Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Prawo > Zielona strzałka — zatrzymać się czy jechać?

Zielona strzałka — zatrzymać się czy jechać?

Według niektórych szacunków ponad 90 proc. kierowców, przejeżdżając obok sygnalizatora z zieloną strzałką, zachowuje się nieprawidłowo. Daje to policjantom pretekst do ukarania srogim mandatem, któremu towarzyszą punkty karne. Jak prawidłowo wykonać manewr skrętu na strzałce, aby uniknąć kary?

Zatrzymanie przed "zieloną strzałką" to obowiązek. Inaczej kierowcę czeka mandat
Zatrzymanie przed "zieloną strzałką" to obowiązek. Inaczej kierowcę czeka mandatŹródło: Auto Świat / Tomasz Gdaniec
  • By skorzystać z prawa do warunkowego skrętu, trzeba zatrzymać się przed sygnalizatorem
  • Maksymalny mandat za minięcie sygnalizatora z zieloną strzałką wynosi 500 zł i 6 punktów karnych

Każdy może to zaobserwować sam: znakomita większość kierowców, którzy zbliżają się do sygnalizatora S-2 (sygnalizator świetlny z dołączonym najczęściej z prawej strony wyświetlaczem zielonej strzałki) co najwyżej zwalnia, ale najczęściej – jeśli warunki drogowe nie wymuszają zatrzymania – przejeżdża obok sygnalizatora z zieloną strzałką bez zatrzymania. Błąd!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zielona strzałka — jak się zachować?

Przepis mówi wyraźnie: sygnał w kształcie zielonej strzałki, wyświetlający się jednocześnie z sygnałem czerwonym, pozwala na skręt w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, jednak pod warunkiem, że łącznie spełnione są dwa warunki:

  • kierowca nie spowoduje utrudnień innym uczestnikom ruchu;
  • zatrzyma się przed sygnalizatorem.

Zatrzymanie się przed sygnalizatorem nie znaczy więc, że wystarczy zwolnić. Zatrzymanie następuje wtedy, gdy koła się nie kręcą.

Sygnalizator S-2
Sygnalizator S-2Źródło: Auto Świat

Warto wiedzieć, że zielona strzałka sygnalizatora S-2 może być "doklejona" również z lewej strony – i wówczas na tej samej zasadzie (trzeba ustąpić innym pierwszeństwa, zatrzymać się przed sygnalizatorem) pozwala na skręt w lewo, ale także na zawracanie na skrzyżowaniu, o ile nie zabrania tego znak "zakaz zawracania".

Sygnalizator S-2 a S-3

Od sygnalizatora S-2 należy odróżnić sygnalizator kierunkowy S-3, który wyświetla sygnały czerwone, żółte i zielone z kombinacją strzałek. Ten sygnalizator ma zupełnie inne znaczenie i wymaga innego zachowania od kierowcy. Przede wszystkim zielone światło na sygnalizatorze S-3 nie oznacza warunkowego pozwolenia na jazdę, lecz wręcz przeciwnie: oznacza, że podczas jazdy w wyznaczonym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

Sygnalizator S-3
Sygnalizator S-3Źródło: Auto Świat

Sygnalizator S-3 pozwala na jazdę wyłącznie w kierunkach wskazanych strzałkami, co oznacza, że jeśli świeci się zielone światło na sygnalizatorze S-3 ze strzałką w lewo, to wolno jechać tylko w lewo i nie wolno w tym miejscu zawracać. W tym przypadku to działa jak... zakaz zawracania. Z kolei sygnalizator S-3 ze strzałkami w lewo i w dół daje nam pewność, że w tym miejscu wolno zawracać.

Znaczenie sygnalizatorów świetlnych

Ogólne znaczenie sygnałów świetlnych:

  • Zielony – zezwolenie na wjazd za sygnalizator. Sygnał zielony nie zezwala jednak na wjazd za sygnalizator, jeśli ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym i rowerzystom oraz wtedy, gdy z racji warunków ruchu niemożliwe jest opuszczenie skrzyżowania przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego.
  • Żółty – zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie jest możliwe bezpieczne zatrzymanie. Sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony.
  • Czerwony – zakaz wjazdu za sygnalizator.
  • Czerwony i żółty jednocześnie – zakaz wjazdu za sygnalizator, za chwilę zapali się sygnał zielony.

Warto dodać, że wszystkie wymienione zasady dotyczą nie tylko kierowców samochodów, lecz także m.in. rowerzystów.

Mandaty za "zieloną strzałkę"

Kierowca może zostać ukarany mandatem w kilku przypadkach:

  • kiedy wjedzie za sygnalizator z zieloną strzałką bez zatrzymania się,
  • kiedy wjedzie za sygnalizator i nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu czy rowerzyście,
  • kiedy strzałka zdąży zniknąć i wjedzie na czerwonym świetle.
Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków