- Każdy wie, czym jest sygnalizacja świetlna i co znaczy światło czerwone lub zielone. Jednak wielu kierowców nadal popełnia podstawowe błędy i nie orientuje się, kiedy można zawracać na skrzyżowaniu ze światłami, a gdzie nie wolno tego robić
- Bo czy wolno zawracać na zielonej strzałce w lewo? Co do zasady nie, chyba że... jest warunkowa i na skrzyżowaniu z sygnalizacją nie ma ważnego znaku
- Żeby zawrócić na strzałce w lewo zgodnie z przepisami ta musi być podwójna. Przekonał się o tym pan Adam, który spowodował kolizję, jadąc "na zielonej"
- Jak działają światła na skrzyżowaniach? Są cztery, a nie trzy sygnały
- Kiedy można zawracać na skrzyżowaniu ze światłami?
- Czy na zielonej strzałce w lewo można zawrócić? Sygnalizator S-3
- Dlaczego nie wolno zawracać na zielonej strzałce w lewo?
- Jaki jest mandat za zawracanie na skrzyżowaniu z sygnalizacją?
- Kiedy można zawrócić na zielonej strzałce w lewo? Potrzebna jest jeszcze jedna
- Strzałki warunkowe — gdzie nie można zawracać?
- Kiedy można zawrócić na sygnalizatorze ze strzałką warunkową w lewo?
- Sygnalizacja świetlna i zawracanie: podsumowanie
Jak działają światła na skrzyżowaniach? Są cztery, a nie trzy sygnały
Kolory świateł sygnalizacji są wszystkim dobrze znane. Dla pewności przypomnijmy jednak cztery sygnały stosowane w Polsce:
- czerwony to zakaz wjazdu za sygnalizator lub linię wyznaczoną na drodze,
- czerwony+żółty oznacza zakaz, ale informuje, że należy przygotować się do ruchu,
- zielony — zezwala na poruszanie się, pamiętajmy, że nie możemy wjechać na skrzyżowanie, jeśli nie mamy możliwości opuszczenia go (np. zjazd jest blokowany przez jakiś inny pojazd) lub utrudniłoby to ruch pieszych,
- żółty – sygnalizacja świetlna zabrania wjazdu za sygnalizator, chyba że twój samochód musiałby gwałtownie wyhamować, stwarzając niebezpieczeństwo dla innych. Sygnał ten oznacza też, że zaraz będzie wyświetlony kolor czerwony.
Przeczytaj także: Czy tu wolno zawracać? Kierowcom wciąż mylą się te znaki i sygnalizatory
Kiedy można zawracać na skrzyżowaniu ze światłami?
W Polsce sygnalizacja świetlna ma dwie podstawowe odmiany: sygnały ogólne i kierunkowe. Te pierwsze to klasyczne koła o odpowiedniej barwie. Na skrzyżowaniu tego typu możemy zawrócić, jeśli nic innego nie zabrania wykonania takiego manewru. Zgodnie z zasadami na zielonym świetle mamy pierwszeństwo — jeśli skręcamy w lewo, jak zwykle musimy przepuścić pojazdy jadące prosto i na prawo.
Sygnalizatory kierunkowe, czyli bezkolizyjne to popularne „strzałki świetlne” określające kierunek, w który możemy skręcić i być pewni, że inni uczestnicy ruchu nie zajadą nam drogi w ramach zasady ograniczonego zaufania. Na skrzyżowaniu z takimi światłami możemy zawrócić tylko wtedy, gdy zapalona jest strzałka zezwalająca na zawrócenie — albo skierowana w lewo i w dół, albo w kształcie odwróconego U. Wielu kierowców nie wie, kiedy można zawracać na skrzyżowaniu ze światłami: nie wolno tego robić, gdy strzałka zezwala tylko na skręt w lewo. Wówczas mogłoby dojść do zderzenia z pojazdem z naszej prawej strony, skręcającym w swoje prawo. Na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej jest możliwe zawrócić, nawet gdy niebieskie znaki pozwalają tylko na zwrot w lewo.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCzy na zielonej strzałce w lewo można zawrócić? Sygnalizator S-3
Na zielonej strzałce w lewo na sygnalizatorze nie można zawracać. Przepisy pozwalają jechać w kierunku, który strzałka wskazuje. To oznacza, że na zielonej strzałce w lewo nie można zawracać. Można pojechać tylko w lewo.
Dlaczego nie wolno zawracać na zielonej strzałce w lewo?
Decyduje się na to wielu kierowców, przymykając oko i udając, że nie znają tego przepisu z prostego powodu. Często tak jest szybciej i wygodniej. Wydaje się, że zawrócenie w takim miejscu to nic złego. Ot drobne przewinienie. Jednak może dojść do poważniejszego zagrożenia.
Na skrzyżowaniu z sygnalizacją ruch może być tak ustawiony, że zawracając na zielonej strzałce znajdziemy się na kursie kolizyjnym z innymi kierowcami. Np. w tym samym czasie skręcający w prawo na zielonym kierowca nie spodziewa się, że ktoś może nagle wjechać na jego pas.
Niedawno opisywaliśmy historię pana Adama, który właśnie zawracał "na zielonej" i wjechał w prawidłowo jadącą Toyotę Yaris: Kierowca busa miał zaćmienie przy sygnalizatorze S-3. Jak wielu
Jaki jest mandat za zawracanie na skrzyżowaniu z sygnalizacją?
Za samo nieprawidłowe zawracanie mandat to kilkaset zł i kilka punktów karnych (zwykle to pięć pkt). Trudno określić jedną stawkę, ponieważ policjant ma spore pole do popisu. Jeśli zakwalifikuje nasze zachowanie jako spowodowanie zagrożenia, to może dorzucić kolejne 1000 zł i sześć punktów.
Kiedy można zawrócić na zielonej strzałce w lewo? Potrzebna jest jeszcze jedna
Żeby zawracanie na skrzyżowaniu z sygnalizatorem było prawnie możliwe, to muszą być dwie strzałki. I w lewo, w dół. Tak wygląda sygnalizator S-3, na którym można zawrócić.
Strzałki warunkowe — gdzie nie można zawracać?
Sygnalizatora kierunkowego nie należy mylić z tak zwaną strzałką kierunkową, znajdującą się obok. Najczęściej wskazują drogę w prawo, ale bywają też zielone strzałki kierunkowe w lewo. Ten sygnał zezwala na skręt we wskazaną drogę, nawet jeśli ogólna sygnalizacja świetlna tego zakazuje: musimy najpierw zatrzymać się przed wjazdem na skrzyżowanie. Sygnalizator kierunkowy pozwalający tylko na jazdę w lewo jest miejscem, gdzie nie można zawracać, ale osobna lewoskrętna strzałka kierunkowa daje nam możliwość zawrócenia z lewego, skrajnego pasa ruchu, o ile inne znaki lub linie tego nie uniemożliwiają.
Kiedy można zawrócić na sygnalizatorze ze strzałką warunkową w lewo?
Ten sygnalizator dość rzadko spotykany jest w wersji ze strzałką skierowaną w lewo, ale zdarza się. Tu można warunkowo zawracać. Przepisy mówią, że Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
Znak B-23 to "zakaz zawracania". Jeśli go nie ma, zawracanie jest dozwolone. Warunkiem jest zatrzymanie się przed sygnalizatorem i nie doprowadzenie do utrudnienia ruchu innym uczestnikom. Tak wygląda sygnalizator z zieloną strzałką w lewo, na którym można zawrócić, o ile oczywiście nie ma zakazu zawracania.
Sygnalizacja świetlna i zawracanie: podsumowanie
Powtórzmy więc sobie, gdzie nie można zawracać:
- tam, gdzie uniemożliwiają nam to znaki (np. zakaz zawracania, zakaz skrętu w lewo), linie ciągłe, albo powierzchnia wyłączona,
- gdy na sygnalizatorze kierunkowym znajduje się wyłącznie strzałka w lewo.
Te zasady są dość skomplikowane. Warto też mieć w pamięci, kiedy można zawrócić na skrzyżowaniu ze światłami:
- kiedy mamy zielone światło na sygnalizatorze ogólnym,
- jeśli kierunkowa sygnalizacja świetlna zawiera albo dwie strzałki: w lewo oraz na dół, albo jedną o kształcie odwróconego U,
- gdy zezwala nam na to strzałka kierunkowa w lewo i zatrzymamy się przed skrętem.
Możemy też zawrócić, gdy na skrzyżowaniu nie ma świateł, ale niebieska tabliczka lub znak poziomy zezwala na skręt w lewo, nawet gdy nie ma tam strzałki w dół. Warto pamiętać, gdzie nie można zawracać, bo mandaty za łamanie tych zasad bywają bardzo wysokie.