- W Polsce, gdzie średni wiek samochodów to około 15 lat, większość systemów hamulca ręcznego opiera się na prostych mechanizmach linek i dźwigni
- Specjaliści są zgodni, że na wszelki wypadek lepiej jest zostawiać auto na biegu niż z zaciągniętym hamulcem ręcznym. W niektórych przypadkach ważne jest to, który bieg wybierzemy
- Gdy nadchodzi mróz, zaleca się zostawianie auta z kołami skręconymi w stronę krawężnika
W Polsce, gdzie średni wiek samochodów to około 15 lat, większość systemów hamulca ręcznego opiera się na prostych mechanizmach linek i dźwigni. Jeśli są one w dobrym stanie i są regularnie używane, nie powinny sprawiać problemów nawet w chłodne dni. Jednakże nie wszyscy kierowcy dbają o stan techniczny swoich pojazdów (tankowanie i nawet regularna wymiana oleju to za mało), co może prowadzić do korozji i zamarzania linek hamulca ręcznego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNa biegu czy na ręcznym - jak parkować w chłodne dni
Gdy zaciągnięty na noc hamulec ręczny zamarznie, zaleca się ostukać koła, co może pomóc w przypadku zapieczonych dźwigienek czy samoregulatorów. Które koła? Tylne, bo to one najczęściej są blokowane hamulcem ręcznym. Uwaga jednak na plastikowe kołpaki, które podczas panujących niskich temperatur są bardziej kruche niż zwykle. Gdy ta metoda zawiedzie, trzeba niestety czekać, aż mróz zelży. Jazda z zaciągniętym hamulcem ręcznym choć możliwa, to ryzykowna, bo to prosty sposób na uszkodzenie układu hamulcowego.
Dlatego, w przypadku starych pojazdów i kierowców, którzy nie dbają o regularną kontrolę stanu technicznego swoich aut, zalecane jest pozostawianie samochodu na biegu. Ma znaczenie, na którym? Tak, jeśli auto zostawiamy na drodze o jakimś stopniu nachylenia.
Na którym biegu zostawiać auto
Zasada jest prosta:
- jeśli stoimy przodem pod górę, to wrzucamy jedynkę,
- jeśli stoimy tyłem pod górę, zostawiamy auto na wstecznym.
Ważne, by koła zawsze były skręcone w kierunku krawężnika. Dlaczego? Jeśli auto zacznie się toczyć, mimo zaciągniętego hamulca ręcznego, wówczas zatrzyma się na krawężniku - nie uszkodzi aut stojących obok i nie stoczy się z drogi.