• Większość wosków w płynie aplikuje się łatwo i szybko, ale efekty tej pracy wystarczają na krótko
  • Prawdziwy wosk Carnauba do lakieru daje znakomite efekty wizualne, ale jego aplikacja wymaga dużego wysiłku i staranności
  • Powłoka ceramiczna nie upiększa samochodu, ale chroni go przez długi czas, zapewniając efekt odpychania wody

Lakier nowego samochodu jest nowy przez krótką chwilę, a mniej lub bardziej widoczne ślady zużycia pojawiają się po pierwszym myciu, zwłaszcza jeśli jest to mycie na myjni automatycznej. To dlatego, że zewnętrzna powłoka lakieru jest dość miękka, łatwo się rysuje. Lakiery współczesnych aut mają twardość – biorąc za punkt odniesienia "ołówkową" skalę twardości: B (miękkie), HB (średnio twarde) i F (prawie twarde). Trzeba jednak podkreślić, że nie ma żadnej normy, która mówiłaby o minimalnej twardości lakieru samochodowego – jedni producenci lakierują auta lepiej, inni gorzej.

Jak starzeje się lakier auta?

Po lewej: stary lakier pokryty mikrozarysowaniami w świetle słonecznym; po prawej: ten sam lakier po częściowej korekcie (zabiegu usuwania rys). Różnica pomiędzy starym a fabrycznie nowym lekierem jest jeszcze większa, ale na co dzień starzenie lakieru nam umyka. Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Po lewej: stary lakier pokryty mikrozarysowaniami w świetle słonecznym; po prawej: ten sam lakier po częściowej korekcie (zabiegu usuwania rys). Różnica pomiędzy starym a fabrycznie nowym lekierem jest jeszcze większa, ale na co dzień starzenie lakieru nam umyka.

Co do rys na lakierze, to narażony jest na nie każdy lakier bez względu na kolor, ale to ciemne lakiery – czarne i granatowe – starzeją się optycznie najszybciej. To dlatego, że krawędzie rys na zewnętrznej warstwie bezbarwnego lakieru mają kolor biały albo szary i na ciemnym tle są najlepiej widoczne. Na ciemnym tle najlepiej też widać osady wapienne, pył, piasek i podobne zanieczyszczenia.