pojemności. Pozostająca w zbiorniku przestrzeń jest potrzebna w razie rozszerzenia się gazu wraz ze wzrostem temperatury.Czy silniki zasilane gazem są trwalsze od tych, które jeżdżą tylko na benzynie? Tak mogło się zdarzać w przypadku starszych silników gaźnikowych, w których nadmiar niespalonej benzyny powodował szkodliwe rozcieńczanie oleju i poza tym gromadziły się osady pozostawiane przez kiepskiej jakości paliwa. Generalnie należy przyjąć, że silniki najlepiej i najdłużej pracują na paliwie, do spalania którego zostały zaprojektowane. Poza nielicznymi jednostkami fabrycznie przystosowanymi do LPG silniki gorzej znoszą zasilanie gazem.Czy jeżdżąc na gazie, muszę używać specjalnych olejów silnikowych? Niekoniecznie. Oleje "do gazu" mają dodatki, które powinny w pewnym stopniu zabezpieczać silnik przed konsekwencjami niewłaściwej pracy instalacji gazowej, tzn. znacznym wzrostem temperatury w komorze spalania, a także przed skutkami "zakwaszania" oleju przez pozostałości spalania zasiarczonego gazu. Jeśli instalacja działa prawidłowo, zwykły olej na pewno wystarczy. Jeśli jest źle wyregulowana albo używamy kiepskiego paliwa, nawet najlepszy olej nie pomoże.Mam samochód z instalacją gazową. Czy mogę jeździć z pustym zbiornikiem benzyny?\Zdecydowanie odradzamy. Benzyna jest niezbędna do rozruchu zimnego silnika.Ponadto w czasie jego pracy (także na gazie) zabezpiecza, smaruje i chłodzi elementy oryginalnego układu zasilania. Nawet krótka eksploatacja wyłącznie na paliwie gazowym może skończyć się tym, że samochód w ogóle przestanie jeździć na benzynie.Czy w autach z wtryskiem benzyny i instalacją LPG w trakcie jazdy na gazie pompa paliwa powinna być odłączona?W tym przypadku trudno o jednoznaczną odpowiedź. Z jednej strony odłączenie pompy sprawia, że mniej się ona zużywa i nie jest narażona na zatarcie, kiedy w baku znajduje się mało benzyny. Z drugiej jednak strony po wyłączeniu pompy w układzie zasilania przestaje cyrkulować paliwo, co może skutkować m.in. przegrzewaniem i zapiekaniem się wyłączonych wtryskiwaczy benzynowych. W obu przypadkach występuje więc ryzyko uszkodzenia kosztownych podzespołów. Takie są niestety koszty oszczędzania przez tankowanie innego paliwa niż przewidział konstruktor silnika...Czy samochody z instalacjami LPG są bezpieczne? Co dzieje się z taką "jeżdżącą bombą w razie wypadku?Auta ze sprawną instalacją gazową są całkowicie bezpieczne. W przypadku poważnych kolizji zwykle jedyną częścią, która pozostaje w miarę nienaruszona, jest właśnie zbiornik gazu. Przypadki pożarów lub wręcz eksplozji samochodów z instalacjami gazowymi najczęściej wynikają z ich złego stanu technicznego lub niefachowej obsługi.Mój samochód zużywa ok. 10 l benzyny na 100 km, natomiast zużycie gazu jest o ok. 20 proc. większe. Warsztat odmawia naprawy. Co robić?Pogodzić się z tym! Wszystko działa jak najbardziej prawidłowo, bo wartość opałowa litra gazu płynnego jest właśnie o ok. 20 proc. niższa niż w przypadku benzyny. LPG to tańsze paliwo, ale niestety potrzeba go więcej.Jazda na gazie LPG: paliwo pozornie alternatywne? Wraz z każdym wzrostem ceny baryłki ropy, a co za tym idzie także i benzyny, rośnie zainteresowanie instalacjami gazowymi. Warto jednak wiedzieć, że cena gazu płynnego (LPG) jest w rzeczywistości bezpośrednio zależna od ceny benzyny. Sprzedawany na stacjach propan-butan to produkt uboczny powstający podczas wytwarzania benzyny, nie sposób go więc uznać za paliwo alternatywne.CNG: niedrogi, ale kłopotliwy Nieco inaczej wygląda sprawa z gazem ziemnym, czyli metanem, którego pokłady mogą występować niezależnie od złóż ropy naftowej, można go też stosunkowo łatwo wytwarzać. Niestety, ze względu na właściwości fizykochemiczne jest on paliwem trudniejszym do wykorzystania. Największy problem sprawia przechowywanie gazu w samochodzie. Zbiorniki paliwa pozwalające na pokonanie kilkuset kilometrów ważą nawet kilkaset kilogramów i zajmują znaczną część pojazdu. Kłopotliwe jest też samo tankowanie. Stacje paliw muszą być umiejscowione przy gazociągacho wysokim ciśnieniu lub mieć potężne kompresory.
Wszystko o LPG
Mam w samochodzie zbiornik gazu o pojemności 50 litrów. Dlaczego mogę zatankować tylko 40 litrów? Ze względów bezpieczeństwa zawory zbiorników LPG pozwalają na napełnianie ich tylko do 80 proc.