Rozmawiamy z Michałem Cabajem, kierownik ds. PR Skoda Auto.

Skoda angażuje się w wiele projektów. Jest szkoła auto, jest projekt filmowy i auto muzyka. Czy nie za dużo tego? Przecież jesteście producentem aut. Jak to się przekłada na sprzedaż?

Działania, które podejmujemy są zgodne z przyjętą strategią marketingową i głęboko zakorzenione w DNA marki. Skoda to marka odpowiedzialna społecznie czego efektem jest nieustanne zaangażowanie w projekty mające na celu podniesienie bezpieczeństwa drogowego w Polsce.

Podjęliśmy szereg działań począwszy od rozpoczęcia działalności Szkoły Auto Skoda w 2004 roku i która do dnia dzisiejszego przeszkoliła już ponad 20 000 kierowców, poprzez specjalną edycję Przewodników Pascala dla zmotoryzowanych, aż po program edukacyjny dla kierowców „Ucz się z nami“. Zwieńczeniem naszych działań jest interaktywne centrum bezpieczeństwa ŠKODA Auto Lab, w którym zebraliśmy najlepsze praktyki, dzięki współpracy z międzynarodowymi ośrodkami bezpieczeństwa.

Zarówno projekty dotyczące bezpieczeństwa jak i wspomniany projekt Skoda Auto Muzyka mają na celu budowę pozytywnego wizerunku marki w Polsce. Jeśli chodzi o przełożenie tych działań na sprzedaż to ŠKODA jest liderem rynku w Polsce po raz 5 z rzędu zarówno dzięki bardzo dobrym samochodom ale również dzięki dużej sympatii kierowców w Polsce.

Premiera nowej Fabia zbliża się wielkimi krokami. Czy to będzie mniejsza Octavia?

Skoda Fabia i Skoda Octavia są najpopularniejszymi modelami w Polsce w ostatnich latach. Samochody te to przedstawiciele dwóch różnych segmentów aut osobowych zatem trudno szukać aż tak daleko idących porównań.

Nowa Fabia swoją premierę będzie miała na targach w Paryżu w październiku 2014. Auto będzie wykonane według aktualnego stylu designu Skoda natomiast trudno powiedzieć o niej, że będzie to tzw. mała Octavia. Jestem przekonany, że nowa odsłona Fabii podobnie jak jej poprzednia generacja podbije serca nie tylko kierowców w Polsce, ale także na całym świecie.

Czy projekt Vision C jest tylko demonstracją siły Skody, czy coś z niego powstanie?

Skoda Vision C to concept car, który wyznacza linię i kierunek w jakim będzie podążała marka Skoda jeśli chodzi o design. Bardzo podobną sytuację mieliśmy w przypadku modelu Skoda Vision D na bazie którego powstał model Rapid.

Vision C jest oczywiście swojego rodzaju manifestacją umiejętności projektowania i tworzenia samochodów. Dla przypomnienia Skoda jest jedną z najstarszych marek samochodowych na świecie ze swoją ponad 113 letnią tradycją. Możemy oczekiwać, że w kolejnych modelach Skoda podobnie jak w modelu koncepcyjnym Vision C, pojawią poszczególne elementy takie jak ostre przetłoczenia czy też wyraźnie poprowadzona linia światła i cienia tzw. „tornado line”.

Vivion C bardzo przypomina obecne Audi. Co prawda jesteście w koncernie, ale celujecie wysoko.

Marka Skoda nie ma kompleksów i stara się czerpać garściami z dostępnych technologii w ramach grupy Volkswagena, czego przejawem jest Octavia stworzona na płycie MQB podobnie jak VW Golf, Audi A3 czy Seat Leon. Każdy z oglądających Vision C ma swoje odczucia i porównuje je do innych obecnych już na rynku modeli. Z pewnością porównanie do marki Audi, która jest przedstawicielem segmentu premium niczego marce Skoda nie ujmuje. Celem jest projektowanie i sprzedaż samochodów, które będą budziły emocje przy jednoczesnym zachowaniu użyteczności zgodnie z przyświecającą Skodzie ideą SIMPLY CLEVER.

Czy wraz ze zmianami stylizacyjnymi pójdzie poprawa jakości materiałów wewnątrz auta?

Każdy z nowo wprowadzanych modeli jest krokiem naprzód w każdym aspekcie, nie tylko jeśli chodzi o design. Nowe, wydajniejsze jednostki napędowe, bardziej komfortowe zawieszenie, systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy czy też wykończenie wnętrza pojazdu. Wszystkie te elementy są odpowiednio dopasowane do potrzeb i oczekiwań klientów.

Czego brakuje samochodom Skody?

Ciężko odpowiedzieć na tak postawione pytanie, bo każdy z nas ma inne oczekiwania wobec samochodu a ciężką rolą designera i potem producenta samochodów jest znalezienie wspólnego mianownika dla tych wszystkich potrzeb. Proszę pamiętać, że marka Skoda cały czas się rozwija.

Rekordowym okresem w historii marki był 2012 i 2013, w którym została wymieniona i totalnie odświeżona praktycznie cała gama modelowa. Co więcej pojawił się nowym model Rapid zarówno w wersji liftback, jak i spaceback, który spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem na rynku w Polsce i otworzył drzwi do segmentu kompaktów. Jestem przekonany, że kolejne lata będą równie owocne dla marki co poprzednie zarówno jeśli chodzi o nowe modele jak i wyniki sprzedaży.

Czy w tym roku po raz kolejny będziecie nr 1?

Pierwszy kwartał 2014 roku był rekordowy pod względem ilości zarejestrowanych samochodów marki Skoda w Polsce. Do końca marca 2014 zarejestrowano 14 273 samochody, co przełożyło się na udział rynkowy na poziomie 14,74%. Osiągnięcie takiego wyniku, pomimo tego że istotny wpływ na to miały tzw. auta z kratką pozwala na patrzenie w przyszłość z umiarkowanym optymizmem.

Dziękuję za rozmowę.