• Wyniki testów opon z roku na rok coraz bardziej zaskakują – w czołówce częściej pojawiają się mniej znane marki
  • Modele renomowanych producentów to wciąż bezpieczny wybór, ale i wśród tańszych ofert znajdują się przyzwoite modele
  • W tegorocznym teście doskonale wypadły opony Dębica – produkty tej marki zwykle odpadały w przedbiegach
  • Pierwszym etapem testu są próby hamowania, w których eliminowane są te opony, które nie mają żadnych szans na zwycięstwo
  • W 2021 roku testujemy opony w najpopularniejszym teraz na runku rozmiarze 205/55 R 16
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Charles Goodyear w 1839 r. opanował sztukę wulkanizacji – przetwarzania miękkiego kauczuku w sprężystą gumę, John Boyd Dunlop opatentował w 1888 r. opony pneumatyczne. Bracia Michelin, dzięki wprowadzeniu przemysłowych metod produkcji, od 1895 r. dbali, żeby ogumienia do aut nie brakowało. My z kolei 126 lat później stajemy przed zadaniem, żeby spośród olbrzymiej oferty ogumienia wybrać godne polecenia modele. To wcale nie takie proste, szczególnie nie w najpopularniejszym rozmiarze 205/55 R16, pasującym m.in. do większości nowych aut kompaktowych na rynku.

Opony letnie 205/55 R16 - olbrzymi wybór modeli

Ponad 50 producentów ma w swoich ofertach na europejskim rynku opony w tym rozmiarze. Dogłębne testowanie aż tylu opon nie ma jednak sensu – lepiej od razu odrzucić te, których na pewno polecić się nie da. Temu służą właśnie służą nasze testy bezpieczeństwa – próby hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Tylko 20 modeli opon, tych, które zapewniły w rundzie eliminacyjnej najkrótsze drogi hamowania, trafi do finału.

Opony koreańskiej marka Hankook trafiają do rundy finałowej jako pierwsze, gdzie podczas prób dynamicznych wciąż znajdują się w czołówce, spośród której tempa dotrzymują im gumy marki Pirelli oraz opony Kumho.

Ale dobry początek nie wystarczy, żeby wygrać, bo przecież w prawdziwym życiu liczą się nie tylko wyniki prób dynamicznych, ale też trwałość, wpływ na zużycie paliwa, koszty zakupu. Na koniec to właśnie wyniki w dziedzinie kosztów decydują o zwycięstwie, czy przegranej. Opony marek Hankook i Pirelli, wcześniej w czołówce, tracą pozycję przez ograniczoną trwałość.

Za to opony Kumho, mimo nieco podwyższonych oporów toczenia, umacniają się na prowadzeniu i finalnie, zasłużenie wygrywają porównanie. Po podsumowaniu wyników wśród zwycięzców niespodziewanie pojawiły się opony marki Dębica – we wcześniejszych edycjach naszego testu opony tej marki zwykle odpadały już na etapie rundy kwalifikacyjnej. Jak poszło pozostałym? Tego dowiecie się z dalszej części testu.

Test opon letnich 2021 - runda kwalifikacyjna

Zaczynamy od prób hamowania, do których przystąpiły w tym roku 53 modele opon. Na mokrej nawierzchni próba polega na hamowaniu z 80 km/h, na suchej prędkość wyjściowa to 100 km/h. Dwadzieścia modeli, w przypadku których suma dróg hamowania z obu prób jest najniższa, trafia do finału i przechodzi komplet prób.

Test opon letnich 2021 - zwycięzcy rundy kwalifikacyjnej

Model opon Drogi hamowania na suchej nawierzchni Drogi hamowania na mokrej nawierzchni Suma dróg hamowania z prób na suchej i mokrej nawierzchni
1. HankookVentus Prime 391 V 29,6 m 34,1 m 63,7 m
2. PirelliCinturato P7 (P7C2)91 V 29,7 m 34,5 m 64,2 m
3. KumhoEcsta HS5191 V 30,4 m 34,8 m 65,2 m
4. ContinentalPremiumContact 691 V 29,6 m 36,5 m 66,1 m
5. MichelinPrimacy 491 V 30,4 m 35,8 m 66,2 m
6. NokianWetproof91 V 31,7 m 35,1 m 66,8 m
7. BridgestoneTuranza T00591 V 31,6 m 35,4 m 67 m
8. FalkenZiex ZE 31091 V 31,4 m 35,8 m 67,2 m
9. MaxxisPremitra 5 HP591 V 32,2 m 35,0 m 67,2 m
10. FirestoneRoadhawk91 V 31,6 m 35,7 m 67,3 m
11. DunlopSport BluResponse91 V 32,2 m 35,4 m 67,6 m
12. SemperitSpeed-Life 391 V 30,0 m 37,7 m 67,7 m
13. GoodyearEfficientGrip Performance 291 V 31,7 m 36,1 m 67,8 m
14. KleberDynaxer HP491 V 31,6 m 36,2 m 67,8 m
15. NexenN'blue HD Plus91 V 32,1 m 35,8 m 67,9 m
16. DebicaPresto HP 291 V 31,9 m 36,3 m 68,2 m
17. ToyoProxes Comfort94 V 33,2 m 35,2 m 68,4 m
18. BF GoodrichAdvantage91 V 31,9 m 36,7 m 68,6 m
19. UniroyalRainSport 591 V 32,0 m 37,4 m 69,4 m
20. FuldaEcoControl HP291 V 33,8 m 36,0 m 69,8 m

Test opon letnich 2021 - przegrani rundy kwalifikacyjnej

Model Droga hamowania na mokrym (w metrach) Droga hamowania na suchym (w metrach) Suma dróg hamowania (w metrach)
Apollo Alnac 4G (91 V) 33,2 36,8 70
Sava Intensa HP2 (91 V) 33,7 36,4 70,1
Radar RPX-800 (91 V) 32,5 38,4 70,9
Goodride Z-107 ZuperEco (91 V) 34,3 37,1 71,4
Avon ZV7 (91 V) 34,3 37,9 72,2
Cooper Zeon CS8 (91 V) 34,5 38 72,5
Event Tyre Futurum HP (91 V) 34,4 38,1 72,5
Zeetex ZT1000 (91 V) 33,9 38,6 72,5
Barum Bravuris 5HM (91 V) 33,6 39 72,6
General Altimax One S (91 V) 34,6 38,5 73,1
Hifly HF 201 (91 V) 35,3 38,1 73,4
Imperial Ecodriver 5 (91 V) 36,1 37,3 73,4
Wanli SA302 Sport Macro (91 V) 36,2 37,4 73,6
Leao Nova Force HP (91 V) 36,5 37,4 73,9
Petlas Imperium PT515 (91 V) 35,9 38,3 74,2
Viking ProTech NewGen (91 V) 36,1 38,1 74,2
GT Radial Champiro FE1 (91 V) 36,5 38 74,5
Sailun Atrezzo Elite (91 V) 37,1 38,2 75,3
Nankang Eco-2+ Green Sport (91 V) 37,9 37,7 75,6
Austone SP-6 Athena (91 V) 37,4 38,7 76,1
Fortune FSR 602 (91 V) 36,7 39,6 76,3
Firemax FM601 (91 V) 37,9 38,5 76,4
Alliance 030EX (91 V) 40,3 36,6 76,9
Seiberling Touring 2 (91 V) 38,2 38,7 76,9
A-plus A606 (91 V) 39,6 37,4 77
Riken Road Performance (91 V) 39,7 37,8 77,5
Powertrac City Tour (91 V) 39,6 38,5 78,1
Atlas Green HP (91 V) 39,4 38,8 78,2
Tomket Sport (91 V) 39,2 39 78,2
Antares Ingens A1 (94 W) 39,5 39,8 79,3
Achilles ATR-Sport 2 (91 V) 41 38,4 79,4
Maxtrek Maximus M1 (91 V) 45,9 38,9 84,8
Double Coin DC99 (91 V) 51 40,5 91,5
*Droga hamowania na mokrym z 80 km/h, droga hamowania na suchym ze 100 km/h

Letnie opony w najlepszych cenach - sprawdź, nasze propozycje