W samochodach z niewłaściwie konserwowanym zapłonem dochodzi często także do nadmiernej emisji substancji toksycznych w spalinach oraz uszkodzeń sondy lambda czy katalizatora.
Jak temu zapobiec?
Najczęściej wystarczy po prostu zwrócić uwagę na układ zapłonowy pojazdu w trakcie okresowych przeglądów. Jego podzespoły są – zwłaszcza w nowoczesnych autach – stosunkowo wytrzymałe. Jednak wilgoć, sól i zanieczyszczenia (warunki typowe dla jesieni i zimy) znacznie skracają ich żywotność.
Wymiana układu
Jeżeli konieczna okaże się wymiana elementów układu, najlepiej od razu zdecydować się na podzespoły o przedłużonej żywotności. W ofercie firmy Bosch znajdziemy m.in. cewki zapłonowe w plastikowych osłonach, gwarantujące potrzebne napięcie już od chwili startu. Są niewielkie i lekkie, ale ich odporność na przebicie elektryczne, a także ekstremalne temperatury i wstrząsy jest wyjątkowa.
Przewody zapłonowe
Także przewody zapłonowe tej marki zdają egzamin w ekstremalnych temperaturach (od -60oC do ponad 200oC), zapewniając przy tym znakomitą ochronę silnika i katalizatora. Warto tu zwrócić uwagę na używane przez Bosch osłony przewodów wykonane w 100% z silikonu (bez użycia PVC). Stanowią one pełną ochronę przed wilgocią oraz substancjami chemicznymi (benzyna, olej, kwasy).ZRÓB TO SAM: MONTAŻ PRZEWODÓW• Przewody zmieniamy cylinder po cylindrze (pozwoli nam to zachować właściwą kolejność).• Przed ściągnięciem wtyczki przewodu obracamy ją lekko, aby poluzować mocowanie.• Oczyszczamy dokładnie świece i złącze na kopułce rozdzielacza.• Mocujemy nowy przewód dokładnie w miejscu starego – zamiana kolejności przewodów grozi uszkodzeniem silnika i/lub katalizatora.Stan przewodów należy sprawdzać przy każdym przeglądzie auta. Przebity przewód nadaje się do wymiany. Oklejanie taśmą izolacyjną nie daje żadnego efektu. Starzejące się przewody tracą właściwości izolacyjne, wskutek czego dochodzi (np. podczas rozruchu silnika) do ich przebicia.