Jak często zdarza się wam korzystać z latarki w telefonie? To jedna z częściej używanych funkcji, bo dodatkowe światło naprawdę się przydaje, a smartfona zwykle mamy pod ręką. Tyle że taka malutka diodowa lampka to tylko namiastka przyzwoitego oświetlenia, bo nie dość, że świeci niezbyt mocno, to do tego szybko rozładowuje baterię urządzenia – widoczność kosztem łączności to kiepski interes. W dodatku korzystanie z lampki w smartfonie, choćby podczas majsterkowania w aucie, to świetny sposób, żeby uszkodzić telefon. Uwierzcie mi, wiem, o czym piszę! Solidna i mocna latarka przyda się podczas wieczornego spaceru, kiedy usiłujemy po ciemku trafić kluczem do zamka albo kiedy próbujemy w aucie wymienić bezpieczniki czy szukamy przyczyn usterki w zakamarkach pod maską samochodu.
Nowoczesne latarki wykorzystujące mocne lampy LED mogą świecić tak dobrze, jak wielkie i ciężkie lampy używane do niedawna przez służby ratownicze. Na ich tle latarki, których używaliśmy jeszcze nie tak dawno temu, wyposażone zwykle w żaróweczki 6 V, o mocy 0,5-2 watów, wypadają tak słabo, że dziś aż trudno uwierzyć, że traktowaliśmy je kiedyś poważnie. Technika oświetleniowa poszła do przodu nie tylko w samochodach. Nowoczesne diody mogą dawać naprawdę mnóstwo światła, ale też mają swoje ograniczenia – np. dotyczące czasu świecenia z pełną mocą. Dobra wiadomość jest też taka, ze na przestrzeni lat wydajne diody znacznie potaniały, mogą więc trafiać także do tańszych latarek.
To nie znaczy jednak, że wszystkie tanie latarki są świetne. Część poważnie wyglądających latarek, sprzedawanych jako taktyczne czy ratownicze, to zabawki w obudowach z anodyzowanego aluminium. Oczywiście, na tle latarki dziadka, ze zwykłą żarówką, zasilanej bateriami R14, wypadają nieźle, ale to dziś już za mało. Warto też wiedzieć, że nowoczesna latarka to coś więcej niż tylko obudowa, prosty włącznik, baterie i dioda zastępująca żarówkę – potrzebna jest też elektronika, choćby po to, żeby regulować moc, z jaką pracuje dioda.
Mocne diody, gdy świecą z pełną mocą, grzeją się tak bardzo, że bez zabezpieczeń groziłoby to zniszczeniem latarki. Niektóre z latarek dzięki tej elektronice mają też dodatkowe funkcje, takie jak np. światło stroboskopowe, nadawanie sygnału SOS czy możliwość oślepienia przeciwnika silnym błyskiem. W przypadku użytkowania w roli latarki do auta i do kieszeni takie funkcje oczywiście przydają się w ograniczonym stopniu. Znacznie ważniejsze są strumień świetlny i czas pracy, ale też i poręczność. Pod tym kątem sprawdziliśmy 12 modeli latarek LED – od tanich produktów z marketu budowlanego aż po sprzęt z wysokiej półki.
Test latarek LED: niektóre dają o połowę mniej światła niż obiecuje producent
Zweryfikowaliśmy też, jak się mają deklarowane przez producentów parametry lamp do ich rzeczywistych możliwości. I niestety, widać, że nie można im wierzyć, np. Energizer obiecuje w przypadku latarki Vision HD Focus strumień świetlny wynoszący imponujące 400 lumenów, podczas gdy w czasie naszych pomiarów uzyskaliśmy 240 lumenów. Tania latarka marki Maxesla (cena poniżej 30 zł) zamiast obiecanych 2000 lumenów (to tyle, ile dają naprawdę dobre reflektory samochodowe) uzyskała zaledwie ok. 10 proc. obiecanej wydajności. Na szczęście takie przekłamania to nie reguła – Fenix, WdtPro oraz Thrunite uzyskały przyzwoite wyniki, zbliżone do obietnic producentów. Zwycięstwo należy do latarki Thrunite, która nie tylko dobrze działa we wszystkich sześciu trybach świecenia, lecz także zapewnia równomierny rozkład światła.
Test latarek LEDŹródło: Auto Bild
Test latarek LED: tak badaliśmy latarki
Test został wykonany w specjalistycznym laboratorium Stefana Boissiera-Mohra w niemieckim Gartow. Strumień świetlny wszystkich latarek został zmierzony przy użyciu tzw. kuli Ulbrichta (kuli fotometrycznej), dodatkowo w testach polowych sprawdziliśmy rozkład światła. Obok pomiarów światła (których wynik stanowił 50 proc. oceny końcowej) zbadaliśmy też czas pracy na jednym ładowaniu/zestawie baterii, ale też oceniliśmy: łatwość obsługi, jakość wykonania, dodatkowe wyposażenie dołączone do latarki (np. uchwyty, etui), a także opakowanie (docenialiśmy opakowania solidne, ale jednocześnie ekologiczne).
Test latarek LEDŹródło: Auto Bild
Test latarek LED: które modele świecą najmocniej?
Fenix PD35 | 920 |
WdtPro S5000 | 880 |
Thrunite TC12 V2 | 800 |
Anker LC90 | 680 |
Klarus XT11R | 620 |
Varta F30R | 500 |
Olight S2R | 420 |
LEDLenser P7 | 320 |
LEDLenser P5R | 310 |
Energizer | 240 |
Maxesla TK10113 | 220 |
OBI | 200 |
Test latarek LED: które latarki świecą najdłużej?
Olight S2R | 335 |
Varta F30R | 297 |
WdtPro S5000 | 269 |
Energizer | 224 |
Anker LC90 | 219 |
OBI | 133 |
Thrunite TC12 V2 | 132 |
Klarus XT11R | 105 |
Fenix PD35 | 81 |
LEDLenser P7 | 66 |
LEDLenser P5R | 57 |
Maxesla TK10113 | 56 |
Objaśnienie do danych w tabeli:
- AAA: typ baterii/akumulatorów NiMH,
- AA: typ baterii/akumulatorów NiMH, określanych też jako Mignon,
- 18650: typ akumulatorów Li-Ion, 18 mm średnicy, 65 mm długości,
- 21700: typ akumulatorów Li-Ion, 21 mm średnicy, 70 mm długości,
- 14500: typ akumulatorów Li-Ion, 14 mm średnicy,50 mm długości,
- Boost: tryb pracy z podwyższoną mocą, w przypadku którego po chwili urządzenie wraca do trybu standardowego (ochrona przed przegrzaniem),
- Stroboskop: emisja błysków z wysoką częstotliwością,
- SOS: sygnał SOS w alfabecie Morse'a.
Miejsce 1: Thrunite TC12 V2
Latarka ThruniteŹródło: Auto Bild
Zwycięzca testu: latarka która zapewnia równomierne i mocne oświetlenie przy rozsądnym czasie pracy na jednym ładowaniu.
Cena | 294 zł |
Gwarancja | 2 lata | |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | Li-Ion 18650 |
Akum./bat. wymienna | tak |
Akum. ładowany w lat. | tak |
Baterie/akumulatory
w zestawie | tak, 18650/3400 mAh | |
Długość | 123 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 133 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Dane producenta | Wyniki pomiaru |
Boost | - | |
Poziom 1 | 1100 lm | 800 lm |
Poziom 2 | 472 lm | 390 lm |
Poziom 3 | 200 lm | 160 lm |
Poziom 4 | 21 lm | 14 lm |
Poziom 5 | 0,5 lm | 0,42 lm |
Stroboskop | tak, 1100 lm | |
SOS | - | |
Miejsce 2: Olight S2R Baton II
Test latarek LED: Olight S2R Baton IIŹródło: Auto Bild
Latarka o kompaktowych rozmiarach i wyjątkowo mocnym świetle w trybie Boost. Praktyczny klips i wygodna ładowarka.
Cena | 329 zł |
Gwarancja | 5 lat | 5 lat |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | Li-Ion 18650 |
Akum./bat. wymienna | tak |
Akum. ładowany w lat. | tak |
Baterie/akumulatory
w zestawie | tak, 18650/3200 mAh |
| |
Długość | 82 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 97 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | 1150 lm | 1170 lm |
Poziom 1 | 400 lm | 420 lm |
Poziom 2 | 120 lm | 130 lm |
Poziom 3 | 15 lm | 17 lm |
Poziom 4 | 0,5 lm | 0,43 lm |
Poziom 5 |
|
|
Stroboskop | tak |
|
SOS |
|
|
Miejsce 3: Klarus XT11R
Test latarek LEDŹródło: Auto Bild
Stosunkowo masywna latarka o dobrych osiągach, choć wyraźnie niższych niż obiecuje producent.
Cena | 234 zł |
Gwarancja | 5 lat | 5 lat |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | 234 zł |
Akum./bat. wymienna | 5 lat |
Akum. ładowany w lat. | 234 zł |
Baterie/akumulatory
w zestawie | 5 lat | |
|
Długość | 128 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 175 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | 1300 lm | 910 lm |
Poziom 1 | 700 lm | 620 lm |
Poziom 2 | 250 lm | 240 lm |
Poziom 3 | 10 lm | 12 lm |
Poziom 4 |
|
|
Poziom 5 |
|
|
Stroboskop | tak, 1300 lm |
|
SOS |
|
|
Miejsce 4: Fenix PD35 TAC
Test latarek LED: Fenix PD35Źródło: Auto Bild
Lekka latarka taktyczna, brak akumulatorów w zestawie. Osiągi minimalnie poniżej deklaracji producenta, ale wciąż na wysokim poziomie.
Cena | 294 zł |
Gwarancja | 5 lat | 5 lat |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | Li-Ion 18650
lub 2 x CR123A |
Akum./bat. wymienna | tak |
Akum. ładowany w lat. | nie |
Baterie/akumulatory
w zestawie | nie |
| |
Długość | 120 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 121 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | | |
Poziom 1 | 1000 lm | 920 lm |
Poziom 2 | 500 lm | 430 lm |
Poziom 3 | 200 lm | 160 lm |
Poziom 4 | 60 lm | 52 lm |
Poziom 5 | 8 lm | 7,1 lm |
Stroboskop | tak |
|
SOS |
|
|
Miejsce 5: WDT S5000
Test latarek LED: WDT S5000Źródło: Auto Bild
Jedna z tańszych latarek w zestawieniu, duża i relatywnie ciężka, ale o dobrych wynikach w teście.
Cena | 96 zł |
Gwarancja | 2 lata |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | Li-Ion 21700 |
Akum./bat. wymienna | tak |
Akum. ładowany w lat. | tak |
Baterie/akumulatory
w zestawie | tak |
| |
Długość | 170 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 320 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | | |
Poziom 1 |
| 880 lm |
Poziom 2 |
| 510 lm |
Poziom 3 |
| 260 lm |
Poziom 4 |
|
|
Poziom 5 |
|
|
Stroboskop | tak |
|
SOS | tak |
|
Miejsce 6: Varta Night Cutter F30R
Test latarek LED: Varta Night CutterŹródło: Auto Bild
Masywna, duża i ciężka latarka. Markowy produkt, osiągi nieco niższe od deklarowanych przez producenta.
Cena | 147 zł |
Gwarancja | 3 lata | |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | Li-Ion zintegr., 3,6 V,
2600 mAh, 9,36 Wh |
Akum./bat. wymienna | nie |
Akum. ładowany w lat. | tak |
Baterie/akumulatory
w zestawie | tak |
| |
Długość | 215 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 367 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | 700 lm | 500 lm |
Poziom 1 |
| 210 lm |
Poziom 2 |
| 40 lm |
Poziom 3 |
|
|
Poziom 4 |
|
|
Poziom 5 |
|
|
Stroboskop |
|
|
SOS |
|
|
Miejsce 7: Ledlenser P5R CORE
Test latarek LED: Ledlenser P5RŹródło: Auto Bild
Kompaktowy model marki cenionej wśród miłośników latarek taktycznych.
Cena | 271 zł |
Gwarancja | 7 lat |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | Li-Ion 14500 |
Akum./bat. wymienna | tak |
Akum. ładowany w lat. | tak |
Baterie/akumulatory
w zestawie | tak, 14500/750 mAh |
| |
Długość | 109 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 108 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | 500 lm | 410 lm |
Poziom 1 | 350 lm | 310 lm |
Poziom 2 | 130 lm | 130 lm |
Poziom 3 | 15 lm | 10 lm |
Poziom 4 |
|
|
Poziom 5 |
|
|
Stroboskop |
|
|
SOS |
|
|
Miejsce 8: Anker Bolder LC90
Test latarek LED: Anker BolderŹródło: Auto Bild
Niedroga latarka średnich rozmiarów. Dodatkowe funkcje (stroboskop, SOS), wyniki nieco gorsze niż deklaruje producent.
ka.
Cena | 138 zł |
Gwarancja | 2 lata | |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | Li-Ion 18650 |
Akum./bat. wymienna | tak |
Akum. ładowany w lat. | tak |
Baterie/akumulatory
w zestawie | tak, 18650/3350 mAh |
| |
Długość | 140 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 228 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | | |
Poziom 1 | 900 lm | 680 lm |
Poziom 2 |
| 480 lm |
Poziom 3 |
| 180 lm |
Poziom 4 |
|
|
Poziom 5 |
|
|
Stroboskop | tak |
|
SOS | tak |
|
Miejsce 9: Ledlenser P7
Test latarek LED: Ledlenser P7Źródło: Auto Bild
Markowa latarka zasilana "małymi paluszkami". Przeciętne parametry, poniżej deklaracji producenta.
Cena | 276 zł |
Gwarancja | 7 lat | |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | 4 x AAA |
Akum./bat. wymienna | tak |
Akum. ładowany w lat. | nie |
Baterie/akumulatory
w zestawie | tak |
| |
Długość | 113 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 178 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | | |
Poziom 1 | 450 lm | 320 lm |
Poziom 2 |
| 190 lm |
Poziom 3 |
| 40 lm |
Poziom 4 |
|
|
Poziom 5 |
|
|
Stroboskop |
|
|
SOS |
|
|
Miejsce 10: Energizer Vision HD Focus
Test latarek LED: Energizer Vision HD FocusŹródło: Auto Bild
Latarka, którą producent sam reklamuje jako swój najbardziej zaawansowany model. Tym bardziej rozczarowują jej wyniki.
Cena | 189 zł |
Gwarancja | 2 lata | |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | 2 x AA |
Akum./bat. wymienna | tak |
Akum. ładowany w lat. | nie |
Baterie/akumulatory
w zestawie | tak |
| |
Długość | 142 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 155 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | | |
Poziom 1 | 400 lm | 240 lm |
Poziom 2 | 50 lm | 37 lm |
Poziom 3 |
|
|
Poziom 4 |
|
|
Poziom 5 |
|
|
Stroboskop | tak |
|
SOS |
|
|
Miejsce 11: Aluline 40583
Test latarek LED: Aluline 40583Źródło: Auto Bild
Niedroga latarka sprzedawana m.in. w marketach budowlanych.
Cena | 79 zł |
Gwarancja | 2 lata | |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | 3 x AAA |
Akum./bat. wymienna | tak |
Akum. ładowany w lat. | tak |
Baterie/akumulatory
w zestawie | tak |
| |
Długość | 110 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 173 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | | |
Poziom 1 | 200 lm | |
Poziom 2 | 50 lm | |
Poziom 3 | | |
Poziom 4 | | |
Poziom 5 | | |
Stroboskop | | |
SOS |
|
|
Miejsce 12: Maxesla TK10113
Test latarek LED: Maxesla TK10113Źródło: Auto Bild
Tania latarka sprzedawana w promocyjnych zestawach po 2 szt. Rzeczywiste parametry dzieli przepaść od wartości deklarowanych.
Cena | 29,50 zł (2 szt. 59 zł) |
Gwarancja | 2 lata | |
| |
Rodzaj baterii/ akumulatorów | Li-Ion 18650 lub 3 x AAA |
Akum./bat. wymienna | tak |
Akum. ładowany w lat. | nie |
Baterie/akumulatory
w zestawie | nie |
| |
Długość | 117 mm |
Masa (z baterią/akumulatorem) | 134 g |
Materiał obudowy | aluminium |
Boost | | |
Poziom 1 | 2000 lm | 220 lm |
Poziom 2 |
| 130 lm |
Poziom 3 |
| 73 lm |
Poziom 4 |
|
|
Poziom 5 |
|
|
Stroboskop | tak |
|
SOS | tak |
|
Test latarek LED: podsumowanie
W awaryjnych sytuacjach pomóc może nawet latarka w telefonie, ale jeśli ktoś chce być naprawdę przygotowany, powinien zainwestować w dobrą latarkę. Te nowoczesne, nawet w rozmiarach kieszonkowych, oferują zadziwiające możliwości – malutka latarka może dawać więcej światła niż reflektory samochodu, trzeba jednak pamiętać, że z maksymalną mocą podziała najwyżej przez chwilę.