- Wyniki testów opon z roku na rok coraz bardziej zaskakują – w czołówce częściej pojawiają się mniej znane marki
- Modele renomowanych producentów to wciąż bezpieczny wybór, ale i wśród tańszych ofert znajdują się przyzwoite modele
- W tegorocznym teście doskonale wypadły opony Dębica – produkty tej marki zwykle odpadały w przedbiegach
- Pierwszym etapem testu są próby hamowania, w których eliminowane są te opony, które nie mają żadnych szans na zwycięstwo
- W 2021 roku testujemy opony w najpopularniejszym teraz na runku rozmiarze 205/55 R 16
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Charles Goodyear w 1839 r. opanował sztukę wulkanizacji – przetwarzania miękkiego kauczuku w sprężystą gumę, John Boyd Dunlop opatentował w 1888 r. opony pneumatyczne. Bracia Michelin, dzięki wprowadzeniu przemysłowych metod produkcji, od 1895 r. dbali, żeby ogumienia do aut nie brakowało. My z kolei 126 lat później stajemy przed zadaniem, żeby spośród olbrzymiej oferty ogumienia wybrać godne polecenia modele. To wcale nie takie proste, szczególnie nie w najpopularniejszym rozmiarze 205/55 R16, pasującym m.in. do większości nowych aut kompaktowych na rynku.
Opony letnie 205/55 R16 - olbrzymi wybór modeli
Ponad 50 producentów ma w swoich ofertach na europejskim rynku opony w tym rozmiarze. Dogłębne testowanie aż tylu opon nie ma jednak sensu – lepiej od razu odrzucić te, których na pewno polecić się nie da. Temu służą właśnie służą nasze testy bezpieczeństwa – próby hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Tylko 20 modeli opon, tych, które zapewniły w rundzie eliminacyjnej najkrótsze drogi hamowania, trafi do finału.
Opony koreańskiej marka Hankook trafiają do rundy finałowej jako pierwsze, gdzie podczas prób dynamicznych wciąż znajdują się w czołówce, spośród której tempa dotrzymują im gumy marki Pirelli oraz opony Kumho.
Ale dobry początek nie wystarczy, żeby wygrać, bo przecież w prawdziwym życiu liczą się nie tylko wyniki prób dynamicznych, ale też trwałość, wpływ na zużycie paliwa, koszty zakupu. Na koniec to właśnie wyniki w dziedzinie kosztów decydują o zwycięstwie, czy przegranej. Opony marek Hankook i Pirelli, wcześniej w czołówce, tracą pozycję przez ograniczoną trwałość.
Za to opony Kumho, mimo nieco podwyższonych oporów toczenia, umacniają się na prowadzeniu i finalnie, zasłużenie wygrywają porównanie. Po podsumowaniu wyników wśród zwycięzców niespodziewanie pojawiły się opony marki Dębica – we wcześniejszych edycjach naszego testu opony tej marki zwykle odpadały już na etapie rundy kwalifikacyjnej. Jak poszło pozostałym? Tego dowiecie się z dalszej części testu.
Test opon letnich 2021 - runda kwalifikacyjna
Zaczynamy od prób hamowania, do których przystąpiły w tym roku 53 modele opon. Na mokrej nawierzchni próba polega na hamowaniu z 80 km/h, na suchej prędkość wyjściowa to 100 km/h. Dwadzieścia modeli, w przypadku których suma dróg hamowania z obu prób jest najniższa, trafia do finału i przechodzi komplet prób.
Test opon letnich 2021 - zwycięzcy rundy kwalifikacyjnej
Model opon | Drogi hamowania na suchej nawierzchni | Drogi hamowania na mokrej nawierzchni | Suma dróg hamowania z prób na suchej i mokrej nawierzchni | |
1. | HankookVentus Prime 391 V | 29,6 m | 34,1 m | 63,7 m |
2. | PirelliCinturato P7 (P7C2)91 V | 29,7 m | 34,5 m | 64,2 m |
3. | KumhoEcsta HS5191 V | 30,4 m | 34,8 m | 65,2 m |
4. | ContinentalPremiumContact 691 V | 29,6 m | 36,5 m | 66,1 m |
5. | MichelinPrimacy 491 V | 30,4 m | 35,8 m | 66,2 m |
6. | NokianWetproof91 V | 31,7 m | 35,1 m | 66,8 m |
7. | BridgestoneTuranza T00591 V | 31,6 m | 35,4 m | 67 m |
8. | FalkenZiex ZE 31091 V | 31,4 m | 35,8 m | 67,2 m |
9. | MaxxisPremitra 5 HP591 V | 32,2 m | 35,0 m | 67,2 m |
10. | FirestoneRoadhawk91 V | 31,6 m | 35,7 m | 67,3 m |
11. | DunlopSport BluResponse91 V | 32,2 m | 35,4 m | 67,6 m |
12. | SemperitSpeed-Life 391 V | 30,0 m | 37,7 m | 67,7 m |
13. | GoodyearEfficientGrip Performance 291 V | 31,7 m | 36,1 m | 67,8 m |
14. | KleberDynaxer HP491 V | 31,6 m | 36,2 m | 67,8 m |
15. | NexenN'blue HD Plus91 V | 32,1 m | 35,8 m | 67,9 m |
16. | DebicaPresto HP 291 V | 31,9 m | 36,3 m | 68,2 m |
17. | ToyoProxes Comfort94 V | 33,2 m | 35,2 m | 68,4 m |
18. | BF GoodrichAdvantage91 V | 31,9 m | 36,7 m | 68,6 m |
19. | UniroyalRainSport 591 V | 32,0 m | 37,4 m | 69,4 m |
20. | FuldaEcoControl HP291 V | 33,8 m | 36,0 m | 69,8 m |
Test opon letnich 2021 - przegrani rundy kwalifikacyjnej
Model | Droga hamowania na mokrym (w metrach) | Droga hamowania na suchym (w metrach) | Suma dróg hamowania (w metrach) |
Apollo Alnac 4G (91 V) | 33,2 | 36,8 | 70 |
Sava Intensa HP2 (91 V) | 33,7 | 36,4 | 70,1 |
Radar RPX-800 (91 V) | 32,5 | 38,4 | 70,9 |
Goodride Z-107 ZuperEco (91 V) | 34,3 | 37,1 | 71,4 |
Avon ZV7 (91 V) | 34,3 | 37,9 | 72,2 |
Cooper Zeon CS8 (91 V) | 34,5 | 38 | 72,5 |
Event Tyre Futurum HP (91 V) | 34,4 | 38,1 | 72,5 |
Zeetex ZT1000 (91 V) | 33,9 | 38,6 | 72,5 |
Barum Bravuris 5HM (91 V) | 33,6 | 39 | 72,6 |
General Altimax One S (91 V) | 34,6 | 38,5 | 73,1 |
Hifly HF 201 (91 V) | 35,3 | 38,1 | 73,4 |
Imperial Ecodriver 5 (91 V) | 36,1 | 37,3 | 73,4 |
Wanli SA302 Sport Macro (91 V) | 36,2 | 37,4 | 73,6 |
Leao Nova Force HP (91 V) | 36,5 | 37,4 | 73,9 |
Petlas Imperium PT515 (91 V) | 35,9 | 38,3 | 74,2 |
Viking ProTech NewGen (91 V) | 36,1 | 38,1 | 74,2 |
GT Radial Champiro FE1 (91 V) | 36,5 | 38 | 74,5 |
Sailun Atrezzo Elite (91 V) | 37,1 | 38,2 | 75,3 |
Nankang Eco-2+ Green Sport (91 V) | 37,9 | 37,7 | 75,6 |
Austone SP-6 Athena (91 V) | 37,4 | 38,7 | 76,1 |
---|---|---|---|
Fortune FSR 602 (91 V) | 36,7 | 39,6 | 76,3 |
Firemax FM601 (91 V) | 37,9 | 38,5 | 76,4 |
Alliance 030EX (91 V) | 40,3 | 36,6 | 76,9 |
Seiberling Touring 2 (91 V) | 38,2 | 38,7 | 76,9 |
A-plus A606 (91 V) | 39,6 | 37,4 | 77 |
Riken Road Performance (91 V) | 39,7 | 37,8 | 77,5 |
Powertrac City Tour (91 V) | 39,6 | 38,5 | 78,1 |
Atlas Green HP (91 V) | 39,4 | 38,8 | 78,2 |
Tomket Sport (91 V) | 39,2 | 39 | 78,2 |
Antares Ingens A1 (94 W) | 39,5 | 39,8 | 79,3 |
Achilles ATR-Sport 2 (91 V) | 41 | 38,4 | 79,4 |
Maxtrek Maximus M1 (91 V) | 45,9 | 38,9 | 84,8 |
Double Coin DC99 (91 V) | 51 | 40,5 | 91,5 |
*Droga hamowania na mokrym z 80 km/h, droga hamowania na suchym ze 100 km/h |
Letnie opony w najlepszych cenach - sprawdź, nasze propozycje
Przed rozpoczęciem testu wszystkie koła zostały starannie wyważone, eksperci sprawdzili też ciśnienie w oponach.
Pierwszym etapem naszego wielkiego testu były jak zwykle próby bezpieczeństwa polegające na próbach hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.
Opony letnie muszą radzić sobie nie tylko na suchej drodze – próby na mokrej nawierzchni są bardzo intensywne.
Przy intensywnych opadach deszczu między oponą a nawierzchnią może powstawać klin wodny, przez który koło traci kontakt z podłożem. Im płytszy bieżnik, tym większe ryzyko wystąpienia aquaplaningu, bo tym gorzej odprowadza on wodę spod czoła opony. Opony marek Uniroyal i Kumho okazują się najmniej podatne na aquaplaning. Przy testach podatności na aquaplaning mierzymy przy jakiej prędkości (w km/h) opony tracą przyczepność na warstwie wody, natomiast na łukach ocenianym parametrem jest przyspieszenie poprzeczne (m/s2)
Próby na mokrej nawierzchni: prowadzenie
Solidna porcja przyczepności na mokrej nawierzchni i zrównoważone właściwości jezdne sprawiają, że w tej dziedzinie opony marek Firestone oraz Kumho wychodzą na prowadzenie. Nie aż tak zrównoważone, z silną tendencją do podsterowności prezentują się opony marek Nexen i BF Goodrich. Porównywany parametr to średnia prędkość na odcinku testowym (km/h)
Próby na mokrej nawierzchni: prowadzenie boczne
Dobra przyczepność i związane z nią pewne prowadzenie boczne, zapewniają również subiektywne poczucie bezpieczeństwa. Podobnie jak w przypadku odcinka testowego do badania prowadzenia, również tu najlepiej spisały się opony marek Kumho i Firestone. Mniej przyjemności z jazdy dały gumy marek Falken, Nexen i BF Goodrich. Oceniany parametr to maksymalne przyspieszenie poprzeczne (m/s2)
Próby na mokrej nawierzchni: hamowanie
Naprawdę słabe w tej dziedzinie opony odpadły już na etapie rundy kwalifikacyjnej, ale również wśród finalistów stawka jest zróżnicowana. Najlepiej przy hamowaniu sprawują się opony marek Hankook, Continental oraz Pirelli. Na oponach Toyo i Fulda auto testowe zatrzymywało się o długość samochodu dalej! (Droga hamowania ze 100 km/h w metrach)
Zużycie paliwa w zauważalnym stopniu zależy także od oporów toczenia. Na oponach Bridgestone, w porównaniu do gum z drugiego końca skali, da się osiągnąć ok. 6-procentowy spadek zużycia paliwa!
Prawdziwymi długodystansowcami okazują się opony marki Goodyear, tym razem wypadły nawet lepiej od tradycyjnie mocnych w tej dziedzinie Michelinów. Znacznie krótszych przebiegów należy się spodziewać po oponach marek Hankook i Nokian. (Szacowana trwałość w km)
Czasem drogie opony okazują się całkiem korzystnym zakupem, czego dowodzą produkty marek Goodyear i Michelin. Uwzględniając stosunek trwałości do ceny, tańsze opony marek Nexen czy Maxxis okazują się finalnie droższe w eksploatacji. Oceniany parametr to szacunkowy koszt pokonania 1000 km w Euro.
Również w przypadku hamowania na suchej drodze opony rzeczywiście słabe odrzuciliśmy już w rundzie kwalifikacyjnej. Najlepiej wypadł Hankook Ventus Prime 3, tuż za nim opony marek Pirelli i Kumho. (Droga hamowania ze 100 km/h w metrach)
Człowiek potrafi usłyszeć różnicę w głośności wynoszącą ok. 3 dB. Dźwięk mierzony jest na specjalnym odcinku o wystandaryzowanej nawierzchni, po którym auto toczy się z wyłączonym silnikiem. Najcichsze opony wyprodukował Kleber(marka należąca do grupy Michelin), głośne opony Firestone to produkt należący do grupy Bridgestone. (Emisja hałasu przy 60/80 km/h w dB(A))
W tej dyscyplinie ocenie podlega szybkość i bezpieczeństwo reakcji na ruchy kierownicą. Podczas testu w czasie szybkich przejazdów ze zmianami toru jazdy dochodzimy do granic możliwości opon. Najczęściej jest tak, że im opona szybsza, tym lepsza. (Średnia prędkość na odcinku testowym w km/h)
Który spośród 20 finalistów okaże się najlepszy? Uwaga! W przypadku remisu punktowego nawet kilka modeli opon może ex aequo zajmować to samo miejsce w naszym rankingu!
Zalety: stabilne, bezpieczne prowadzenie, krótkie drogi hamowania na suchym, korzystna cena.
Wady: opóźnione reakcje na ruchy kierownicą, podsterowność na mokrej drodze, ograniczona trwałość.
Zalety: odporność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchym, niskie opory toczenia.
Wady: podsterowność, oporne reakcje na ruchy kierownicą, dostateczna trwałość.
Zalety: odpornośc na aquaplaning, krótkie drogi hamowania, niski poziom hałasu.
Wady: podsterowność, oporne reakcje na ruchy kierownicą, ograniczona trwałość.
Zalety: przekonujące zachowanie na mokrej i suchej drodze, krótkie drogi hamowania na suchej drodze.
Wady: ograniczona trwałość, tylko dostateczne koszty eksploatacji.
Zalety: niska podatność na aquaplaning, harmonijne i precyzyjne prowadzenie na mokrej drodze.
Wady: długie drogi hamowania na mokrym, opóźnione reakcje na ruchy kierowcą na suchym.
Zalety: zrównoważone prowadzenie i krótkie drogi hamowania na suchym, wysoka trwałość, niskie koszty eksploatacji.
Wady: ograniczone precyzja prowadzenia i przyczepność na mokrym.
Zalety: największy zapas bezpieczeństwa w kwestii aquaplaningu, stabilne prowadzenie na mokrej drodze.
Wady: podsterowność na suchej drodze, podwyższone opory toczenia.
Zalety: przekonujące właściwości jezdne na suchej nawierzchni, harmonijne prowadzenie, krótkie drogi hamowania na suchej drodze.
Wady: lekko wydłużone drogi hamowania na mokrym, podwyższone opory toczenia.
Zalety: odporność na aquaplaning, dynamiczne prowadzenie, krótkie drogi hamowania na suchym.
Wady: przeciętna trwałość, podwyższone opory toczenia
Zalety: dynamiczne prowadzenie i precyzyjne reakcje na ruchy kierownicą na suchej drodze, krótkie drogi hamowania.
Wady: podsterowność i opóźnione reakcje na mokrej drodze.
Zalety: nowe opony letnie o korzystnych kosztach eksploatacji, wzorowa trwałość, niskie opory toczenia, wysoki komfort.
Wady: nieznacznie opóźnione reakcje na ruchy kierownicą.
Zalety: precyzyjne prowadzenie na mokrej i suchej drodze, odporność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchym.
Wady: przeciętna trwałość i koszty eksploatacji
Zalety: opona klasy premium o krótkich drogach hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, wysoka opłacalność zakupu, wysoka trwałość, komfort.
Wady: ociężałe prowadzenie na suchej drodze.
Zalety: najniższa podatność na aquaplaning, harmonijne, zrównoważone prowadzenie, krótkie drogi hamowania.
Wady: ograniczona trwałość, przeciętna opłacalność
Zalety: przekonywujące właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, precyzyjne prowadzenie, krótkie drogi hamowania na suchej i mokrej drodze, niska cena.
Wady: ograniczona trwałość
Zalety: przyczepność na wysokim poziomie, doskonałe prowadzenie na suchej drodze, harmonijne reakcje na ruchy kierownicą, krótkie drogi hamowania na suchym, niskie opory toczenia.
Wady: przeciętny komfort toczenia.
Zalety: opony letnie w atrakcyjnej cenie, o zrównoważonych właściwościach jezdnych, wysokiej odporności na aquaplaning, dynamicznym prowadzeniu na suchej drodze. Wysoka trwałość.
Zalety: opona o świetnych właściwościach jezdnych na mokrej drodze, niskim poziomie hałasu i umiarkowanej cenie,
Wady: przeciętny komfort toczenia.
Zalety: opony letnie klasy premium, o zrównoważonych właściwościach jezdnych i krótkich drogach hamowania, dobrym prowadzeniu i wysokiej trwałości.
Wady: przeciętna odporność na aquaplaning.
Zalety: Opony o doskonałych wynikach w teście, precyzyjne reakcje na ruchy kierownicą, dynamiczne prowadzenie, krótkie drogi hamowania, wysoka trwałość, korzystna cena.
Wady: podwyższone opory toczenia.
Spośród 53 modeli opon, które wystartowały w teście, tylko 5 modeli opon możemy polecić bez żadnych zastrzeżeń. To nie znaczy, że pozostałe będą automatycznie złym wyborem. Wszystkie opony, które trafiły do finału są bezpieczne! W przypadku remisu punktowego opony zajmują to samo miejsce ex-aequo.