Auto Świat Porady Wtrysk gazu w fazie ciekłej już za 4,5 tys. zł

Wtrysk gazu w fazie ciekłej już za 4,5 tys. zł

Na rynek wchodzi nowa instalacja wtrysku gazu w fazie ciekłej w bardzo korzystnej cenie – Vialle LiquidSi. Sprawdźmy, jakie ma atuty i czym różni się od popularnych instalacji gazowych.

LPG
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
LPG

Nowa propozycja firmy Vialle może narobić dużego zamieszania na rynku instalacji LPG. Co prawda nie można jej wykorzystać w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, ale będzie poważną konkurencją dla popularnych instalacji wtrysku gazu w fazie lotnej.

Do tej pory instalacje LPG z wtryskiem w fazie ciekłej stanowiły margines sprzedaży ze względu na wysoką cenę – instalację gazową z sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie lotnej (tzw. IV generacja) można zamontować do większości aut za około 2,5 tys. zł. Tymczasem rozwiązanie z wtryskiem gazu w fazie ciekłej do niedawna kosztowało minimum 8,5 tys. zł. Teraz to się zmieni.

Nowa instalacja Vialle LiquidSi będzie tańsza o połowę. Cena sugerowana przez jej importera to 4,5 tys. zł, ale niektórzy dystrybutorzy tak obniżyli marżę, że pojawiły się już propozycje montażu tego systemu za nieco ponad 4 tys. zł!

Teraz tańsza o połowę

To nadal niemal dwukrotnie więcej, niż kosztują popularne instalacje LPG. Warto jednak wziąć pod uwagę korzyści wynikające z wyboru wtrysku w fazie ciekłej. Przede wszystkim niewyczuwalna jest różnica pomiędzy pracą silnika na gazie i na benzynie, a ponadto zminimalizowane zostały ujemne skutki pracy na gazie, takie jak negatywne oddziaływanie na zawory.

Dzięki temu instalację LiquidSi można zamontować również w autach, których silniki do tej pory nie tolerowały pracy na LPG, np. w Fordach czy markach japońskich. W nowej instalacji paliwo LPG wtryskiwane jest bezpośrednio do kolektora dolotowego, gdzie gaz się rozpręża, a jednocześnie schładza powietrze i zawory ssące.

Ponadto w nowej instalacji jest mniej podzespołów, które w przyszłości mogłyby się zepsuć. Nie ma parownika ani dodatkowych przewodów zapewniających mu chłodzenie. Były to elementy kłopotliwe – parownik po 40-50 tys. km należało wymienić, a nieoryginalne przewody wodne często pękały. Instalacja LiquidSi powstała m.in. dzięki wykorzystaniu tańszych podzespołów, ale firma Vialle nadal gwarantuje ich wysoką jakość i trwałość.

Skąd wzięła się niższa cena?

  • Najwięcej oszczędności przyniosło zastosowanie nowej, tańszej pompy. Zmieniono jej dostawcę, ale też konstrukcję. Dotychczasowa pompa membranowa kosztowała aż 3 tys. zł (miała wbudowaną przetwornicę napięcia). Nowa pompa łopatkowa pracuje na jednym stałym napięciu i kosztuje tylko około 1 tys. zł.Nowa pompa wraz z wielozaworem pasuje do standardowych zbiorników – wcześniej jej wymiary wymagały stosowania specjalnych, niemal trzykrotnie droższych zbiorników LPG. Wykorzystano tańszy komputer sterujący instalacją LPG, pochodzący od poddostawcy z Łotwy. Instalacja LiquidSi ma uniwersalną, modułową konstrukcję pozwalającą na jej wykorzystanie w niemal wszystkich autach z silnikami benzynowymi. Zamienność podzespołów pozwala obniżyć liczbę części, jaką każdy warsztat musi mieć w magazynie – to również wpłynęło na niższy koszt instalacji.

Jak działa instalacja LiquidSi?

Zarówno konstrukcja, jak i zasada działania instalacji LiquidSi są znacznie uproszczone w stosunku do instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej. Gaz w fazie ciekłej tłoczony jest przez pompę znajdującą się w zbiorniku LPG (zintegrowaną z wielozaworem) do wtryskiwaczy zamontowanych w kolektorze dolotowym silnika.

Pracę wtryskiwaczy LPG nadzoruje bezpośrednio sterownik benzynowy (sterownik LPG jest tylko pośrednikiem), dzięki czemu może on w każdej chwili reagować np. na złą jakość paliwa czy niewłaściwy skład spalin. Dla użytkownika wynika z tego wiele zalet. Przede wszystkim silnik na benzynie i na LPG pracuje tak samo, nie ma ubytku mocy ani pogorszenia kultury.

Ponadto rozprężanie się gazu dopiero w kanale dolotowym ma zbawienny wpływ na trwałość zaworów – są one schładzane i smarowane zawartymi w nim dodatkami. Instalacja LiquidSi praktycznie jest bezobsługowa – nie wymaga wymiany filtrów, a jej wtryskiwacze mają trwałość benzynowych.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków