- By skorzystać z prawa do warunkowego skrętu, trzeba zatrzymać się przed sygnalizatorem
- Maksymalny mandat za minięcie sygnalizatora z zieloną strzałką wynosi 500 zł i 6 punktów karnych
Każdy może to zaobserwować sam: znakomita większość kierowców, którzy zbliżają się do sygnalizatora S-2 (sygnalizator świetlny z dołączonym najczęściej z prawej strony wyświetlaczem zielonej strzałki) co najwyżej zwalnia, ale najczęściej – jeśli warunki drogowe nie wymuszają zatrzymania – przejeżdża obok sygnalizatora z zieloną strzałką bez zatrzymania. Błąd!
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZielona strzałka — jak się zachować?
Przepis mówi wyraźnie: sygnał w kształcie zielonej strzałki, wyświetlający się jednocześnie z sygnałem czerwonym, pozwala na skręt w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, jednak pod warunkiem, że łącznie spełnione są dwa warunki:
- kierowca nie spowoduje utrudnień innym uczestnikom ruchu;
- zatrzyma się przed sygnalizatorem.
Zatrzymanie się przed sygnalizatorem nie znaczy więc, że wystarczy zwolnić. Zatrzymanie następuje wtedy, gdy koła się nie kręcą.
Warto wiedzieć, że zielona strzałka sygnalizatora S-2 może być "doklejona" również z lewej strony – i wówczas na tej samej zasadzie (trzeba ustąpić innym pierwszeństwa, zatrzymać się przed sygnalizatorem) pozwala na skręt w lewo, ale także na zawracanie na skrzyżowaniu, o ile nie zabrania tego znak "zakaz zawracania".
- Przeczytaj również: Nowe zasady na parkingach. Kierowcy tracą poczucie bezkarności
Sygnalizator S-2 a S-3
Od sygnalizatora S-2 należy odróżnić sygnalizator kierunkowy S-3, który wyświetla sygnały czerwone, żółte i zielone z kombinacją strzałek. Ten sygnalizator ma zupełnie inne znaczenie i wymaga innego zachowania od kierowcy. Przede wszystkim zielone światło na sygnalizatorze S-3 nie oznacza warunkowego pozwolenia na jazdę, lecz wręcz przeciwnie: oznacza, że podczas jazdy w wyznaczonym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Sygnalizator S-3 pozwala na jazdę wyłącznie w kierunkach wskazanych strzałkami, co oznacza, że jeśli świeci się zielone światło na sygnalizatorze S-3 ze strzałką w lewo, to wolno jechać tylko w lewo i nie wolno w tym miejscu zawracać. W tym przypadku to działa jak... zakaz zawracania. Z kolei sygnalizator S-3 ze strzałkami w lewo i w dół daje nam pewność, że w tym miejscu wolno zawracać.
Znaczenie sygnalizatorów świetlnych
Ogólne znaczenie sygnałów świetlnych:
- Zielony – zezwolenie na wjazd za sygnalizator. Sygnał zielony nie zezwala jednak na wjazd za sygnalizator, jeśli ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym i rowerzystom oraz wtedy, gdy z racji warunków ruchu niemożliwe jest opuszczenie skrzyżowania przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego.
- Żółty – zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie jest możliwe bezpieczne zatrzymanie. Sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony.
- Czerwony – zakaz wjazdu za sygnalizator.
- Czerwony i żółty jednocześnie – zakaz wjazdu za sygnalizator, za chwilę zapali się sygnał zielony.
Warto dodać, że wszystkie wymienione zasady dotyczą nie tylko kierowców samochodów, lecz także m.in. rowerzystów.
- Przeczytaj również: Od tej prędkości fotoradar "błyśnie". Znamy konkretne liczby
Mandaty za "zieloną strzałkę"
Kierowca może zostać ukarany mandatem w kilku przypadkach:
- kiedy wjedzie za sygnalizator z zieloną strzałką bez zatrzymania się,
- kiedy wjedzie za sygnalizator i nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu czy rowerzyście,
- kiedy strzałka zdąży zniknąć i wjedzie na czerwonym świetle.