Ten niezbędny element układu zasilania pełni bardzo ważne funkcje. To właśnie dlatego tak ważna jest profilaktyczna regulacja gaźnika. Czynność tę powinniśmy wykonywać systematycznie w miarę wzrostu przebiegu silnika. Producent pojazdu wskazuje, przy jakich wartościach na liczniku należy zająć się gaźnikiem. Nie możemy zaniedbywać tego obowiązku i jechać do mechanika dopiero wówczas, gdy zauważamy niepokojące symptomy.

Objawy złego stanu gaźnika to między innymi: wzrost zapotrzebowania na paliwo, spadek mocy i nierówna praca silnika. Jeśli zobaczymy, że z naszym pojazdem coś dzieje się nietypowego, powinniśmy jak najszybciej podjąć działania serwisowe. Nie warto dopuszczać do takich sytuacji, lepiej regulować gaźnik zgodnie z zaleceniami producenta. Wdrażając działania profilaktyczne, możemy zapobiec wystąpieniu poważniejszej awarii.

Jak zbudowany jest gaźnik i na czym polega jego działanie?

Aby regulacja gaźnika przyniosła pożądane efekty, powinniśmy zapoznać się z budową tej części. Kiedy zrozumiemy, do czego służą jej poszczególne elementy, łatwiej będzie nam zrozumieć działanie układu zasilania. Będziemy też lepiej rozumieć mechanika, który reguluje nasz gaźnik. Najważniejszym elementem urządzenia jest śrubka składu mieszanki. Służy ona do regulacji gaźnika. Odpowiada za równą i cichą pracę silnika na wolnych obrotach, ponieważ to dzięki niej możemy ustawić, jaka ilość powietrza ma zostać przepuszczona przez gaźnik.

Kolejnym elementem budowy urządzenia to komora pływakowa, w której gromadzone jest paliwo. Za jego poziom odpowiada plastikowy pływak. Tę część reguluje się w taki sposób, żeby do komory spalania przedostawała się optymalna ilość paliwa. Dysze z kolei odpowiadają za pracę silnika na wolnych obrotach, na ssaniu oraz po dodaniu gazu. Kolejna ważna część to iglica gaźnika. Otwiera ona dyszę po dodaniu gazu, a jej regulacja pozwala na zmianę momentu otwarcia.

Jak wygląda regulacja gaźnika krok po kroku?

Trzeba mieć spore doświadczenie i wprawę, by wykonać zadanie, jakim jest regulacja gaźnika. Ile obrotów powinniśmy widzieć na liczniku, kiedy urządzenie jest sprawne? Jak prawidłowo przeprowadzić ten proces? Musimy zacząć od wyregulowania pływaka zgodnie z instrukcją serwisową, ponieważ jego ustawienie zależy od rodzaju gaźnika. Następnie zajmujemy się dyszą wolnych obrotów. Wybieramy odpowiedni rozmiar i ustawienie. Jeśli zrobimy to źle, paliwo dostanie się do układu wylotowego, co objawia się hukiem w rurze wydechowej.

Kolejny krok to regulacja śrubki składu mieszanki. Najlepiej jest wkręcić ją do końca, a następnie wykręcić ją o określoną liczbę obrotów, aż osiągniemy optymalny efekt. Ważnym elementem jest też iglica odpowiadająca za bogactwo mieszanki. Jeśli jest ustawiona za wysoko, silnik zacznie szarpać. Iglica wchodzi w dyszę główną odpowiedzialną za pracę silnika po dodaniu gazu. Przy regulacji sugerujemy się kolorem świecy zapłonowej, która powinna być czarna.

Czyszczenie i regulacja gaźnika w serwisie

Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że regulacja gaźnika to skomplikowany proces, do którego nie powinniśmy przystępować bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie pojazdu specjalistom w warsztacie lub w serwisie. Wykwalifikowani pracownicy dobiorą parametry gaźnika do warunków jazdy. W tym przypadku liczy się nawet położenie terenu nad poziomem morza, co jest szczególnie istotne w motocyklach terenowych.

Wiemy już, jak trudnym zadaniem jest regulacja gaźnika. Ile kosztuje taka usługa w serwisie? To wszystko zależy od rodzaju i wielkości silnika. Za czyszczenie i wyregulowanie gaźnika w skuterze możemy zapłacić kilkadziesiąt złotych. W bardziej skomplikowanych jednostkach napędowych ceny są uzależnione od ilości cylindrów. Tam, gdzie znajduje się ich więcej, konieczna jest synchronizacja gaźników. Za regulację zapłacimy od 50 do 100 złotych za jeden cylinder, co w czterosuwowym silniku daje sumę kilkuset złotych.

Do czego potrzebna jest regulacja gaźnika?

Regulacja gaźnika to czynność, dzięki której silnik naszego pojazdu zachowuje prawidłowy tryb pracy, nie pobiera zbyt dużej ilości paliwa i nie okazuje niepokojących objawów w postaci szarpania. Samo wyjęcie gaźnika z układu zasilania pozwala nam dokładnie obejrzeć urządzenie, ocenić jego stan i w razie potrzeby dokładnie je wyczyścić. Warto postępować zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu w zakresie regulacji tego elementu silnika i zapobiegać usterkom.