Cadillac Fleetwood Special 355D został w ciągu 8 miesięcy gruntownie odbudowany w poznańskiej firmie Classic Cars Pawła Sławińskiego. Wcześniej przez wiele lat był mocno zdezelowanym eksponatem w Muzeum Techniki.
A oto w skrócie niezmiernie ciekawa historia tego samochodu. Cadillac dla Marszałka Józefa Piłsudskiego został zamówiony w USA w 1934 roku. Auto dla specjalnego pasażera miało specjalne wyposażenie – dach podwyższono, aby Marszałek mógł wygodnie wsiadać i wysiadać. Zamontowano kuloodporne szyby o grubości 2,5 cm oraz pancerne płyty metalowe w drzwiach oraz z tyłu auta.
Cadillac Marszałka miał też podwójny bak, podwójny zbiornik oleju, dwa akumulatory, syrenę i inne dodatki zwiększające komfort jazdy i bezpieczeństwo.
Cadillac ważył 3,5 tomy i osiągał prędkość ok. 100 km/h.
Z Ameryki gotowy Cadillac Marszałka wypłynął statkiem na początku listopada 1934 roku i następnie trafił do Kopenhagi, a potem do Gdynii. Z Gdynii do Warszawy dojechał już na kołach.
Przekazanie Cadillaca Marszałkowi nastąpiło w marcu 1935 roku – odbyło się to na dziedzińcu Generalnego Inspektoratu Sił Zbrojnych w Alejach Ujazdowskich (bardzo blisko Belwederu, gdzie mieszkał Piłsudski).
Marszałek Piłsudski widząc dużą czarną limuzynę miał powiedzieć: a co to, trumnę mi tu zamówiliście.
Czy Piłsudski korzystał z nowego luksusowego Cadillaca? Wiosną 1935 roku był już bardzo ciężko chory, poruszał się z trudem i rzadko opuszczał Belweder (zmarł 12 maja 1935 roku).
Dr Jan Tarczyński – historyk motoryzacji – twierdzi, że Piłsudski miał okazję kilka razy skorzystać z nowego samochodu, np. podróżował nim do Sulejówka – nie zachowały się jednak żadne zdjęcia, a dokumentacja GISZ-u zaginęła.
Po śmierci Marszałka 12 maja 1935 roku Cadillac pozostał w dyspozycji jego żony – używała go jeszcze przez 2 lata. W 1937 roku auto zostało przekazane do dyspozycji Marszałka Śmigłego-Rydza.
We wrześniu 1939 roku, po ataku Rosjan od wschodu, 17 września razem z kolumną aut naczelnego wodza Cadillac trafił do Rumunii, gdzie przetrwał II wojnę światową.
Na przełomie lat 1946/47 Cadillac wrócił do Polski i do 1956 roku używany był w Ministerstwie Bezpieczeństwa Publicznego. Po 10 latach – już jako wyeksploatowany wrak trafił naprzód do składnicy muzealnej we Wrocławiu, a w 1965 roku do Muzeum Techniki.
W Muzeum Techniki Cadillac Piłsudskiego występował jako... auto po prezydencie Ignacym Mościckim – być może ten kamuflaż uchronił je przed ostateczną dewastacją.
Idea odbudowy Cadillaca Marszałka Piłsudskiego pojawiła się w 2013 r. z inicjatywy prezydenta Bronisława Kaomorowskiego. Powstał zespół, który opracował dokumentację odbudowy auta, wybrano też specjalistyczny warsztat oraz zakupiono taki sam model Cadillaca – jako „dawcę organów".
Całość prac związanych z odbudową Cadillaca sfinansowała Fundacja PZU. Ile kosztowała odbudowa? Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że koszty dokumentacji, zakupu auta-dawcy, odbudowy auta w poznańskim warsztacie wyniosły ok. milion złotych.
Odbudowany Cadillac pierwszą oficjalną podróż z Belwederu do Pałacu Prezydenckiego przy Krakowskim Przedmieściu odbył 7 listopada 2014 r. 11 listopada, w Święto Niepodległości, weźmie udział w uroczystej paradzie Alejami Ujazdowskimi do Belwederu.
Prezydent Komorowski zapowiedział, że Cadillac Marszałka będzie garażował w specjalnym przeszklonym pawilonie w pobliżu Belwederu, na terenie Parku Łazienkowskiego.
Czy prezydent Komorowski będzie korzystał z Cadillaca Marszałka Piłsudskiego? Na pewno nie na codzień, gdyż Cadillac nie spełnia współczesnych wymogów związanych z bezpieczeństwem Głowy Państwa.
Poza tym samochód z Prezydentem może prowadzić tylko oficer Biura Ochrony Rządu – aby do tego doszło należałoby przeszkolić BOR-owca w prowadzeniu przedwojennego auta, gdyż wymaga to specjalnych umiejętności.
Galeria zdjęć
Przedwojenne zdjęcie Cadillaca przed Belwederem
Odsłonięcie odbudowanego Cadillaca przed Belwederem
Prezydent Bronisław Komorowski przy odbudowanym Cadillacu
Prezydent Bronisław Komorowski przy odbudowanym Cadillacu
Odbudowa Cadillaca Piłsudskiego trwała 8 miesięcy
Cadillac na dziedzińcu Pałacu Belwederskiego
Cadillac na dziedzińcu Pałacu Belwederskiego
Cadillac na dziedzińcu Pałacu Belwederskiego
Odjazd Cadillaca z Belwederu do Pałacu Prezydenckiego na Krakowskim Przedmieściu
Odjazd Cadillaca z Belwederu do Pałacu Prezydenckiego na Krakowskim Przedmieściu