Wszyscy wiemy, że opony letnie najlepiej sprawdzają się od wiosny do jesieni, a zimowe w pozostałym okresie. Czynnikiem decydującym o właściwościach trakcyjnych każdego z tych typów jest temperatura – jeżeli średnia dobowa spada poniżej 7 stopni C, oznacza to konieczność zmiany rodzaju ogumienia z opon letnich na opony zimowe, czy na pewno?

Opony całoroczne, określane też jako wielosezonowe łączą w sobie zalety opon letnich i zimowych. Od strony inżynierii materiałowej jest to bardzo duże wyzwanie ze względu na odmienną mieszankę stosowaną w letnich i zimowych oponach. Letnie wyposażone są w mieszankę, która powyżej 7 stopni C zapewnia pożądane właściwości: odpowiednią elastyczność i twardość bieżnika. Gdy temperatura spadnie poniżej wspomnianego progu letnia opona traci te parametry i twardnieje zmniejszając znacząco swoją przyczepność do podłoża.

>> Kup opony Michelin CrossClimate w atrakcyjne cenie!

W oponie zimowej jest dokładnie odwrotnie. Optymalne warunki pracy utrzymuje ona w temperaturze poniżej 7 stopni.

Siłą rzeczy opony wielosezonowe to sztuka kompromisu by tak dobrać parametry, aby zapewnić użytkownikom pożądane własności w szerokim zakresie temperatur i warunków drogowych. Nie trzeba dodawać, że im większy zakres uwzględniamy, tym zadanie opracowania optymalnej mieszanki jest trudniejsze. Uporać się z tym mogą jedynie najlepsi producenci w branży oponiarskiej na świecie posiadający odpowiednie zaplecze technologiczne.

Letnie, zimowe, wielosezonowe - co wybrać?

Czym kierować się, aby wybrać optymalne ogumienie do własnego stylu podróżowania? Lepszy będzie odrębny zestaw na sezon letni i zimowy, czy może wystarczą opony wielosezonowe? Warto pamiętać, że konstrukcja opony całorocznej bardziej jest oparta na budowie opon zimowych niż letnich, widać to choćby po podobnej strukturze bieżnika. Można rzec w skrócie, że to pewnego rodzaju kompromis, którego użytkownik powinien mieć świadomość, decydując się na wybór tego typu opon.

Foto: Auto Świat

Należy pamiętać, że wybór opony wielosezonowej jest determinowany nie tylko właściwościami samych opon tego typu, ale również stylem jazdy kierowcy, intensywnością jazd, przebiegami itp. Ten typ opon ze względu na swoją charakterystykę i parametry użytkowe zalecany jest do samochodów o przebiegach miejskich, mieszczących się w granicach ok. 15 tysięcy km rocznie. W takiej sytuacji całoroczna opona staje się gwarancją mobilności i wygody przez cały rok. Jeżeli jednak nasz sposób korzystania z samochodu zakłada intensywne użytkowanie na trasach pozamiejskich i znacznie większe przebiegi, wtedy optymalna pozostaje klasyczna strategia doboru ogumienia: instalowanie opon letnich od wiosny do jesieni i zimowych w pozostałym czasie.

>> Sprawdź opony całoroczne do SUV-ów

Jakie opony całoroczne wybrać? Warto zwrócić szczególną uwagę na jeden konkretny model, stanowiący produkt będący swego rodzaju technologicznym przełomem powodującym, że towarzyszące ogumieniu wielosezonowemu słowo „kompromis” traci jakąkolwiek negatywną konotację.

Michelin CrossClimate - opony jedyne w swoim rodzaju

Opony Michelin CrossClimate to najbardziej znany na świecie model opon całorocznych. Rozpoznawalność tego produktu wynika bezpośrednio z wyjątkowych walorów użytkowych. Jest to w istocie technologiczny pionier w swojej kategorii.

Francuskiemu koncernowi udała się nie lada sztuka – Michelin jako pierwsza z oponiarskich marek na świecie opracował oponę wielosezonową będącą w istocie letnią oponą z homologacją zimową. Zmiana podejścia to po prostu adaptacja do stale zmieniających się warunków klimatycznych na naszej planecie. Klimat się ociepla, a to oznacza, że przez większą część roku poruszamy się de facto w warunkach temperatur letnich. Skoro temperatury średnie przekraczające 7 st. C panują przez większość roku, logiczne jest, że opona całoroczna powinna uwzględniać faktyczną sytuację zmieniającego się klimatu.

Co sprawia, że Michelin CrossClimate to produkt wyjątkowy? Zaawansowane badania i najwyższej klasy technologie materiałowe opracowywane w centrach badawczo-rozwojowych francuskiej marki pozwoliły stworzyć opony wyposażone w mieszankę dostosowującą się do faktycznych warunków na drodze. Bazą dla Michelin CrossClimate jest opona letnia, co już samo w sobie jest ewenementem. W efekcie opona ta pozwala jeździć latem i zimą bez kompromisów w postaci ograniczonych osiągów, co niestety spotkamy w przypadku standardowych modeli całorocznych. Niezwykle istotne jest też to, że opona Michelin CrossClimate zachowuje wysokie parametry przez cały okres jej eksploatacji.

>> Opony całoroczne sprawdzają się w autach dostawczych

Wspomniane opony to zdecydowany faworyt wśród całorocznych opon samochodowych aktualnie dostępnych na polskim rynku. Jakość i doskonałe parametry opon Michelin CrossClimate potwierdzają bardzo wysokie noty w licznych, niezależnych testach opon całorocznych. Michelin CrossClimate nie tylko zwyciężyły w teście Auto Bild (wydanie 40/2019), ale uzyskały również tytuły Wzorowy oraz Eco-Master.

Michelin CrossClimate - doskonałe wyniki niezależnych testów Foto: Auto Bild
Michelin CrossClimate - doskonałe wyniki niezależnych testów

Przemyślany a jednocześnie nowatorski produkt jakim są opony Michelin Cross Climate wzbudził również zainteresowanie popularnego i cenionego kierowcy rajdowego Krzysztofa Hołowczyca. Miał on okazję testować ten typ opon, oto jego opinia na ich temat:

Firma Michelin wprowadzając na rynek oponę Michelin CrossClimate nie spoczęła na laurach opracowując i poszerzając gamę produktową tych niezwykłych opon całorocznych o modele z serii Michelin CrossClimate przeznaczone nie tylko do samochodów osobowych, ale także dla aut typu SUV czy aut dostawczych. Dodatkowym dowodem na doskonałe parametry opony Michelin CrossClimate jest fakt uzyskania homologacji niemieckich producentów aut klasy premium, takich jak Mercedes czy Audi.

Opony wielosezonowe – podstawowe zalety

Liczne testy porównawcze opon wielosezonowych dostarczają nam cenny wniosek: zestaw opon całorocznych renomowanego producenta jest lepszym rozwiązaniem niż dwa komplety najtańszych opon sezonowych. Jeżeli tylko styl jazdy zakłada niewielkie roczne przebiegi i poruszanie się głównie po mieście kupno opon sezonowych przestaje być racjonalne i opłacalne.

Wykonując małe roczne przebiegi do około 15 tys. km, zdecydowanie bardziej racjonalnym rozwiązaniem jest korzystanie z opon całorocznych. Opony sezonowe prędzej się zestarzeją niż zużyją. Z kolei opona wielosezonowa zapewni optymalne parametry w całym okresie eksploatacji tzn. przez ok. 3-4 lata i przebiegu ok. 40 tys. km, niż używanie dwóch zestawów sezonowego ogumienia przez 8 lat.

Podsumujmy – całoroczne, czy jednak nie?

Opony wielosezonowe dobrego producenta są optymalnym wyborem przy spełnieniu następujących warunków:

• Podróżowanie głównie w warunkach miejskich

• Roczne przebiegi do ok. 15 tys. km

Z kolei opony sezonowe będą lepszym wyborem w przypadku:

• Trasy przebiegają często poza miastem lub w trybie mieszanym

• Roczne przebiegi zauważalnie przekraczają 15 tys. km