• Jazda na suwak usprawnia przejechanie korka i skraca go
  • Kierowca znajdujący się na kończącym się pasie powinien dojechać do jego końca i dopiero wtedy włączać się na pas sąsiedni
  • Niestosowanie tej zasady może skończyć się mandatem do 500 złotych
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jazda suwak jest obowiązkowa, ale warto ją stosować również dlatego, że przyczynia się do upłynnienia ruchu i skrócenia korka oraz poprawia bezpieczeństwo.

Jazda na suwak - jak to robić?

Ta ważna zasada stosowana jest, kiedy jeden z pasów się kończy, a kierowcy przebywający na nim muszą się włączyć na pas, który jest kontynuowany. Choć zasada wydaje się banalna, zdarzają się błędy podczas jej stosowania, dlatego przypomnijmy, jak należy zrobić to prawidłowo.

  • Kierowca przebywający na kończącym się pasie powinien dojechać do końca i dopiero tam włączać się do ruchu.
  • Należy utrzymywać prędkość zbliżoną do samochodów na sąsiednim pasie.
  • Zamiar zmiany pasa należy wcześniej zasygnalizować kierunkowskazem.
  • Przebywając na pasie, który jest kontynuowany, należy wpuścić przed siebie jeden samochód z kończącego pasa. 

W sytuacji, kiedy na drodze o trzech pasach dwa skrajne kończą się w tym samym miejscu, kierowca przebywający na środkowym pasie powinien wpuścić po jednym samochodzie najpierw z prawej strony, a następnie z lewej. Pamiętajmy, żeby stosować tę zasadę także w przypadku, kiedy pas się nie kończy, jednak jest zablokowany.

Jazda na suwak-najczęstsze błędy

Najgorszym z błędów jest blokowanie kończącego się pasa. Kierowcy, czy też “szeryfowie” zajmują jednocześnie dwa pasy ruchu, co wymusza jazdę w tempie samochodów na pasie sąsiednim, uzasadniając takie działanie tym, że każdy stoi tak samo. Takie zachowanie jest niedopuszczalne i karane mandatem! Dodatkowo wtedy postój w korku trwa znacznie dłużej, a sam korek jest zdecydowanie dłuższy.

Nie wolno również wpychać się za samochód już wpuszczany. Każdy kierowca ma obowiązek przepuszczenia jednego samochodu, zatem wpychanie się nie ma sensu. Taka sytuacja może doprowadzić tylko do nieprzyjemności i nerwów, a nie daje to żadnej korzyści.

Będąc na pasie kończącym się, najważniejsze jest, by dojeżdżać do końca pasa. Infrastruktura jest zrobiona tak, by korzystać z niej w całości, więc bezwzględnie należy ją wykorzystywać. Dzięki temu nie zablokujemy ruchu, a go upłynnimy.

Tych kilka zasad pomoże w szybki i bezpieczny sposób wyjechać z korka i kontynuować jazdę. Przypominamy też, że niestosowanie tej zasady jest karane mandatem w wysokości do 500 zł! Pamiętajmy również o tworzeniu korytarza życia, który jest istotny dla pojazdów ratunkowych, a nieutworzenie go także może skończyć się mandatem do 500 zł.

Jazda na suwak Foto: Policja.pl
Jazda na suwak