W Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów podpisano umowę z generalnym wykonawcą największej drogowej inwestycji w Tychach ostatnich lat.

Miesiąc temu Polimex-Mostostal wygrał przetarg na realizację inwestycji. Firma zobowiązała się, że przebuduje 6,4-km odcinek "jedynki" za 149,8 mln zł. Nie można było jednak od razu podpisać umowy z wykonawcą, gdyż dokumentacja przetargowa musiała trafić do Urzędu Zamówień Publicznych, który sprawdza duże inwestycje współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

"Prezes Urzędu Zamówień Publicznych nie zgłosił żadnych zastrzeżeń do projektu, dlatego mogliśmy niezwłocznie przystąpić do podpisania umowy" - powiedział zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach Arkadiusz Bąk.

Spółka ma teraz trzy miesiące na przygotowanie harmonogramu prac, pierwsze przygotowawcze - wytyczenie gruntów, karczowanie czy budowa podpór pod ekrany dźwiękochłonne - powinny się rozpocząć we wrześniu. Zaś przebudowa drogi ruszy wiosną przyszłego roku.

"Zdajemy sobie sprawę, że będą duże utrudnienia w ruchu, ale przebudowa +jedynki+ jest koniecznością, już teraz droga jest przeciążona, a za pięć lat ruch na tym odcinku zwiększy się trzykrotnie. Zrobimy wszystko, by w czasie remontu ułatwić mieszkańcom przejazd przez miasto" - zapewnił prezydent Tychów Andrzej Dziuba.

Na czas remontu zostaną wyznaczone objazdy, sam odcinek DK1 nie zostanie zamknięty - w czasie prac ruch będzie się odbywał jedną nitką, po jednym pasie w każdym kierunku. Prace potrwają do końca 2013 r.

Projekt przewiduje budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego oraz budowę trzech podziemnych przejść dla pieszych przy ulicach: Targiela, Edukacji i Przemysłowej.

Najbardziej zmieni się skrzyżowanie ul. Beskidzkiej (DK1) z Aleją Niepodległości. Powstanie tam dwupoziomowe skrzyżowanie - górą ma się odbywać ruch tranzytowy, dołem - wjazd do miasta. Teraz jest tam zwykłe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną i w godzinach szczytu tworzą się gigantyczne korki.

85 proc. kosztów inwestycji pokryje UE.