Czym jest karburator?

Nowoczesna technologia wtrysku paliwa wyparła sprzęty zwane karburatorami. To urządzenie zwane potocznie gaźnikiem służy do zasilania silnika o zapłonie iskrowym mieszanką paliwa i powietrza. Gaźnik jest odpowiedzialny za proporcjonalne mieszanie benzyny z powietrzem oraz dostarczanie tej mieszanki w odpowiednich ilościach do cylindrów.

Silniki benzynowe są zaprojektowane tak, żeby pobierać dokładnie taką ilość powietrza, aby paliwo spalało się prawidłowo — bez względu na to, czy uruchamiamy zimny silnik, czy rozgrzaną już wcześniej jednostkę napędową. Uzyskanie odpowiedniej mieszanki jest bardzo istotne. Technicznie rzecz biorąc, gaźnik jest urządzeniem, które nasyca powietrze (gaz) paliwem, stąd też wzięła się jego nazwa.

Obecnie gaźniki nie są już spotykane w nowych samochodach, natomiast dawniej pełniły one znaczącą funkcję w dostarczaniu paliwa do różnego rodzaju pojazdów mechanicznych — od klasycznych samochodów wyścigowych po luksusowe auta z najwyższej półki. Przykładem może być fakt, iż były z powodzeniem stosowane w profesjonalnych samochodach NASCAR aż do 2012 roku.

Budowa i działanie karburatora

Części składowe gaźnika zazwyczaj zawierają komorę (zbiornik) na płynne paliwo, dławik oraz dwie dysze: główną, oraz biegu jałowego. Dodatkowo w wyposażeniu karburatora znajduje się pompa przyspieszająca oraz specjalistyczne ograniczenie przepływu powietrza w kształcie zwężki. Ilość paliwa w komorze zasobnikowej jest kontrolowana przez specjalny zawór. Dławik zmniejsza ilość zasysanego powietrza i umożliwia efektywne przekazywanie bogatej mieszanki paliwowej do cylindrów zimnego silnika podczas jego uruchamiania.

W miarę rozgrzewania się silnika dławik jest stopniowo otwierany ręcznie lub automatycznie przez sterownik reagujący na ciepło i prędkość obrotową jednostki napędowej. Paliwo wypływa z dyszy biegu jałowego do zasysanego powietrza na skutek obniżonego ciśnienia w pobliżu częściowo zamkniętej przepustnicy. Główna dysza paliwowa zaczyna działać, gdy przepustnica jest otwarta.

Wówczas ograniczenie przepływu powietrza do kształtu zwężki powoduje obniżenie ciśnienia zasysania paliwa z dyszy głównej. Prędkość jest tutaj zależna od przepływu powietrza, dzięki czemu uzyskuje się prawie stały stosunek ilości mieszanki do tlenu.

Charakterystyka pracy tradycyjnych gaźników

Kiedy paliwo miesza się z powietrzem, zamienia się w energię napędową, która napędza większość pojazdów mechanicznych. Przy większym przepływie tych dwóch składowych silnik uwalnia więcej energii i wytwarza większą moc, a samochód jedzie szybciej.

Im bardziej otwarta przepustnica, tym więcej powietrza przepływa przez gaźnik i większa ilość paliwa zostaje dostarczona do cylindrów. Dlatego właśnie otwarcie przepustnicy powoduje przyspieszenie samochodu. Można to porównać do dmuchania w rozżarzone ognisko, aby dostarczyć więcej tlenu i sprawić, żeby paliło się ono szybciej.

Jak prawidłowo zadbać o karburator?

W tym celu pomocne okazują się różne narzędzia oraz środki przeznaczone do czyszczenia gaźników silnikowych. Pomagają one oczyścić nagromadzone zanieczyszczenia urządzenia i ograniczyć nieczystości, jakie mogą się do nich dostać w przyszłości. Takie środki czyszczące są przeznaczone do oczyszczania metalowych części powierzchni karburatora.

Pamiętajmy, że sam gaźnik powinien być czyszczony bardzo ostrożnie. Wszystkie jego pojedyncze elementy muszą być usunięte przed procesem i starannie zamontowane ponownie po zakończeniu czyszczenia. Dlatego ważne jest, aby dokładnie poznać proces czyszczenia gaźnika przed rozpoczęciem go.

Najczęstsze objawy awarii gaźników

Karburator, będąc jedną z najważniejszych części silnika spalinowego, jest przez niego intensywnie eksploatowany. W rezultacie po dłuższym czasie sam gaźnik oraz zawory dławiące stają się brudne i zatkane. Taki stan rzeczy bezpośrednio wpływa na wydolność naszej jednostki napędowej. Dlatego ważne jest, aby czyścić gaźnik w regularnych odstępach czasu, aby utrzymać zdrowie silnika i zwiększyć jego wydajność.

Uszkodzone gaźniki często mają problemy z dostarczaniem mieszanki paliwowej w odpowiednich proporcjach, co skutkuje cofaniem płomienia i przegrzaniem elementów silnika. Brudna i zapchana dysza karburatora również sprawia, że wydajność całej jednostki napędowej znacząco spada. Oprócz tego częstym problemem jest także nieszczelność gaźnika. Uciekające powietrze powoduje znaczny spadek mocy na biegu jałowym. Warto w takiej sytuacji dodatkowo uszczelnić urządzenie.