Efekty dla alergików są jasne: katar, kaszel, łzawiące oczy - a akurat za kierownicą takie objawy mogą powodować niebezpieczne sytuacje. Parownik i filtr kabinowy układu klimatyzacji mogą być idealną pożywką dla niebezpiecznych i alergennych mikroorganizmów - i właśnie dlatego konieczne jest regularne serwisowanie tego układu.

Regularne dezynfekowanie parownika likwiduje zagrożenie nieprzyjemnymi, wywoływanymi przez bakterie woniami i zapobiega reakcjom alergicznym. Filtr kabinowy powinien być wymieniany podczas przeglądów, najpóźniej co 15.000 km lub raz na rok. Wraz z zasysanym powietrzem dostają się do niego m.in. kurz, pyłki i sadza. Czysty filtr ogranicza rozprzestrzenianie się tych zanieczyszczeń, zapobiega ryzyku parowania szyb, a także możliwości uszkodzenia silnika dmuchawy. Odkładające się zanieczyszczenia powodują mechaniczne obciążenie silnika, co może doprowadzić do konieczności drogich napraw.

Aby zapewnić sobie trwałe i bezusterkowe funkcjonowanie klimatyzacji, kluczowe jej składniki - sprężarka, skraplacz, parownik i zawór rozprężny - muszą być regularnie kontrolowane przez specjalistyczny warsztat. Ponieważ układ ten pracuje pod wysokim ciśnieniem, jego elementy poddawane są dużym obciążeniom i zużywają się. Starzeją się także przewody i uszczelki, wysychają i mogą pojawić się nieszczelności. Czynnik chłodzący się ulatnia - a wydajność układu spada. Dlatego konieczne jest przeprowadzanie co rok pełnego przeglądu klimatyzacji. W jego ramach m.in. uzupełnia się czynnik chłodzący, kontroluje się szczelność układu a raz na dwa lata wymienia się filtr-osuszacz.

Jeśli w okresie pomiędzy przeglądami pojawią się symptomy wskazujące na uszkodzenie układu klimatyzacji - niemiłe zapachy z nawiewu, obniżona lub w ogóle żadna skuteczność chłodzenia, zwiększone zużycie paliwa lub zaparowane szyby - należy natychmiast jechać do serwisu.