Rozpocznij quiz
Układ ABS w samochodzie ma za zadanie:
Poprawna odpowiedź: Ułatwić kierowcy utrzymanie kierunku jazdy podczas hamowania na śliskiej nawierzchni
Podczas hamowania na nawierzchni o nierównomiernej przyczepności, np. gdy koła jednego boku auta jadą po asfalcie, a inne po lodzie, układ ABS zapobiega niekontrolowanemu obróceniu się pojazdu podczas hamowania. W takiej sytuacji ABS automatycznie zmniejsza siłę hamowania kół, które mają większą przyczepność. W specyficznych warunkach, np. na śniegu, ABS może nieznacznie wydłużyć drogę hamowania, niemniej korzyści ze stosowania tego układu dla bezpieczeństwa jazdy jest zdecydowanie więcej niż strat.
Pierwsza świeca zapłonowa powstała:
Poprawna odpowiedź: w 1901 roku
Pierwszą działającą świecę zapłonową zbudował w 1901 roku Robert Bosch. Rok później opatentował ten wynalazek. Na początku XX wieku świeca zapłonowa umożliwiła rozwój silników spalinowych. Świece zapłonowe są stosowane do dziś w każdym silniku zasilanym benzyną.
System ESP w samochodzie:
Poprawna odpowiedź: ułatwia utrzymanie wybranego toru jazdy, automatycznie hamując poszczególnymi kołami samochodu i zmniejszając, w razie potrzeby, moc silnika.
System ESP, wykorzystując szereg czujników zamontowanych w samochodzie, ocenia zamierzenia kierowcy i w sytuacji, gdy samochód wpada w poślizg, stabilizuje go, uruchamiając hamulce poszczególnych kół, a także zmniejszając moc silnika. System ten montowany jest obowiązkowo we wszystkich samochodach osobowych sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej od 2011 roku. Po raz pierwszy ESP zastosowano seryjnie w Mercedesie S 600 Coupe w 1995 roku – dostawcą tego systemu był Bosch.
Autoryzowana przez SAE skala opisująca stopień zautomatyzowania pojazdów mówi o 5 poziomach, gdzie poziom piąty oznacza pojazd całkowicie autonomiczny, zdolny do jazdy bez kierowcy w każdych warunkach i na każdej drodze przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Czy tego typu pojazdy jeżdżą już po drogach w jakimkolwiek państwie na świecie?
Poprawna odpowiedź: Nie
Producenci części i oprogramowania służących do produkcji zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, a także firmy pracujące nad projektami pojazdów autonomicznych, są blisko stworzenia pojazdów autonomicznych na poziomie czwartym – czyli takich, które są zdolne do jazdy bez kierowcy na pewnym, ograniczonym terytorium albo w wybranych warunkach – np. mogą jeździć po wybranym mieście i np. wyłącznie przy sprzyjającej pogodzie. Nie ma jeszcze prototypów pojazdów autonomicznych zgodnych z poziomem 5 SAE, czyli mogących jechać bez kierowcy w dowolne miejsce i w dowolnych warunkach. Obecnie nie wiadomo nawet, kiedy taki pojazd mógłby powstać, nie ma też uregulowań prawnych pozwalających na eksploatację takich pojazdów.
Jaki objaw może sugerować zużycie filtra kabinowego?
Poprawna odpowiedź: Pojawia się problem z zaparowaniem szyb
Zaparowanie szyb, które pojawia się często i trudno się go pozbyć, to typowy objaw zatkania filtra kabinowego – zużyty filtr ogranicza cyrkulację powietrza we wnętrzu auta. Inny typowy objaw zużycia filtra to nieprzyjemny zapach wydobywający się z kratek nawiewu. Firma Bosch zaleca wymianę filtra kabinowego nie rzadziej niż co 15 tys. km lub co rok w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Wraz ze spadkiem temperatury poniżej 20 stopni Celsjusza pojemność akumulatora rozruchowego w samochodzie:
Poprawna odpowiedź: Maleje
Optymalna temperatura pracy akumulatora w aucie to ok. 20 stopni Celsjusza. Już przy temp. Na poziomie 0 stopni C. pojemność akumulatora spada do ok. 80 proc. wartości znamionowej, przy -10 st. C do 70 proc., a przy -25 st. C do ok. 60 proc. To jedna z podstawowych przyczyn problemów z rozruchem w zimowych warunkach spowodowanych przez niesprawność akumulatora. Gdy obniżona przez niską temperaturę pojemność akumulatora nałoży się na jego częściowe zużycie, zaczyna brakować prądu.
Czy w czasie awaryjnego, silnego hamowania samochodem wyposażonym w układ ESP możliwe jest skręcanie?
Poprawna odpowiedź: Tak
Możliwe jest skręcanie także podczas awaryjnego hamowania samochodem wyposażonym w sam ABS (bez ABS-u, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni, nie jest to możliwe, ponieważ łatwo dochodzi do zablokowania kół – koła, które się nie kręcą, nie nadają autu kierunku jazdy). Podczas awaryjnego hamowania należy jednak unikać gwałtownych manewrów, ponieważ utratę przyczepności może spowodować nie tylko hamowanie, lecz także gwałtowny skręt koła. Najlepiej jest nie doprowadzać do sytuacji, w której jednocześnie potrzebne jest i hamowanie, i skręcanie.
Pierwsze seryjne elektryczne wycieraczki w samochodach weszły do produkcji:
Poprawna odpowiedź: w latach 20. XX wieku
Pierwsze działające wycieraczki samochodowe opatentowano w 1903 roku. Początkowo wycieraczki napędzane były podciśnieniem generowanym przez gaźnik, ich prędkość pracy uzależniona była od obciążenia silnika. W 1926 roku Bosch zaprezentował wycieraczki napędzane małym silnikiem elektrycznym, które działały niezależnie od prędkości obrotowej silnika.
Realna trwałość żarówki halogenowej w reflektorze auta to:
Poprawna odpowiedź: kilkaset godzin pracy
Trwałość żarówek w reflektorach zależy od ich typu (H1, H4, H7, i in.), jednak w praktyce rzadko sięga tysiąca godzin. Przykładowo żarówka H7 – ze względu na wartość napięcia i jego typowe wahania często zużywa się już po 200-300 godzinach pracy w samochodzie. Bosch radzi: żarówki w reflektorach warto wymieniać parami – zazwyczaj po przepaleniu się jednej wkrótce i tak psuje się druga. Aby zapewnić sobie optymalne oświetlenie, po wymianie żarówek należy w warsztacie skorygować ustawienie reflektorów.
Na drogę zatrzymania samochodu składa się droga hamowania i czas reakcji kierowcy. Podczas jazdy po autostradzie z prędkością 120 km/h w ciągu sekundy pojazd pokonuje:
Poprawna odpowiedź: 33,3 metra
To łatwo obliczyć: przy prędkości 120 km/h samochód pokonuje 120 000 metrów w ciągu 3600 sekund, wynik dzielenia to 33,33 m. Dużo, prawda? Stąd obowiązek zachowania, podczas jazdy po autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, minimalnego odstępu według zasady: minimalna odległość to „pół licznika”. Gdy jedziemy 140 km/h, mamy zachować odstęp 70 m, przy 120 km/h – 60 m, itd. Taka odległość daje nam czas na reakcję, a także bierze pod uwagę potencjalną przewagę poprzedzającego pojazdu w skuteczności hamowania. Skuteczność hamowania zależy od hamulców, opon, masy pojazdu, doświadczenia kierowcy i in.