Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Prawo jazdy > Zielona strzałka - czy trzeba się zatrzymać? Kierowcy udają, że nie wiedzą

Zielona strzałka - czy trzeba się zatrzymać? Kierowcy udają, że nie wiedzą

Okazuje się, że prawidłowe wykonanie warunkowego skrętu to najtrudniejszy manewr na drodze. Według niektórych szacunków mniej niż 1 proc. kierowców zna i szanuje treść przepisu o zielonej strzałce. Dlaczego? Zapewne z wygody. Jak powinno się zachować na zielonej strzałce? Wyjaśniamy krok po kroku.

Zielona strzałka
Zielona strzałkaŹródło: Auto Świat / Wojciech Denisuk
  • Sygnał w kształcie "zielonej strzałki" nadawany wraz z sygnałem czerwonym pozwala na skręcanie, ale warunkowe. No właśnie, trzeba spełnić odpowiednie warunki
  • "Zielona strzałka" najczęściej pozwala na warunkowy skręt w prawo, ale też może regulować skręcanie w lewo oraz zawracanie
  • Kierowca ma obowiązek zatrzymać się przed sygnalizatorem wyświetlającym "zieloną strzałkę"

Zbliżasz się do skrzyżowania, jedziesz prawym pasem, z którego zamierzasz skręcić w prawo, widzisz zieloną strzałkę na sygnalizatorze, zbliżasz się do niej... stop! Ulubione ćwiczenie dobrych instruktorów nauki jazdy polega na tym, że pozwalają kursantowi dojechać swobodnie do sygnalizatora, a w chwili mijania go wciskają sprzęgło i hamulec tak gwałtownie, że kandydat na kierowcę zawisa na pasach. To w wielu wypadkach działa: jeszcze na etapie kursu na prawo jazdy kandydaci na kierowców wiedzą, że zielona strzałka, którą miniemy bez zatrzymania, oznacza oblany egzamin.

Przeczytaj także: Zakaz ruchu w dniach 10-11 listopada. Niektórzy kierowcy nie wyjadą na drogi

Czy trzeba się zatrzymywać na zielonej strzałce?

Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu (...)

Skręcanie lub zawracanie (na skrzyżowaniu z sygnalizatorem S-2 wyświetlającym zieloną strzałkę – red.) jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Sygnalizator S-2 pozwala na WARUNKOWY skręt w prawo lub w lewo - w zależności od tego, w którą stronę skierowana jest zielona strzałka
Sygnalizator S-2 pozwala na WARUNKOWY skręt w prawo lub w lewo - w zależności od tego, w którą stronę skierowana jest zielona strzałkaŹródło: Auto Świat

Po egzaminie z jakichś względów kierowcy zapominają, czego się nauczyli: niewielu przestrzega obowiązku zatrzymania się przed sygnalizatorem S-2 wyświetlającym "zieloną strzałkę". Są tacy, co jedynie zwalniają, jednak takie zachowanie zasługuje na mandat.

Kiedy następuje zatrzymanie pojazdu? Pojazd można uznać za zatrzymany, kiedy koła się nie kręcą. Jeśli pojazd, mijając sygnalizator, bardzo wolno się toczy, to należy przyjąć, że się nie zatrzymał.

Czy można zawracać na zielonej strzałce?

Sygnalizator S-2 z tzw. zieloną strzałką skierowaną w lewo
Sygnalizator S-2 z tzw. zieloną strzałką skierowaną w lewoŹródło: Auto Świat

Rzadziej stosowana, ale również spotykana jest zielona strzałka skierowana w lewo. Działa ona na podobnej zasadzie jak zielona strzałka skierowana w prawo – pozwala na warunkowy skręt w lewo po przepuszczeniu pieszych i pojazdów mających pierwszeństwo oraz po zatrzymaniu się, choćby na krótką chwilę, przed sygnalizatorem. "Zielonej strzałki" wyświetlanej na sygnalizatorze S-2 nie należy mylić z sygnalizatorem S-3, który pozwala na jazdę tylko w kierunku wskazanym strzałkami.

Jeszcze jedna różnica: gdy świeci się "zielona strzałka" na sygnalizatorze S-3, nie ma obowiązku zatrzymania się przed tym sygnalizatorem.

Przeczytaj także: Najsłynniejszy zakręt w Polsce zniknie. Koniec z "idiotami" na S1

Sygnalizatora S-3 nie należy mylić z sygnalizatorem S-2 zezwalającym na warunkowy skręt. Sygnalizator S-3 pozwala na jazdę TYLKO w kierunku wskazanym strzałką, za to jeśli wyświetla się sygnał zielony na sygnalizatorze S-3, nie trzeba się przed nim zatrzymywać
Sygnalizatora S-3 nie należy mylić z sygnalizatorem S-2 zezwalającym na warunkowy skręt. Sygnalizator S-3 pozwala na jazdę TYLKO w kierunku wskazanym strzałką, za to jeśli wyświetla się sygnał zielony na sygnalizatorze S-3, nie trzeba się przed nim zatrzymywaćŹródło: Auto Świat
Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków