- Sygnał w kształcie "zielonej strzałki" nadawany wraz z sygnałem czerwonym pozwala na skręcanie, ale warunkowe. No właśnie, trzeba spełnić odpowiednie warunki
- "Zielona strzałka" najczęściej pozwala na warunkowy skręt w prawo, ale też może regulować skręcanie w lewo oraz zawracanie
- Kierowca ma obowiązek zatrzymać się przed sygnalizatorem wyświetlającym "zieloną strzałkę"
Zbliżasz się do skrzyżowania, jedziesz prawym pasem, z którego zamierzasz skręcić w prawo, widzisz zieloną strzałkę na sygnalizatorze, zbliżasz się do niej... stop! Ulubione ćwiczenie dobrych instruktorów nauki jazdy polega na tym, że pozwalają kursantowi dojechać swobodnie do sygnalizatora, a w chwili mijania go wciskają sprzęgło i hamulec tak gwałtownie, że kandydat na kierowcę zawisa na pasach. To w wielu wypadkach działa: jeszcze na etapie kursu na prawo jazdy kandydaci na kierowców wiedzą, że zielona strzałka, którą miniemy bez zatrzymania, oznacza oblany egzamin.
Przeczytaj także: Zakaz ruchu w dniach 10-11 listopada. Niektórzy kierowcy nie wyjadą na drogi
Czy trzeba się zatrzymywać na zielonej strzałce?
Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu (...)
Skręcanie lub zawracanie (na skrzyżowaniu z sygnalizatorem S-2 wyświetlającym zieloną strzałkę – red.) jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
Po egzaminie z jakichś względów kierowcy zapominają, czego się nauczyli: niewielu przestrzega obowiązku zatrzymania się przed sygnalizatorem S-2 wyświetlającym "zieloną strzałkę". Są tacy, co jedynie zwalniają, jednak takie zachowanie zasługuje na mandat.
Kiedy następuje zatrzymanie pojazdu? Pojazd można uznać za zatrzymany, kiedy koła się nie kręcą. Jeśli pojazd, mijając sygnalizator, bardzo wolno się toczy, to należy przyjąć, że się nie zatrzymał.
Czy można zawracać na zielonej strzałce?
Rzadziej stosowana, ale również spotykana jest zielona strzałka skierowana w lewo. Działa ona na podobnej zasadzie jak zielona strzałka skierowana w prawo – pozwala na warunkowy skręt w lewo po przepuszczeniu pieszych i pojazdów mających pierwszeństwo oraz po zatrzymaniu się, choćby na krótką chwilę, przed sygnalizatorem. "Zielonej strzałki" wyświetlanej na sygnalizatorze S-2 nie należy mylić z sygnalizatorem S-3, który pozwala na jazdę tylko w kierunku wskazanym strzałkami.
Jeszcze jedna różnica: gdy świeci się "zielona strzałka" na sygnalizatorze S-3, nie ma obowiązku zatrzymania się przed tym sygnalizatorem.
Przeczytaj także: Najsłynniejszy zakręt w Polsce zniknie. Koniec z "idiotami" na S1