• Za cenę najdroższego w teście zestawu da się kupić niemal 18 kompletów najtańszych lamp.
  • Część testowanych, niemarkowych lamp ma oznaczenia świadczące o tym, że mają homologację, choć są ewidentnie niezgodne z normami.
  • Różnice między poszczególnymi modelami lamp są olbrzymie – niektóre świecą gorzej niż zwykłe żarówki H4
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Ksenony nie są wieczne! Reflektory świecą coraz gorzej, zmienia się barwa światła, niekiedy pojawia się jego migotanie. Diagnoza: lampy do wymiany. Przez całe lata oświetlenie ksenonowe uchodziło za najlepsze dostępne rozwiązanie do samochodów – teraz ksenony w nowych autach to już rzadkość, lampy tego typu w niesamowitym tempie wypierane są przez LED-y. Tyle, że jeszcze przez wiele lat auta z lampami ksenonowymi będą jeszcze jeździły po naszych drogach.

Na jak długo wystarczają lampy ksenonowe?

Trwałość typowej, samochodowej lampy ksenonowej to ok. 3000 godzin, choć tu dużo zależy od częstotliwości włączania świateł – im więcej rozruchów, tym szybciej lampa się zużyje. Dla porównania: trwałość żarówek halogenowych liczona jest w setkach godzin, szczególnie te "wzmocnione”, w przypadku których producenci obiecują

Najpopularniejszym na rynku rodzajem lamp ksenonowych jest typ D1S. Pasuje do wielu modeli aut produkowanych od połowy lat 90. do ok. 2010 roku. W późniejszych modelach popularniejsze są bezrtęciowe lampy ksenonowe D3 i D4.

Oferta ksenonów D1S jest naprawdę szeroka, a wszyscy producenci i dystrybutorzy obiecują doskonałą jakość światła i wysoką trwałość lamp. Czy oferowane przez nich produkty rzeczywiście są zgodne z tymi deklaracjami? Postanowiliśmy to sprawdzić! W tym celu do laboratorium wysłaliśmy sześć tanich lamp, które kupić można np. za pośrednictwem internetowych platform handlowych, a także – dla porównania – lampy najbardziej renomowanych marek.