- Za cenę najdroższego w teście zestawu da się kupić niemal 18 kompletów najtańszych lamp.
- Część testowanych, niemarkowych lamp ma oznaczenia świadczące o tym, że mają homologację, choć są ewidentnie niezgodne z normami.
- Różnice między poszczególnymi modelami lamp są olbrzymie – niektóre świecą gorzej niż zwykłe żarówki H4
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Ksenony nie są wieczne! Reflektory świecą coraz gorzej, zmienia się barwa światła, niekiedy pojawia się jego migotanie. Diagnoza: lampy do wymiany. Przez całe lata oświetlenie ksenonowe uchodziło za najlepsze dostępne rozwiązanie do samochodów – teraz ksenony w nowych autach to już rzadkość, lampy tego typu w niesamowitym tempie wypierane są przez LED-y. Tyle, że jeszcze przez wiele lat auta z lampami ksenonowymi będą jeszcze jeździły po naszych drogach.
Na jak długo wystarczają lampy ksenonowe?
Trwałość typowej, samochodowej lampy ksenonowej to ok. 3000 godzin, choć tu dużo zależy od częstotliwości włączania świateł – im więcej rozruchów, tym szybciej lampa się zużyje. Dla porównania: trwałość żarówek halogenowych liczona jest w setkach godzin, szczególnie te "wzmocnione”, w przypadku których producenci obiecują
Najpopularniejszym na rynku rodzajem lamp ksenonowych jest typ D1S. Pasuje do wielu modeli aut produkowanych od połowy lat 90. do ok. 2010 roku. W późniejszych modelach popularniejsze są bezrtęciowe lampy ksenonowe D3 i D4.
Oferta ksenonów D1S jest naprawdę szeroka, a wszyscy producenci i dystrybutorzy obiecują doskonałą jakość światła i wysoką trwałość lamp. Czy oferowane przez nich produkty rzeczywiście są zgodne z tymi deklaracjami? Postanowiliśmy to sprawdzić! W tym celu do laboratorium wysłaliśmy sześć tanich lamp, które kupić można np. za pośrednictwem internetowych platform handlowych, a także – dla porównania – lampy najbardziej renomowanych marek.
Pierwsze problemy z lampami marek Car Auto, RPC, Diamond i Gread pojawiły się jeszcze przed ich włączeniem – standardowe wtyki zasilania nie bardzo pasowały do niedokładnie wykonanych gniazd w lampach – samo podłączenie wymagało sporo wysiłku. W przypadku montażu w samochodzie takie siłowanie się z oporną lampą może się skończyć uszkodzeniem reflektora w samochodzie (reflektory muszą mieć regulację, nie są montowane na sztywno, a nadmiar przemocy grozi uszkodzeniem mechanizmu), albo... bolesnymi kontuzjami dłoni.
Tu por raz pierwszy pojawiła się wątpliwość, jak tak źle wykonane lampy, jak te marki Gread, mogły w ogóle uzyskać europejską homologację. Trzy z pozostałych, niemarkowych modeli homologacji nie mają wcale, co sprawia, że ich używanie na drogach publicznych jest nielegalne. Dlaczego i tak je testujemy? Bo można je kupić, a chętnych na tanie, niehomologowane ksenony nie brakuje – a "cena czyni cuda”, jak to mówią w reklamach. Zresztą, kierowców, którzy nie wiedzą, że elementy oświetlenia muszą być homologowane, też nie brakuje, więc tego typu lampy często są kupowane w dobrej wierze.
(Wyraźnie niebieska barwa, uzyskana została kosztem niższego natężenia światła i krótszego zasięgu. )
(Najjaśniej świecące lampy w teście, ze skłonnością do oślepiania (mieszczącą się jeszcze w granicach obowiązującej normy).
(Doskonałe oświetlenie drogi, ale też i wyraźna, choć mieszcząca się w normie skłonność do oślepiania).
Zwycięzca w kategorii cena/jakość, w niczym poważnie nieustępujący droższym modelom lamp.
Najlepszy zasięg. Pech: w dziedzinie natężenia światła do lepszej oceny zabrakło naprawdę niewiele.
Ocena obniżona: mimo oznaczeń informujących o homologacji niezgodna z normą.
Brak homologacji, słaby stosunek ceny do jakości.