jego słabe punktyŻródło: Auto Świat

W założeniu pomysł był dobry. Dwa duże koncerny – BMW i francuski PSA (Peugeot/Citroën) – połączyły siły, aby wspólnie opracować wielkoseryjny silnik benzynowy z turbo. Nic dziwnego: taki sposób działania pozwala obniżyć koszty przedsięwzięcia oraz wymienić się doświadczeniami i technologią. Teoretycznie – strzał w dziesiątkę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Silnik 1.6 THP najpierw trafił do Mini

Nowy silnik zadebiutował jesienią 2006 r. pod maską Mini Coopera S (brytyjska marka to własność BMW), a od przełomu lat 2006/07 obecny był już w większości modeli produkowanych przez PSA i zdobył prestiżowy tytuł "Silnik Roku" w kategorii od 1,4 do 1,8 l, którego nie oddał aż do dziś!

Jury doceniło nie tylko zaawansowaną technikę – duża moc z niewielkiej pojemności, turbina twin-scroll, zmienne fazy rozrządu Vanos, wtrysk bezpośredni oraz "inteligentna" pompa wody – lecz także dobry stosunek osiągów do średniego zużycia paliwa.

Jednak w przypadku silnika 1.6 THP niepokojące sygnały pojawiły się dość szybko. Początkowo główny problem stanowił wadliwy napinacz łańcucha rozrządu. Objaw usterki to głośna praca silnika (klekotanie) w ciągu pierwszych minut po rozruchu. Po rozgrzaniu nieprzyjemny hałas z reguły znika. W skrajnym przypadku (a znamy takich całkiem dużo) łańcuch może po przebiegu 40-50 tys. km rozciągnąć się nawet o długość jednego ogniwa!