Pasek rozrządu

Jeszcze dwie dekady temu pasek rozrządu w prostym silniku benzynowym można było wymienić już za 300 - 400 złotych. Dzisiaj tak niskie ceny usługi są mało realne. Składa się na to kilka czynników. Po pierwsze komplikująca się budowa silników z automatu komplikuje budowę rozrządu. Po drugie napędy często są umieszczane w miejscach trudno dostępnych. Jeżeli okaże się, że podczas wymiany paska konieczne jest uchylenie pasa przedniego (standard m.in. w autach Audi), sama robocizna będzie kosztować 300 - 400 złotych. W niektórych modelach klasy średniej procedura wraz z częściami jest wyceniana nawet na 2 tysiące złotych. To zasadniczy koszt, o którym warto wiedzieć przed zakupem.

Automatyczna skrzynia biegów

Obecnie na rynku występuje wiele typów automatycznych skrzyń biegów. Od przekładni klasycznych po wyposażone w dwa sprzęgła. Wszystkie mają jednak cechę wspólną. Są absurdalnie drogie w naprawie! W klasycznych skrzyniach najczęściej dochodzi do awarii sterownika. Wymiana modułu może kosztować nawet 8 tysięcy złotych. Niewiele lepiej pod względem kosztów wypadają przekładnie dwusprzęgłowe. Uszkodzenie dwóch kół dwumasowych będzie oznaczała wydatek na poziomie 7 - 8 tysięcy. Wygoda ma naprawdę wysoką cenę.

Hydropneumatyczne zawieszenie

Zawieszenie hydropneumatyczne ma opinię trwałego. W zadbanych egzemplarzach aut bez większych problemów pokonuje 200 - 250 tysięcy kilometrów. Mimo wszystko wymaga uwagi od kierowcy. Średnio co 100 - 120 tysięcy kilometrów konieczna jest wymiana płynu hydraulicznego. Cena wykonania procedury to około 700 - 800 złotych. Możliwe awarie? Najczęściej zdarzają się nieszczelności lub uszkodzenia sfer. Doszczelnienie układu nie jest drogie. Pojedynczy akumulator powietrza kosztuje od kilkuset do tysiąca złotych. Na szczęście lata eksploatacji dzielnie znoszą pompy BHI. Cena nowego mechanizmu to 3 - 4 tysiące!

Ksenonowe reflektory

Snop światła produkowany przez reflektor ksenonowy jest jaśniejszy. W ten sposób zapewnia większe pole widzenia i sprawia, że ewentualne zagrożenia mogą być dostrzeżone wcześniej. Wymiana lamp ksenonowych jest ekstremalnie droga. Fabrycznie nowy zestaw może kosztować nawet 6 tysięcy złotych. Na szczęście konieczność montażu nowych świateł dotyczy głównie napraw powypadkowych. W zamian regularnie zmieniać trzeba lampy wyładowcze. Ich ceny wahają się od 200 do niespełna tysiąca złotych za sztukę. To spory koszt i należy o nim pamiętać podczas zakupu.

Automatyczna klimatyzacja

Automatyczna klimatyzacja to niezwykła wygoda i niemalże standard w dzisiejszych czasach. Niestety nawet tak podstawowy system może się stać powodem dużych wydatków w używanych autach. Sztampowym przykładem jest BMW serii 3 E46, w którym jedną ze standardowych usterek było przepalenie się procesora w panelu sterującym klimą. Jako że układ jest nierozbieralnym, serwisy wymieniały całość. Cena samej części w tym przypadku osiągała wartość tysiąca złotych.

Regulujące prześwit amortyzatory

Od dobrych dwudziestu lat sporym wyzwaniem dla konstruktorów aut jest stworzenie samochodu, którego zawieszenie reaguje na zmieniające się warunki drogowe. Dzięki temu maksymalizowany jest komfort przy jednoczesnym utrzymaniu dużej pewności prowadzenia.

Jednym z najbardziej popularnych rozwiązań są amortyzatory o regulowanym skoku. Można je spotkać w dużej liczbie limuzyn segmentu D. Lista ich wad składa się z dwóch pozycji. Nie wytrzymują zbyt długo, a jednocześnie są drogie w wymianie. Jeden amortyzator potrafi kosztować tysiąc złotych. Montaż dwóch stanowi zatem zasadniczy wydatek.

System unoszenia klapy bagażnika

Kierowcy cenią sobie wygodę. Nie ma się zatem co dziwić, że wiele aut coraz niższych segmentów jest fabrycznie wyposażanych w system automatycznego podnoszenia i opuszczania klapy bagażnika. Co on daje? Po pierwsze kierowca nie musi przejmować się tak prozaiczną czynnością. Po drugie nie brudzi rąk podczas kontaktu z pokrywą. W rozwiązaniu albo pada sterowanie, albo mechanizm unoszący. Naprawa kosztuje od kilkuset złotych do kilku tysięcy.

18-calowe felgi aluminiowe

Duże felgi ze stopów lekkich bez wątpienia nadają autu uroku. Wartość estetyczna niestety nie zawsze idzie w parze z rachunkiem ekonomicznym. O ile zestaw opon do obręczy 15-calowych kosztuje od 800 do 1000 złotych, o tyle w przypadku felg 18-calowych wydatek może być nawet czterokrotnie wyższy. Zakładając że pojazd ma wartość nieprzekraczającą 20 tysięcy złotych, zakup kompletu nowego ogumienia ma wartość jednej piątej jego ceny!

Elektryczny hamulec postojowy

Elektronika staje się integralnym elementem niemalże wszystkich systemów w aucie. Jakiś czas temu zaczęła sterować nawet pracą hamulca postojowego. Na rynku stosuje się dwa systemy. Albo dla całej osi montowany jest jeden wspólny silnik elektryczny, albo oddzielny otrzymuje każde z kół. Bez względu na rodzaj zastosowanego rozwiązania, trwałość pozostawia wiele do życzenia, a naprawa jest kosztowna. Pierwsze awarie elektrycznego hamulca postojowego pojawiają się już po pokonaniu od 80 do 100 tysięcy kilometrów. Naprawa zazwyczaj polega na wymianie silniczka, a to kosztuje około tysiąca złotych.

Belka skrętna

Belka skrętna jest standardem w autach koncernu PSA od dekad. Pozwala na pewniejsze pokonywanie zakrętów, ale nie zawsze okazuje się nadmiernie trwała. Czasami bez żadnych problemów wytrzymuje 150 tysięcy kilometrów, a czasami niesprawność pojawia się po pokonaniu zaledwie 80 tysięcy kilometrów. Winowajcą takiego stanu rzeczy jest opracowane przez Francuzów cieniutkie łożysko igiełkowe. To wyrabia się i zaczyna żłobić otwór w powierzchni belki. Objawy? Piszczenie występujące podczas skręcania lub nienaturalne pochylenie jednego z kół. W zależności od skali uszkodzeń regeneracja belki skrętnej kosztuje od 800 do 1200 złotych.