- Jeśli zaparowane szyby w samochodzie wynikają z zawilgoconych dywaników, dobrym sposobem na pozbycie się wilgoci jest wykorzystanie tanie substancji higroskopijnej
- Szyby w aucie mogą pokrywać się parą wodną od wewnątrz także z powodu wadliwie działającego układu wentylacji
- Za problemy z obiegiem powietrza w samochodzie w 99 proc. przypadków odpowiada jeden element
Parowanie szyb zazwyczaj zaczyna doskwierać kierowcom jesienią i może trwać aż do wiosny, choć w skrajnych przypadkach szyby mogą pokrywać się parą wodną i od wewnątrz także gdy jest ciepło – wystarczy odrobina deszczu. Zazwyczaj przyczyną tej sytuacji jest jeden z dwóch typowych problemów.
Oto domowe sposoby na zaparowane szyby w samochodzie. Działają?
Jednym z powodów parowania szyb są mokre dywaniki – są mokre, bo w czasie deszczu wchodzimy do auta w mokrych butach, a zimą czasem wnosimy na butach śnieg do środka. W tym drugim przypadku śnieg się rozpuści, a potem może wielokrotnie zamarzać i znów się rozpuszczać, powodując problem z parowaniem szyb.
Dalsza część tekstu pod filmem:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW wielu poradnikach znajdziecie na to prosty sposób: wystarczy rozsypać w samochodzie koci żwirek, który jest substancją silnie higroskopijną, czyli chłonącą i wiążącą wodę. Potem wystarczy koci żwirek odkurzyć albo wymieść – i po sprawie.
Ale uwaga: nie każdy koci żwirek się do tego nadaje! NIektóre wypełniacze kuwet dla kotów wprawdzie chłoną ciecz i neutralizują zapachy, ale jednocześnie ulegają zbrylaniu, brudzą i na dywanikach auta mogą zrobić taki bałagan, że pożałujecie. Jeśli już chcecie spróbować triku ze żwirkiem dla kotów, koniecznie kupcie żwirek sylikonowy, który nie plami, nie zbryla się i łatwo go usunąć.
Bywa jednak, że to nie woda wchłonięta przez dywaniki odpowiada za parowanie szyb. W takim wypadku nie pomoże ani koci żwirek, ani żadne substancje nanoszone na szyby.
Wnętrze samochodu suche, a szyby parują. Co się dzieje?
Aby szyby samochodu były suche od środka, niezbędna jest stała wymiana powietrza i odpowiednie ustawienie układu wentylacji. Wbrew pozorom w sprawnym samochodzie ta wymiana powietrza jest bardzo intensywna. By system działał poprawnie i zapobiegał parowaniu szyb:
- klimatyzacja musi być włączona
- nie może być włączony wewnętrzny obieg powietrza
- siła nawiewu musi być regulowana przez tryb automatyczny albo być ustawiona manualnie na odpowiednio wysoki poziom
A jednak czasem to nie działa, w niektórych samochodach podatność na parowanie szyb zwiększa się z miesiąca na miesiąc, z tygodnia na tydzień, czasem do tego stopnia, że w czasie deszczu nie sposób jechać, tak bardzo zaparowanie szyb ogranicza nam widoczność.
Typową przyczyną takiego zjawiska jest kompletnie zużyty, zatkany filtr kabinowy.
Czy wymiana filtra kabinowego ograniczy parowanie szyb?
W zdecydowanej większości tak. Warto wiedzieć, że filtr kabinowy zatrzymuje mnóstwo cząsteczek znajdujących się w powietrzu zasysanym do wnętrza samochodu. To nie tylko pyłki roślin, lecz także owady, gałązki, liście, piasek, był drogowy, itp. To wszystko z czasem zaczyna gnić, tworząc wokół filtra skorupę skutecznie ograniczającą przepływ powietrza. Może nam się wydawać, że coś tam leci z kratek nawiewów, ale zwykle przepływ powietrza jest niewystarczający.
Co należy zrobić? Wymienić filtr kabinowy, który zwykle kosztuje kilkadziesiąt zł.
Jak często należy wymieniać filtr kabinowy w samochodzie?
To zależy, po pierwsze, od modelu samochodu, a po drugie, od warunków, w jakich jeździmy. W niektórych autach filtr kabinowy zabudowany jest w taki sposób, że jest on dość dobrze chroniony przynajmniej przed liśćmi i gałązkami, które spadają z drzew na nasz samochód. Jeśli dodatkowo poruszamy się wyłącznie po drogach asfaltowych i nie jeździmy regularnie w pobliżu placu budowy, to filtr kabinowy od biedy działa poprawnie nawet przez dwa lata. Zazwyczaj jednak najpóźniej po roku zaczyna on stawiać przepływającemu powietrzu wysoki opór i wypadałoby go wymienić.
Jeśli często jeździmy po drogach nieutwardzonych, filtr kabinowy wypada wymieniać częściej niż raz w roku. Warto wiedzieć, że jeśli jeździmy naszym samochodem w zapylonym środowisku, lepiej wybrać zwykły filtr papierowy niż filtr węglowy (dodatkowo pochłaniający zapachy). Jest tak dlatego, że filtr węglowy znacznie łatwiej ulega zatkaniu.
Czy można filtr kabinowy wymienić samodzielnie?
W większości samochodów tak – wymiana polega na ostrożnym wyjęciu zużytego filtra, odkurzeniu jego budowy, jeśli jest to niezbędne i zamontowaniu nowego filtra. Filtr kabinowy może być umieszczony pod nogami pasażera, w schowku na rękawiczki, itp. Żeby wymienić filtr kabinowy samodzielnie, musimy dowiedzieć się, gdzie jest od umieszczony w naszym samochodzie, pomoże w tym instrukcja obsługi auta albo ewentualnie filmik instruktażowy, jakich dużo jest w Internecie.
Są jednak samochody, w których można trafić na sporo utrudnień – albo trzeba zdemontować kilka elementów podszybia, albo np. konieczne jest odpięcie pedału gazu, żeby dostać się do obudowy filtra. Jeśli czujemy się z tym niepewnie, lepiej podjechać do warsztatu.