Nowa propozycja firmy Vialle może narobić dużego zamieszania na rynku instalacji LPG. Co prawda nie można jej wykorzystać w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, ale będzie poważną konkurencją dla popularnych instalacji wtrysku gazu w fazie lotnej.

Do tej pory instalacje LPG z wtryskiem w fazie ciekłej stanowiły margines sprzedaży ze względu na wysoką cenę – instalację gazową z sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie lotnej (tzw. IV generacja) można zamontować do większości aut za około 2,5 tys. zł. Tymczasem rozwiązanie z wtryskiem gazu w fazie ciekłej do niedawna kosztowało minimum 8,5 tys. zł. Teraz to się zmieni.

Nowa instalacja Vialle LiquidSi będzie tańsza o połowę. Cena sugerowana przez jej importera to 4,5 tys. zł, ale niektórzy dystrybutorzy tak obniżyli marżę, że pojawiły się już propozycje montażu tego systemu za nieco ponad 4 tys. zł!

Teraz tańsza o połowę

To nadal niemal dwukrotnie więcej, niż kosztują popularne instalacje LPG. Warto jednak wziąć pod uwagę korzyści wynikające z wyboru wtrysku w fazie ciekłej. Przede wszystkim niewyczuwalna jest różnica pomiędzy pracą silnika na gazie i na benzynie, a ponadto zminimalizowane zostały ujemne skutki pracy na gazie, takie jak negatywne oddziaływanie na zawory.

Dzięki temu instalację LiquidSi można zamontować również w autach, których silniki do tej pory nie tolerowały pracy na LPG, np. w Fordach czy markach japońskich. W nowej instalacji paliwo LPG wtryskiwane jest bezpośrednio do kolektora dolotowego, gdzie gaz się rozpręża, a jednocześnie schładza powietrze i zawory ssące.

Ponadto w nowej instalacji jest mniej podzespołów, które w przyszłości mogłyby się zepsuć. Nie ma parownika ani dodatkowych przewodów zapewniających mu chłodzenie. Były to elementy kłopotliwe – parownik po 40-50 tys. km należało wymienić, a nieoryginalne przewody wodne często pękały. Instalacja LiquidSi powstała m.in. dzięki wykorzystaniu tańszych podzespołów, ale firma Vialle nadal gwarantuje ich wysoką jakość i trwałość.

Skąd wzięła się niższa cena?

  • Najwięcej oszczędności przyniosło zastosowanie nowej, tańszej pompy. Zmieniono jej dostawcę, ale też konstrukcję. Dotychczasowa pompa membranowa kosztowała aż 3 tys. zł (miała wbudowaną przetwornicę napięcia). Nowa pompa łopatkowa pracuje na jednym stałym napięciu i kosztuje tylko około 1 tys. zł.Nowa pompa wraz z wielozaworem pasuje do standardowych zbiorników – wcześniej jej wymiary wymagały stosowania specjalnych, niemal trzykrotnie droższych zbiorników LPG. Wykorzystano tańszy komputer sterujący instalacją LPG, pochodzący od poddostawcy z Łotwy. Instalacja LiquidSi ma uniwersalną, modułową konstrukcję pozwalającą na jej wykorzystanie w niemal wszystkich autach z silnikami benzynowymi. Zamienność podzespołów pozwala obniżyć liczbę części, jaką każdy warsztat musi mieć w magazynie – to również wpłynęło na niższy koszt instalacji.

Jak działa instalacja LiquidSi?

Zarówno konstrukcja, jak i zasada działania instalacji LiquidSi są znacznie uproszczone w stosunku do instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej. Gaz w fazie ciekłej tłoczony jest przez pompę znajdującą się w zbiorniku LPG (zintegrowaną z wielozaworem) do wtryskiwaczy zamontowanych w kolektorze dolotowym silnika.

Pracę wtryskiwaczy LPG nadzoruje bezpośrednio sterownik benzynowy (sterownik LPG jest tylko pośrednikiem), dzięki czemu może on w każdej chwili reagować np. na złą jakość paliwa czy niewłaściwy skład spalin. Dla użytkownika wynika z tego wiele zalet. Przede wszystkim silnik na benzynie i na LPG pracuje tak samo, nie ma ubytku mocy ani pogorszenia kultury.

Ponadto rozprężanie się gazu dopiero w kanale dolotowym ma zbawienny wpływ na trwałość zaworów – są one schładzane i smarowane zawartymi w nim dodatkami. Instalacja LiquidSi praktycznie jest bezobsługowa – nie wymaga wymiany filtrów, a jej wtryskiwacze mają trwałość benzynowych.