Układ ochrony pasażerów to podstawowe wyposażenie współczesnych pojazdów. W zestaw systemu wchodzą specjalnie przygotowane zagłówki w przednich fotelach, a także oparcia i siedziska, które pochłaniają energię. Zmniejszają również nacisk na ciało w trakcie kolizji. Jak Whiplash Protection System chroni przed obrażeniami?

WHIPS zadba o nasze bezpieczeństwo

System został wprowadzony przez firmę Volvo w 1998 r. Od tamtego czasu stał się standardowym wyposażeniem każdego auta i podstawą bezpieczeństwa użytkowników samochodów. Firma ta opracowała innowacyjny mechanizm pracy foteli, który pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia obrażeń podczas uderzenia w tył pojazdu.

Badania przeprowadzone przez Volvo Car Corporation, wskazują, że nawet wypadek o niewielkiej sile uderzenia, może spowodować urazy szyi, karku i kręgosłupa. WHIPS jest traktowany jako uzupełnienie pasów bezpieczeństwa. Oba te elementy dbają o zdrowie i życie pasażera oraz pozwalają uniknąć poważnych obrażeń. Dlatego istotne jest, aby wsiadając do samochodu pamiętać o zapinaniu pasów, ponieważ nawet skuteczny system ochrony nie zapanuje nad ciałem, które nie jest ustabilizowane przed pasy.

To właśnie Whiplash Protection System chroni nawet w przypadku niewielkich stłuczek. Statystyki przedstawiają bardzo korzystne i dobrze rokujące rezultaty, mówiące o zmniejszeniu ryzyka odniesienia kontuzji o połowę, w momencie posiadania sprawnego układu WHIPS.

Funkcjonalność układu ochronnego w samochodzie

W najlepszym przypadku stłuczka skończy się bólem karku, jednak w najgorszym, może prowadzić do urazów kręgosłupa. Właśnie takich sytuacji chce uniknąć Whiplash Protection System. Mechanizm jest niezwykle praktyczny i pożyteczny. Wspiera bezpieczną i komfortową jazdę. Układ ochrony jest istotnym element, który reaguje w trakcie wypadku lub uderzenia innego obiektu w tył samochodu. Mechanizm zmniejsza obciążenie karku oraz kręgosłupa w trakcie zderzenia. Fotele i oparcia są skonstruowane w taki sposób, by chronić ciało kierowcy i pasażera.

Jak działa system WHIPS?

WHIPS działa w momencie uderzenia innego pojazdu w tył samochodu. Elementy funkcjonują inaczej, w zależności od kąta i siły uderzenia, prędkości oraz konstrukcji auta sprawcy.

Działanie mechanizmu polega przede wszystkim na pochłonięciu energii przez zagłówki i oparcia. W trakcie kolizji przednie oparcia foteli odkształcają się i przemieszczają w sposób kontrolowany niewiele do tyłu. Dzięki temu siedzisko obniża się, a zagłówek wysuwa się do przodu. Taka zmiana pozycji pasażera ma na celu zaabsorbować siłę i przejąć cały nacisk na elementy siedzące, niżeli na użytkownika. Aktywny zagłówek przechwytuje głowę w momencie odrzutu, stroniąc tym samym od nagłego i niebezpiecznego odrzucenia w tył. Amortyzuje niekontrolowane uderzenie bezwładnego ciała o fotel.

Należy pamiętać, że Whiplash Protection System działa skutecznie jeżeli nie jest w żaden sposób modyfikowany przez osoby, które nie są ekspertami w tym temacie. Jeżeli pojazd uległ wypadkowi, naruszając układ, należy udać się do autoryzowanych producentów i wymienić całą część, ponieważ mechanizm mógł ulec uszkodzeniu. Nasze bezpieczeństwo zależy od sprawności układu ochrony, dlatego warto przeprowadzać okresowe kontrole jego działania.

Aby mechanizm łagodził moc uderzenia, należy również pamiętać, aby nie kłaść twardych przedmiotów pomiędzy tylnym siedzeniem a oparciem przednich siedzeń. Może to unieruchomić proces przesuwania foteli albo całkowicie zablokować możliwość działania WHIPS. Ładunki należy zabezpieczyć przed ewentualnym przesuwaniem się, aby w razie wypadku dały swobodę działania systemu i chronienia pasażerów.

Kolejną kluczową zasadą jest poprawne ustawienie fotela. Zanim wyjedziemy na drogę, upewnijmy się, że zagłówek jest dopasowany do wysokości pozycji naszej głowy. Najlepszym wyborem jest utrzymanie pozycji wyprostowanej oraz karku w najmniejszej odległości od zagłówka.