Wyróżniony produkt to prototyp reflektora z zastosowaniem diod (LED), który po raz pierwszy pokazany został opinii publicznej w marcu br. Międzynarodowe jury wybrało ofertę firmy Hella spośród 87 przedstawionych do konkursu propozycji.

Wyrób Helli opracowany został we współpracy z Volkswagenem na bazie reflektora do Golfa 5. Prototyp wykonano w całości w przyszłościowej technologii LED, zarówno światła mijania, drogowe, kierunkowskazy, jak i światła do jazdy dziennej. W konstrukcji przeznaczonej do zainstalowania w aucie użyto pojedynczych diod, jak również ich specjalnie pogrupowanych wiązek. Diody wykorzystane jako źródło światła umożliwiają stworzenie reflektorów w całkiem nowych formach i układach.

Konstruktorzy prototypu, realizując swój pomysł, mieli również na myśli wykonanie reflektorów o znacznie dłuższej żywotności niż stosowane dzisiaj, a także o zmniejszonej do minimum awaryjności. W teście porównawczym strumienia świetlnego świateł pozycyjnych nagrodzony reflektor uzyskał wynik 1000 lm (lumenów), podobnie jak reflektor ksenonowy.

Urządzenie będzie instalowane w samochodach seryjnych najprawdopodobniej od roku 2008. Zgodnie z obowiązującą za oceanem normą SAE, w Stanach Zjednoczonych już dzisiaj dopuszczane są do ruchu auta wyposażone w reflektory, których główne światła wykonane zostały w technologii LED. W krajach UE takie rozwiązanie oczekiwane jest za trzy lata. Na razie dopuszczalne są konstrukcje diodowe w kierunkowskazach, światłach do jazdy dziennej i pozycyjnych.

Po raz pierwszy w samochodach seryjnych zastosowano białe diody świetlne w reflektorach Audi A8 W12 w roku 2003. Chodziło wówczas o światła pozycyjne i do jazdy dziennej.