Peugeot 306 to jedno z najpopularniejszych aut kompaktowych z ostatniej dekady XX wieku. W latach świetności ceniony był m.in. za komfort zawieszenia i przyjemne wykończenie wnętrza.
Obecnie o wiele większe znaczenie ma to, że jeśli na zakup przeznaczycie 5000-6000 zł, zyskacie szansę na znalezienie nieźle utrzymanego i całkiem sprawnego samochodu.
Oczywiście, lepiej nie liczyć na wzorową niezawodność (w końcu również jako kilkuletnie auto „306-ka” nie uchodziła za wzorzec trwałości), dlatego więc warto poznać ten model, bo pozwoli to zaoszczędzić zarówno na przeglądach, jak i naprawach.
Peugeot 306 - W starym aucie głównym wrogiem mechanika okazuje się korozja
Podstawą jest regularna wymiana oleju – w przypadku diesla zaleca się wykonywanie jej co rok lub 10 tys. km. Jeśli chodzi o pozostałe podzespoły, to po zakupie warto skontrolować poziom płynów i – gdzie się da – ich jakość (np. w układach chłodzenia i hamulcowym). Jeżeli ich kondycja budzi zastrzeżenia, zalecamy wymianę.
Na pewno trzeba zajrzeć do paska rozrządu (nawet jeśli jest informacja o wymianie, lepiej mieć ograniczone zaufanie, bo być może użyto zamienników o niskiej jakości). Zestaw do turbodiesla 1.9 (z pompą wody) kosztuje blisko 450 zł, nieco mniej zapłacicie za wymianę. W osprzęt diesla warto ingerować dopiero wtedy, gdy stwierdzicie nieprawidłowości w jego pracy.
Stuki z tylnego zawieszenia mogą oznaczać konieczność zajęcia się tylną belką. Specjalistyczne serwisy za regenerację wymontowanej belki inkasują od 800 do 1400 zł. Na tym poważne wydatki mogą się skończyć, bo większość pozostałych operacji będzie mógł wykonać nawet mało doświadczony mechanik amator.
Pamiętajcie też, że w przypadku kilkunastoletniego auta największym kłopotem może być walka z korozją. Jeśli wasz egzemplarz zachował się w dobrym stanie, lepiej od razu zainwestujcie w zabezpieczenie przed rdzą.
Nie tylko pozwoli to przedłużyć jego żywot, lecz także ułatwi wszelkie prace w przyszłości – walka ze skorodowanymi, urwanymi i zapieczonymi śrubami często zajmuje więcej czasu niż sama wymiana podzespołu. A rdza nie ogranicza się tylko do podwozia – potrafi rozpanoszyć się także pod maską.
Peugeot 306 - Dobry na początek
Jeśli myślicie o nabyciu starego auta kompaktowego i jego samodzielnej obsłudze, to Peugeot 306 będzie dobrym wyborem. Lepiej jednak zbytnio nie ingerujcie w osprzęt silnika i stosunkowo skomplikowaną belkę tylnego zawieszenia – te czynności wymagają doświadczenia i specjalistycznych narzędzi.