Wycofanie amerykańskiej marki z Europy było dla wszystkich dużym zaskoczeniem. Oczywiście, Chevrolet Aveo niewiele ma wspólnego z modelami zza oceanu, bo początkowo było produkowane w Korei, a później także w Polsce.
Czy z powodu braku salonów trzeba martwić się o dostęp do wykwalifikowanego serwisu lub części zamiennych? Autoryzowane stacje obsługi pozostały – oferują części i pomoc specjalistów. Jednak nawet gdyby ich nie było nie musielibyście się martwić – konstrukcja Aveo jest na tyle prosta, że nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani nietypowych narzędzi, zaś o części zamienne troszczą się niezależni dostawcy.
Trochę słabo wypada wsparcie techniczne deklarowane na stronie Chevroleta – numer przeznaczony dla użytkowników starszych aut po prostu… nie działa, zaś pod tym dla kilkulatków odzywa się tylko assistance.
Konstrukcja Chevroleta Aveo okazuje się niemal wymarzona do samodzielnej obsługi. Przyjrzeliśmy się dokładniej wersji z początków produkcji (z charakterystycznymi paskowymi kierunkowskazami umieszczonymi pod reflektorami), wyposażonej w 8-zaworowy silnik 1.4/83 KM.
W jego komorze jest mnóstwo miejsca, dzięki czemu dostęp do większości podzespołów okazuje się wzorowy. Podstawowy interwał przeglądowy to 15 tys. km lub rok – wtedy trzeba wymienić olej z filtrem i obejrzeć auto. Średnio doświadczony mechanik powinien poradzić sobie praktycznie ze wszystkimi pracami obsługowymi i naprawczymi.
Nawet wymiana napędu rozrządu (interwał co 60 tys. km) nie powinna sprawić kłopotu, choć oczywiście – ze względu na możliwe konsekwencje – lepiej mieć w tym trochę doświadczenia. Amatorzy mogą sami skontrolować stan paska po zdjęciu górnej osłony (cztery łatwo dostępne śrubki i zatrzaski).
Żeby zamówić części zamienne, warto znać ich dokładne wymiary – np. w największej polskiej hurtowni nie figuruje Aveo 5-drzwiowe 1.4 z 2004 r. Można próbować dobrać elementy z sedana lub zajrzeć do katalogu Chevroleta Kalosa (taką nazwę miało Aveo na niektórych rynkach). Tam wybór potrzebnych części jest niemal kompletny, ale lepiej dokładnie się upewnić, że nabywacie właściwe podzespoły.
Skąd czerpać wiedzę?
Nie znaleźliśmy książki obsługowo-naprawczej do opisywanego modelu. Na stronie chevrolet.pl, w zakładce „Informacje dla użytkowników”, można pobrać za to bezpłatnie polskie instrukcje obsługi – niestety, tylko do modeli od 2007 roku.
Chevrolet Aveo ma dużo zalet: niewiele kosztuje, jest trwałym autem z funkcjonalnym wnętrzem. Do tego można dopisać łatwą obsługę – jeśli macie trochę smykałki do majsterkowania, w Aveo 1.4 zrobicie praktycznie wszystko. Koreański model jest ciekawą alternatywą dla niemieckich i japońskich maluchów.
Galeria zdjęć
Aveo ma bardzo prostą konstrukcję, co oczywiście ułatwia wszelkie operacje.
Obudowa filtra jest przykręcona czterema śrubami odkręcanymi kluczem nasadowym 8 mm. Trzeba też zdjąć gumowy przewód łączący obudowę z kolektorem (potrzebny płaski śrubokręt). Wkład należy wymieniać co 45-60 tys. km (koszt: 40 zł). Czas: 10 min/dla amatora
Aveo z klimatyzacją mogą mieć zamontowany filtr kabinowy (miejsce wskazane strzałką, nasz egzemplarz takiego nie miał). Szukajcie go za schowkiem pasażera – trzeba otworzyć pokrywę i zsunąć ją z zawiasów, a następnie odblokować obudowę filtra. Czas: 25 min/dla amatora
Wymiana oleju (potrzeba 3,8 l) nie powinna nastręczać większych kłopotów – elementy są łatwo dostępne. Korek spustowy (pamiętajcie o nowej uszczelce!) odkręcicie kluczem 19 mm. Filtr oleju (przykręcany) umieszczono z przodu silnika. Wymiana – co 15 tys. km. Czas: 20 min/dla amatora
Jedną skrzynkę z bezpiecznikami i przekaźnikami znajdziecie z lewej strony deski (po otwarciu drzwi), drugą – w komorze silnika. Lepiej zaopatrzyć się w instrukcję, bo opisy na pokrywach są dość lakoniczne i mogą okazać się niewystarczające. Czas: 10 min/dla amatora
Chevrolet zastosował klasyczne świece, które trzeba wymieniać co 45 tys. km. Dostęp do nich jest wymarzony – wystarczy zdjąć „fajki” (na trzech świecach razem z osłoną termiczną). Oryginalne produkty Woojin można zastąpić np. Championami RN9YC. Czas: 25 min/dla amatora
Żarówkę H7 (drogowe i mijania) wymienicie w zamontowanym reflektorze, do wymiany żarówki pozycyjnej i kierunkowskazów (uwaga: dwie) konieczny jest jego demontaż. Nie jest to jednak trudne: trzeba zdjąć osłonę chłodnicy (śrubokręt krzyżakowy), następnie trzy śruby 10 mm, wcześniej 20 min dla amatora Możesz oszczędzić 50 zł
Bardzo łatwy dostęp do żarówek – odkręcacie dwie śruby (nasadka 8 mm), następnie delikatnie podważacie lampę od strony błotnika (najlepiej płaskim śrubokrętem przez szmatkę, żeby nie uszkodzić lakieru) żeby wyskoczyła z dwóch bolców. Od tyłu macie dostęp do wszystkich żarówek. Czas: 10 min/dla amatora
Co prawda, Chevrolet pozwala eksploatować płyn na długim dystansie (240 tys. km), ale jednocześnie ogranicza okres do 5 lat. W układzie mieści się 6 l płynu, a żeby go spuścić, trzeba skorzystać z korka znajdującego się w dolnej części chłodnicy (z prawej strony). Czas: 50 min/dla amatora
Wymiana łącznika stabilizatora, gum mocujących drążek, wahacza, amortyzatorów czy elementów układu hamulcowego nie powinna sprawić większych kłopotów. Elementy są proste, łatwo dostępne, a połączenia nie powinny być skorodowane. Czas: 30 min-1,5 godziny (zależnie od czynności)/dla amatora
Chevrolet nie wymaga co prawda wymiany filtra paliwa, ale jest on dość łatwo dostępny w podwoziu (prawa strona z tyłu), warto więc co kilka lat i np. 100 tys. km go wymienić (wciskane szybkozłączki). Przepływowy filtr paliwa jest tani (od 25 zł) i lepiej na nim nie oszczędzać. Czas: 20 min/dla amatora
Bardzo łatwo skontrolujecie stan paska (np. czy nie strzępi się lub nie jest zaolejony). Wystarczy odkręcić 4 śrubki (klucz nasadowy 10 mm) i zwolnić obudowę z zatrzasków. Największym problemem podczas wymiany jest nieduża przestrzeń, bo sama czynność (jeden napinacz i pompa wody) nie powinna sprawić kłopotów. Kompletny zestaw z pompą kosztuje około 350 zł. Czas: 15 min (kontrola)/dla amatora; 2 godz (wymiana)/dla średnio zaawansowanego
1) Paski osprzętu Jest tam stosunkowo ciasno, więc wymiana nocą w deszczu bez praktyki może nie być najłatwiejsza. Ale jeśli zabieracie się do profilaktycznej wymiany w sobotni poranek w garażu, to nie ma przeciwskazań. 2) Podzespoły elektroniczne Właściwa diagnostyka podzespołów elektronicznych wymaga wiedzy i dodatkowego oprzyrządowania, dlatego mechanik bez doświadczenia może sobie nie poradzić. 3) Przekładnia kierownicza Większość wersji (poza podstawową 1.2) była wyposażona we wspomaganie. Ewentualną regenerację tego elementu trzeba powierzyć wyspecjalizowanemu warsztatowi.