W sierpniu zarejestrowano 19 067 nowych samochodów osobowych, więcej o  5,9 proc.  (1 062) niż w sierpniu ubiegłego roku i aż o 23,2% mniej niż w lipcu. Całkiem dobrze w odniesieniu do poprzedniego roku wypadły zakupy do firm (11 214; +7,7 proc. r/r). Klienci indywidualni zdecydowali się na 7 853 samochody (+ 3,5 proc. r/r). Oba te strumienie sprzedaży są obciążone tzw. reeksportem.

W ostatnim miesiącu w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedawanych marek jedynie Skoda odnotowała spadek w porównaniu do sierpnia  2012 roku. Znalazła się na trzeciej pozycji rejestrując 1808 samochodów. Na pierwszym miejscu Volkswagen sprzedał 1928 samochodów a na drugim Toyota.  1901 samochodów tej marki wskazało na wzrost ponad 32% r/r.

Od początku roku liczba zarejestrowanych samochodów osobowych mozolnie wzrosła do 191 389 sztuk. W porównaniu do analogicznego okresu 2012 roku była wyższa o 3 844 sztuki, tj. o 2 proc. Jeśliby odjąć potencjalny reeksport sprzedaż do odbiorców wykorzystujących swoje samochody w Polsce mogłaby w ogóle nie reprezentować wzrostu a nawet mogłaby być mniejsza niż w roku ubiegłym. Od maja stopniowo wzrasta liczba pojazdów pozostających na rejestracji czasowej na koniec miesiąca. W sierpniu wyniosła blisko 7 proc. Jest to pierwszy ślad (ale nie jedyny) grupy pojazdów potencjalnie kierowanych na wywóz za granicę. Zjawisko jest złożone i niekoniecznie deklarowane w momencie rejestracji. Zapisy o wyrejestrowaniu tych samochodów o ile w ogóle znajdują odzwierciedlenie w rejestrze CEP są bardzo spóźnione. W pierwszym półroczu br. z nowo zarejestrowanych samochodów osobowych wyrejestrowano 1,99% (2 932 szt.) a w ciągu półtora roku ( od stycznia 2012 do czerwca 2013) 2,13% tj. 5821 samochodów z nowo zarejestrowanych w ubiegłym roku. Wskaźniki uśrednione dla całego rynku niewiele mówią, gdyż dla poszczególnych marek różnią się diametralnie.

W sierpniu zarówno nabywcy indywidualni (7 853) jak i firmy (11 214) zakupiły więcej niż przed rokiem odpowiednio o 3,5 proc. i 7,7 proc. ale mniej niż przed miesiącem o -21 proc. i -24,7 proc.

Najbardziej popularny w grupie indywidualnych klientów w ostatnim miesiącu był Volkswagen, Toyota i trzecia Skoda. Najczęściej wybierano Toyoty Auris – wzrost +464,9 proc. r/r, Renault Clio +117,7 proc. r/r i Opla Corsę +59 proc. r/r.

Natomiast Firmy najczęściej w sierpniu decydowały się na zakup Skody, Toyoty lub Volkswagena, preferując modele Ford Focus (+67,4 proc. r/r), Toyoty Auris ( +282,3 proc. r/r) lub Skody Octavie (-32,7 proc. r/r) .

Licząc od początku roku nabywcy indywidualni zarejestrowali 83 564 samochodów tj. mniej o 3 proc. niż w ciągu ośmiu miesięcy ubiegłego roku. Firmy kupiły w tym czasie 107 825 samochodów osobowych tj. więcej o 6,3 proc. w skali roku.

Od stycznia do sierpnia br. w ogólnej klasyfikacji samochodów osobowych trzy pierwsze pozycje pozostają bez zmiany. Skoda, Volkswagen i Toyota uzyskały odpowiednio 12,14 proc., 9,4 proc. i 8,02 proc. rynku. Następny był Ford a piąty Opel. W ogólnej klasyfikacji modelowej nadal najbardziej popularne pozostały Skody Fabie i Octavie. Trzecie miejsce należy do Golfa Volkswagena. Dalej znalazły się Ford Focus i Opel Astra.