Wybierając konkretny model, decydujemy się na równie konkretny pakiet przeróżnych opłat z nim związanych. Jest to bardzo ważne, bo koszty użytkowania samochodu firma będzie ponosić przez kilka lat, a na rzeczywisty koszt wykorzystywania auta w przedsiębiorstwie składa się wiele elementów. Sumując je wszystkie można się przekonać, że na pozornie najtańsze auto (o najniższej cenie zakupu) w ciągu trzech czy pięciu lat wcale nie wydamy najmniej.

W najbliższym czasie, kolejno będziemy prezentować kilka najpopularniejszych modeli z jednego segmentu, w zbliżonej cenie i będziemy podawać ich prawdziwe koszty posiadania (PKP). Tym razem przybliżymy, co się na nie składa.

Co to jest PKP

Załóżmy, że stoimy przed decyzją kupna do firmy nowego samochodu od dealera w Polsce. Wybraliśmy spośród dziesięciu modeli dwa i nie wiemy, na który z nich się zdecydować. Oba samochody są w zbliżonej cenie, posiadają podobne silniki, identyczne wyposażenie, w obu czujemy się bardzo dobrze. Jednak intuicja podpowiada nam, że jest między nimi znaczna różnica, choć na pierwszy rzut oka tego nie widać. Często o takim wyborze decydują pieniądze (zaoszczędzone). Dlatego wprowadzamy PKP, narzędzie które pozwoli odsłonić wszystkie ukryte koszty użytkowania i posiadania auta.

Poniżej prezentujemy osiem, naszym zdaniem najważniejszych, składników wpływających na prawdziwy koszt posiadania samochodu (PKP), dla których różnica w zależności od sposobu użytkowania pojazdu może się wahać w granicach, plus-minus 15%. Na tej podstawie, wybierając auto do swojej firmy, będą Państwo wiedzieli, na jaką kwotę co roku trzeba się przygotować. Z pewnością pozwoli to precyzyjniej zaplanować przyszły budżet firmy. PKP będzie obliczane dla okresów od 1 roku do 5 lat.

Co wchodzi w skład PKP

Elementami składowymi PKP auta są: deprecjacja, ubezpieczenie, podatki i opłaty, finansowanie, paliwo, utrzymanie, naprawy oraz cena zakupu auta.

- to utrata wartości samochodu. W naszych wyliczeniach przyjęliśmy, że auto rocznie pokonuje średnio 30 tys. km. Dane o wartości rezydualnej, czyli wartości, jaką otrzymamy przy jego odsprzedaży po określonym czasie eksploatacji, zaczerpnięte będą z firmy specjalizującej się w wycenie używanych aut - EurotaxGlass’s Polska. Na podstawie tych danych będziemy mogli wyliczyć, ile z roku na rok poszczególne auta tracą na wartości.

Ubezpieczenie - na tę kategorię składają się koszty ubezpieczeń komunikacyjnych: OC, autocasco, NNW, Zielonej Karty oraz assistance. Będą one liczone na podstawie pakietu ubezpieczeniowego, jaki proponuje nasz największy ubezpieczyciel - PZU. W naszych założeniach przyjęliśmy, że użytkownik auta mieszka w Warszawie, jest w wieku 28-30 lat, posiada prawo jazdy dłużej niż 2 lata i przez ostatnie 4 lata może pochwalić się bezszkodową jazdą.

Podatki i opłaty - w tej kategorii będziemy podawali m.in., ile zapłacimy podatku VAT przy kupnie danego samochodu. Trzeba zaznaczyć, że w niektórych przypadkach nie zapłacimy go wcale (np. przy zakupie aut dostawczych, pikapów). Poza tym do kosztów będziemy wliczali opłaty związane z rejestracją nowego pojazdu, aktualnie one wynoszą 180 zł (dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, książka pojazdu).

Finansowanie - ten element kosztu podzieliliśmy na dwie składowe: koszty kredytu i koszty leasingu operacyjnego z opcją wykupu. Na koszt ten będą się wliczały opłaty, marże i prowizje banku i firmy leasingowej, które będziemy musieli zapłacić, decydując się na jedną z tych form finansowania. W zestawieniu nie ujęliśmy wynajmu długoterminowego, gdyż z samej definicji wynajmu wynika, że nie my jesteśmy posiadaczem takiego auta, tylko firma, od której wynajmujemy.

Paliwo - to jeden z największych kosztów użytkowania pojazdu. Będzie on liczony na podstawie iloczynu średniej ceny paliwa z ostatniego miesiąca oraz średniego spalania na 100 km według danych producenta. Do średniego spalania producenta dodamy 15%, gdyż z naszego doświadczenia przetestowanych ponad 100 aut, wynika że o tyle średnio więcej samochód spala w trakcie jazdy. Przypomnijmy, że w naszym przykładzie auto przejeżdża 30 tys. km rocznie i dla takiej wartości będzie przeliczany koszt paliwa.

Utrzymanie - w skład tego kosztu będą wchodziły dwa elementy: zaplanowane i niezaplanowane wydatki. Wydatki zaplanowane to te, które ponosimy raz, ale na stałe, oraz te, które w ciągu roku ponosimy kilkakrotnie w związku z użytkowaniem auta. W pierwszym przypadku jest to przede wszystkim zakup opon zimowych oraz np. alarmu i mechanicznej blokady skrzyni biegów, niezbędnych przy ubezpieczeniu AC. W drugim przypadku będą to koszty przeglądów gwarancyjnych, wymiana opon na zimowe/letnie, zakup płynu do spryskiwaczy, skrobaczki, apteczki, kamizelki odblaskowej, koszt myjni raz w miesiącu i raz na dwa miesiące sprzątanie całego auta.

Wydatki niezaplanowane to takie, z którymi najczęściej mamy do czynienia w związku z bieżącą konserwacją auta, chodzi tu m.in. o wymianę żarówek, akumulatora, tarcz hamulcowych, itp.

Naprawy - tutaj ujęte zostaną wszystkie szacowane naprawy, po okresie gwarancyjnym lub te, których gwarancja nie obejmuje, a które według zaleceń producenta trzeba będzie przeprowadzić, żeby auto funkcjonowało prawidłowo. W niektórych przypadkach (w tych koncernach, które taki pakiet oferują) będzie to cena wykupu przedłużonej gwarancji, a w niektórych nie będzie takiego kosztu - np. gdy producent daje fabryczną gwarancję na silnik i podzespoły na 5 lat.

Cena netto - jest to oficjalna cena netto producenta nowego auta, nieuwzględniająca żadnych rabatów ani promocji. W cenie tej uwzględniony będzie natomiast koszt przygotowania i wydania pojazdu przez dealera, a także wszystkie elementy wyposażenia, które powinny znaleźć się w nowym aucie, a nie zawsze są, np. gumowe dywaniki.

Już za miesiąc przedstawimy prawdziwy koszt posiadania (PKP) pięciu najpopularniejszych modeli z segmentu mini: Fiata Pandy, Chevroleta Sparka, Toyoty Aygo, Kii Picanto i Citroëna C1.