Pracę najlepiej rozpocząć od teorii – poszukać opisu demontażu poszczególnych elementów deski na forach tematycznych. Warto też zaopatrzyć się w proste narzędzie z tworzywa sztucznego do podważania elementów kokpitu – jeden niezręczny ruch śrubokrętem sprawi, że pozostanie nieładny ślad.
Na forach najłatwiej też znaleźć informacje, jakie żarówki lub LED-y stosowane są w danym modelu. Dobra wiadomość: zarówno jedne, jak i drugie elementy kosztują dosłownie grosze – po 1-2 zł. Nie warto jednak oszczędzać. Zazwyczaj trwałe LED-y też mogą być tandetne i operację wymiany trzeba będzie szybko powtórzyć.
Demontaż plastikowych elementów deski nie jest trudny, ale trzeba wiedzieć (lub delikatnie wyczuć), gdzie trzeba podważyć i w którą stronę ciągnąć, żeby niczego nie porysować i nie połamać. Najwięcej kłopotów może sprawić rozebranie zegarów – czasem trzeba zdjąć wskazówki obrotomierza i prędkościomierza, co, niestety, może zakończyć się ich uszkodzeniem.
Niektórzy zalecają wymianę całego panelu, ale skoro i tak jest uszkodzony, można podjąć się wymiany. W Volkswagenie np. wskazówki trzeba przesunąć w maksymalne wychylenie i ściągnąć.
Żarówki są mocowane tradycyjnie – wkładamy, obracamy i gotowe. Nieco gorzej jest z diodami. Ich wymiana to tak naprawdę praca dla elektronika, gdyż potrzebne jest dość precyzyjne lutowanie. Można oczywiście oddać całe auto do zakładu elektromechanicznego, ale rachunek wyniesie kilkaset złotych.
Jeśli sami zdemontujecie i rozbierzecie zegary, zakład elektroniczny (dowolny, niekoniecznie samochodowy) za wymianę 10 diod LED skasuje około 60 zł. To też dobra okazja do zmiany kolorystyki podświetlenia deski rozdzielczej – zamiast np. białych LED-ów można zamontować niebieskie.
Na konsoli centralnej (na przykładzie Dustera) znajdują się dwie żarówki podświetlenia panelu regulacji ogrzewania, natomiast włączniki szyb, centralnego zamka i świateł awaryjnych mają własne podświetlenie w przyciskach.
Od wielu lat do podświetlenia zegarów stosowane są diody LED. To dobra wiadomość, bo są zdecydowanie trwalsze i zajmują mniej miejsca.
Diody oświetleniowe i sygnalizacyjne znajdują się na elektronicznej płycie zespolonej - ich wymiana wymaga precyzyjnego lutowania małych elementów.
Diody oświetleniowe i sygnalizacyjne znajdują się na elektronicznej płycie zespolonej.
Naprawa oświetlenia deski rozdzielczej nie jest kosztowna, ale wymaga trochę pracy i umiejętności.
Odpięcie linki obiegu wewnętrznego pozwoli wygodnie odchylić panel i wymienić żarówki.
Montaż – w odwrotnej kolejności.
Aby wymienić żarówki podświetlenia panelu, trzeba go częściowo wymontować: odkręcamy wkręty, manewrujemy i wyciągamy na zewnątrz.
Odpięcie linki obiegu wewnętrznego pozwoli wygodnie odchylić panel i wymienić żarówki.
Przyciski szyb mają własne podświetlenie i najlepiej wymienić je w całości.
Zaczynamy od demontażu osłony konsoli centralnej, podważając ją od spodu, a następnie delikatnie wyrywając z plastikowych zatrzasków i wysuwając z górnego mocowania.
Problemem jest dotarcie do zegarów. Pokazaliśmy to na przykładzie prostej Dacii Duster. Zaczynamy od demontażu górnej osłony wskaźników, następna jest osłona konsoli centralnej, obudowa przełączników kierunkowskazów, plastików z prawej i z lewej strony kierownicy.
Aby wymienić żarówki podświetlenia panelu, trzeba go częściowo wymontować: odkręcamy wkręty, manewrujemy i wyciągamy na zewnątrz.
Głównym problemem podczas wymiany oświetlenia jest dotarcie do żarówek. Aby ułatwić sobie zadanie, warto zaopatrzyć się w zestaw plastikowych elementów do demontażu tapicerki i elementów deski. Taki jak ten kosztuje około 40-50 zł, ale wystarczą nawet pojedyncze elementy.
Przyciski szyb mają własne podświetlenie i najlepiej wymienić je w całości.
Następnie odkręcamy dodatkową obudowę zegarów.
Odpięcie linki obiegu wewnętrznego pozwoli wygodnie odchylić panel i wymienić żarówki.
Po odkręceniu kolejnych wkrętów (Torx 20) i odpięciu listew elektrycznych demontujemy zegary.
Po zdjęciu obudowy zegarów uzyskujemy dostęp do panelu z zegarami.
Kilkanaście lat temu właściwie wszystkie samochody miały na tablicy zegarów klasyczne żarówki – zarówno do podświetlenia prędkościomierza, jak i do kontrolek.
Ich wymiana nie nastręcza większych problemów – największym jest dotarcie do zestawu wskaźników. Ponieważ stosowanych jest wiele różnych wersji żarówek, najlepiej najpierw zdemontować zegary, a następnie ze zdemontowanymi żarówkami udać się do sklepu motoryzacyjnego.