Peugeot 306 - Niski koszt zakupu i tania obsługa
Peugeot 306 to jedno z najpopularniejszych aut kompaktowych z ostatniej dekady XX wieku. W latach świetności ceniony był m.in. za komfort zawieszenia i przyjemne wykończenie wnętrza.
Obecnie o wiele większe znaczenie ma to, że jeśli na zakup przeznaczycie 5000-6000 zł, zyskacie szansę na znalezienie nieźle utrzymanego i całkiem sprawnego samochodu.
Oczywiście, lepiej nie liczyć na wzorową niezawodność (w końcu również jako kilkuletnie auto „306-ka” nie uchodziła za wzorzec trwałości), dlatego więc warto poznać ten model, bo pozwoli to zaoszczędzić zarówno na przeglądach, jak i naprawach.
Peugeot 306 - W starym aucie głównym wrogiem mechanika okazuje się korozja
Podstawą jest regularna wymiana oleju – w przypadku diesla zaleca się wykonywanie jej co rok lub 10 tys. km. Jeśli chodzi o pozostałe podzespoły, to po zakupie warto skontrolować poziom płynów i – gdzie się da – ich jakość (np. w układach chłodzenia i hamulcowym). Jeżeli ich kondycja budzi zastrzeżenia, zalecamy wymianę.
Na pewno trzeba zajrzeć do paska rozrządu (nawet jeśli jest informacja o wymianie, lepiej mieć ograniczone zaufanie, bo być może użyto zamienników o niskiej jakości). Zestaw do turbodiesla 1.9 (z pompą wody) kosztuje blisko 450 zł, nieco mniej zapłacicie za wymianę. W osprzęt diesla warto ingerować dopiero wtedy, gdy stwierdzicie nieprawidłowości w jego pracy.
Stuki z tylnego zawieszenia mogą oznaczać konieczność zajęcia się tylną belką. Specjalistyczne serwisy za regenerację wymontowanej belki inkasują od 800 do 1400 zł. Na tym poważne wydatki mogą się skończyć, bo większość pozostałych operacji będzie mógł wykonać nawet mało doświadczony mechanik amator.
Pamiętajcie też, że w przypadku kilkunastoletniego auta największym kłopotem może być walka z korozją. Jeśli wasz egzemplarz zachował się w dobrym stanie, lepiej od razu zainwestujcie w zabezpieczenie przed rdzą.
Nie tylko pozwoli to przedłużyć jego żywot, lecz także ułatwi wszelkie prace w przyszłości – walka ze skorodowanymi, urwanymi i zapieczonymi śrubami często zajmuje więcej czasu niż sama wymiana podzespołu. A rdza nie ogranicza się tylko do podwozia – potrafi rozpanoszyć się także pod maską.
Peugeot 306 - Dobry na początek
Jeśli myślicie o nabyciu starego auta kompaktowego i jego samodzielnej obsłudze, to Peugeot 306 będzie dobrym wyborem. Lepiej jednak zbytnio nie ingerujcie w osprzęt silnika i stosunkowo skomplikowaną belkę tylnego zawieszenia – te czynności wymagają doświadczenia i specjalistycznych narzędzi.
Galeria zdjęć
Żeby wykonać czynności obsługowe, wystarczy mieć podstawową wiedzę i dobre narzędzia.
Podstawowy zestaw bezpieczników znajdziecie w kabinie – pod kolumną kierowniczą. Do otwarcia klapki wystarczy moneta, ale nie ma dokładnego opisu bezpieczników. Dodatkowe bezpieczniki znajdziecie też pod maską, obok akumulatora. Czas: 10 min/dla amatora
W większości wersji zamontowane są korki spustowe – w dolnej części chłodnicy (po lewej stronie) i w dolnej części kadłuba. Układ należy zalewać z odkręconymi odpowietrznikami: przy zaworze nagrzewnicy, obok filtra paliwa i na chłodnicy. Mieści się w nim 9 l płynu. Czas: 40 min/dla amatora
Żarówki reflektora zgromadzono pod wspólną przekręcaną obudową (widoczna na foto). Z lewej strony miejsca jest dużo, z prawej trochę przeszkadza wlew płynu do spryskiwacza. Światła krótkie i drogowe korzystają z żarówek H4 lub H7 - w zależności od typu zamontowanych reflektorów. Czas: 10 min/dla amatora
Wymiana tylnych żarówek nie jest trudna. Zaczynamy od odkręcenia dwóch nakrętek motylkowych w bagażniku, następnie odpinamy kostki elektryczne i – trzymając już lampę w rękach na zewnątrz auta – zatrzaski mocujące płytkę z żarówkami. Czas: 10 min/dla amatora
Filtr powietrza w turbodieslu wymienia się od… spodu auta. Wystarczy je delikatnie unieść na podnośniku i zabezpieczyć. Odpinamy 3 sprężynowe zatrzaski, zdejmujemy pokrywę i wyciągamy wkład filtrujący. Warto zrobić to co mniej więcej 30 tys. km. Czas: 20 min/dla amatora
Wymianie podlega wkład filtrujący, do którego dostępu bronią cztery śruby. Należy zacząć od spuszczenia oleju i wody (śruba w przedniej części obudowy). Oprócz wkładu zadbać trzeba o nową uszczelkę. Po wymianie przed uruchomieniem silnika warto użyć ręcznej pompki (umieszczona obok pokrywy rozrządu – fot. po prawej). Czas: 20 min/dla amatora
Nie wszystkie wersje Peugeotów 306 (nawet wśród tych wyposażonych w klimatyzację) mają filtr kabinowy. Aby to sprawdzić wystarczy zdjęć fragment osłony podszybia. Jeśli ukaże wam sie widok taki jak na fot. po prawej stronie – to w aucie nie ma filtra. Czas: 10 min/dla amatora
W układzie olejenia mieści się 5 l (olej zależnie od stosowanego dotychczas, np. półsyntetyk 10W-40), wymiany należy dokonać nie rzadziej niż co 10 tys. km lub rok. Pamiętajcie też o uszczelce korka (odkręcany kluczem nasadowym lub imbusowym). Aby dostać się do wlewu oleju trzeba odkręcić pokrywkę w środku której znajduje się bagnet. Czas: 40 min/dla amatora
Wstępną informację na temat stanu technicznego turbiny uzyskamy zdejmując przewód pomiędzy sprężarką a intercoolerem – jeśli jest tam dużo oleju, szykujcie się do remontu turbo. Czas: 10 min/dla amatora
Zbiornik płynu wspomagania kierownicy (uwaga: nie wszystkie auta są w nie wyposażone) znajdziecie po prawej stronie komory silnika. Wymiana płynu nie jest wymagana, ale warto śledzić poziom. Regulacja i naprawa przekładni oraz pompy (fot. po prawej) – tylko w serwisie. Czas: 10 min/dla amatora
Jeśli śruby zbyt mocno nie skorodowały, wymiana elementów przedniego zawieszenia nie powinna być trudna – kupicie kompletne wahacze (200-300 zł) lub same sworznie i silentblocki. Kłopotów nie powinno też być z łącznikami stabilizatorów oraz z klockami czy tarczami hamulcowymi. Czas: 1 godz. (zależnie od czynności)/dla amatora
Napęd rozrządu: pasek napędza również pompy wtryskową oraz wodną. Przy silniku jest mało miejsca, łatwo więc popełnić błąd podczas montażu elementów. Pompa wtryskowa: silnik ma stosunkowo prostą konstrukcję i nie jest wysilony, jednak wszelkie ingerencje w układ wtryskowy (ustawienie pompy itp.) należy bezwzględnie pozostawić specjalistom.
W „306-ce” przy tylnej osi wykorzystano zestaw drążków skrętnych – ich demontaż (i regeneracja osi) wymaga użycia specjalistycznych narzędzi oraz doświadczenia.