- Polskie przepisy mówiące o wyprzedzaniu, w odniesieniu do dróg wielopasmowych, pozwalają na więcej niż prawo drogowe w innych krajach
- Na autostradzie i każdej innej drodze wielopasmowej obowiązuje ruch prawostronny
- Obowiązek jazdy na suwak na autostradach istnieje, ale bywa czasem źle rozumiany
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Po dwupasmówkach jeździ się co do zasady szybko i wygodnie, ale błędy są wyjątkowo niebezpieczne i kosztowne. Jeśli komfort jazdy autostradą czy dwupasmówką u jednych kierowców "siada", to jest tak często z powodu innych kierowców nieświadomych obowiązujących zasad, a czasem "przysypiających" z nadmiaru... komfortu.
Drogi wielopasmowe — jechać zawsze prawym pasem?
Co do zasady na autostradach, drogach ekspresowych i innych dwupasmówkach obowiązuje ruch prawostronny, co (w większości przypadków) oznacza, że powinniśmy jechać prawym pasem.
Po pierwsze więc, powinniśmy większą bądź znaczną część naszej podróży spędzać na prawym pasie. Na drodze czteropasmowej (po dwa pasy w każdą stronę) nie wjeżdżamy na pas ruchu przeznaczony dla jadących w przeciwnym kierunku.
Po drugie, podczas wyprzedzania oczywiście możemy zjechać na lewy pas. Po zakończeniu wyprzedzania powinniśmy wrócić na prawy. A co, jeśli na prawym pasie jest wiele aut, od których jedziemy szybciej – czy powinniśmy "lawirować" pomiędzy pasami ruchu? Wprawdzie przepisy nie znają definicji "ciągłego wyprzedzania", ale... do tego się to może sprowadzać. Należy zachować zdrowy rozsądek, zjeżdżać co jakiś czas na prawy pas przynajmniej po to, aby przepuścić szybszych kierowców.
Rada: mając w perspektywie prawy pas wolny, należy i warto z niego korzystać. Ciągła jazda lewym pasem jest bardziej męcząca niż prawym (trzeba pilnować, czy z tyłu nie nadjeżdża szybszy kierowca) i usypiająca.
Drogi wielopasmowe — co to znaczy bezpieczny odstęp?
Jednym z największych błędów popełnianych na szybkich drogach wielopasmowych jest jazda "na zderzaku", co bierze się stąd, że jeden zajmuje bez sensu lewy pas, a drugi próbuje "przegonić" pierwszego. Niezrozumienie polega często na tym, że ten "pierwszy" też chętnie by przyspieszył, ale nie może, bo przed nim jedzie inny pojazd. A że daleko? Na tym polega utrzymanie bezpiecznego odstępu. Polskie przepisy nie definiują ściśle "bezpiecznego odstępu", ale mówią:
Co oznacza, że ten, kto najedzie na tył innego pojazdu, domyślnie uznawany jest za winnego, gdyż nie zachował bezpiecznego odstępu. Niemieckie przepisy w tym kontekście mówią, iż bezpieczny odstęp to "pół licznika" – 50 m przy prędkości 100 km/h, 70 m przy 140 km/h, itd. Inna szkoła mówi, że bezpieczny odstęp to "dwie sekundy" – przy 100 km/h pokonujemy 27,77 m, mnożąc przez dwa otrzymujemy wynik: bezpieczny odstęp przy 100 km/h to 55,5 metra. Przy 140 km/h będzie to prawie 78 m.
Drogi wielopasmowe — jak szybko można jechać?
Na autostradzie – 140 km/h; na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h (100 km/h na ekspresówce jednojezdniowej); na drodze dwujezdniowej (co najmniej dwa pasy ruchu w każdym kierunku), która nie jest ani autostradą, ani drogą ekspresową – 100 km/h.
Drogi wielopasmowe — jak wyprzedzać?
W Polsce na drodze wielopasmowej, w tym na autostradzie, dopuszczalne jest wyprzedzanie z prawej strony. Przepis mówi:
Wyjaśnijmy, że autostrada, a także (w większości przypadków) "ekspresówka" to droga składająca się z jezdni jednokierunkowych oddzielonych pasem zieleni, barierkami, itp. Droga wielopasmowa może nie być podzielona w ten sposób, a jedynie liniami na jezdni – wtedy obowiązuje punkt drugi – wyprzedzanie z prawej strony możliwe jest na dwupasmówce prowadzącej przez obszar zabudowany i na drodze trzypasmowej niezależnie od tego, przez jaki teren prowadzi. Warto też wiedzieć, że:
I jeszcze jeden ważny wyjątek, który ma znaczenie poza autostradami: dozwolone jest wyprzedzanie na skrzyżowaniach i na przejściach dla pieszych, jeśli ruch na tym skrzyżowaniu albo na przejściu jest kierowany. A co to oznacza?
Czyli wszędzie tam, gdzie mamy sygnalizację świetlną i widzimy światło zielone.
Drogi wielopasmowe — jazda na suwak
Ilekroć na drodze wielopasmowej tworzy się korek np. z powodu awarii jakiegoś pojazdu, obowiązuje nas jazda na suwak.
A na drodze trzypasmowej lub szerszej:
Ale uwaga: kierowca, który w normalnych warunkach wjeżdża na autostradę i znajduje się na pasie rozbiegowym, nie może wymagać, aby inni kierowcy ułatwili mu wjazd, usuwając się na lewy pas – nie na tym polega jazda na suwak! Obowiązek jazdy na suwak pojawia się "W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni" – wtedy i tylko wtedy.
Drogi wielopasmowe — ułatwiamy włączanie się do ruchu
Choć nie ma takiego obowiązku, zawsze gdy jest taka możliwość, jadąc np. autostradą i zbliżając się do wjazdu na naszą drogę, warto obserwować, czy jakiś pojazd na pasie rozbiegowym nie próbuje włączyć się do ruchu. Jeśli tak, warto zjechać na lewy pas, by ułatwić innym włączenie się do ruchu, co nie wynika z obowiązku, ale z dobrego zwyczaju.
Drogi wielopasmowe — korytarz życia
Aktualne przepisy mówią precyzyjnie, w jaki sposób, gdy utworzył się korek, przepuszczać pojazdy uprzywilejowane. Na dwupasmówce pojazdy z lewego pasa zjeżdżają na lewo, a z prawego – na prawo., pojazd uprzywilejowany przejeżdża środkiem. Na trzypasmówce pojazdy z prawego i środkowego pasa zjeżdżają na prawo, a z lewego – na lewy. Pojazdy uprzywilejowane jadą tak utworzonym korytarzom życia.
Drogi wielopasmowe: zatrzymanie na autostradzie
Co do zasady na autostradach i drogach ekspresowych zatrzymywać się nie wolno:
W przypadku awarii mamy obowiązek włączyć światła awaryjne i wystawić trójkąt bezpieczeństwa – na autostradzie w odległości 100 metrów, na innej drodze poza obszarem zabudowanym – w odległości 30-50 m. Szczególna ostrożność wymagana jest na autostradzie, w miarę możliwości wszyscy pasażerowie powinni wyjść z auta i przejść za barierki ochronne. Uwaga – drzwi w ekranach dźwiękochłonnych to droga w jedną stronę – można nimi opuścić autostradę, ale od drugiej strony nie sposób ich otworzyć!